1399-05-12 15:41
1361
0
69704
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت گلستان :

استخراج ید در گلستان انحصاری نیست / صدور 3 پروانه بهره برداری و 13 پروانه اکتشاف / وجود رادیواکتیو در پسآب تایید نشد

هومن هادیان گفت : هم اکنون سه شرکت کانسار خزر ، شورابه ید گلستان و اکسیر ید ایرانیان دارای پروانه بهره برداری استخراج ید بوده و 13 شرکت پروانه اکتشاف ید گرفته و تعداد 9 متقاضی جدید استخراج ید در استان وجود دارد .

به گزارش گلستان ما ؛ هومن هادیان معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت گلستان در گفت و گوی اختصاصی با این پایگاه خبری پیرامون حواشی مربوط به استخراج ید اظهار کرد: ید بعنوان ماده اولیه مهم و استراتژیک مورد نیاز یسیاری از صنایع غذایی، دارویی، پتروشیمی و ... می باشد و استخراج این ماده معدنی ضمن رفع نیاز داخل کشور از واردات این ماده معدنی ، مزیت صادرات داشته و از این حیث برای کشور ارز آوری دارد.

وی گفت: استان گلستان به لحاظ وضعیت زیست محیطی و منابع طبیعی دارای معادن محدودی می باشد و در رتبه های پایین کشوری قرار دارد، لیکن بدلیل حضور ماده معدنی ید دارای رتبه ارزش افزوده مواد معدنی بالایی در کشور می باشد و استان گلستان بعنوان تنها تولید کننده ید در کشور می باشد و گلستان را با معادن ید می شناسند، از طرفی در دنیا تنها هشت کشور امکان تولید این ماده معدنی را دارند و گلستان نام ایران را در لیست کشورهای جهانی در تولید ید قرار داده است.

بهره برداری سه شرکت از ید در گلستان

هادیان با اشاره به اینکه استخراج ید در استان گلستان به هیچ وجه انحصاری نیست افزود : هم اکنون سه شرکت کانسار خزر ، شورابه ید گلستان و اکسیر ید ایرانیان دارای پروانه بهره برداری استخراج ید بوده و 13 شرکت پروانه اکتشاف ید گرفته و کلیه موافقت های زیست محیطی و منابع طبیعی را اخذ نموده اند، همچنین تعداد 9 متقاضی جدید استخراج ید در استان وجود دارد که در حال پیگیری و اخذ مجوزهای محیط زیست و منابع طبیعی می باشند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت گلستان خاطر نشان کرد: آمار تولید و میزان استخراج مواد معدنی براساس ظرفیت سنجی انجام شده در پروانه بهره برداری و ذخیره معدنی موجود در طرح اکتشاف و ثبت در سامانه بهین یاب، به نظارت مسئولین فنی تائید صلاحیت شده نظام مهندسی معدن بررسی و ارائه می گردد و مسئولین فنی نظام مهندسی معدن موظف به حضور در معدن و ارائه گزارش هفتگی و ماهانه تولید با تائید سازمان نظام مهندسی معدن می باشند.

تولید 595 تن ید در سال گذشته توسط کانساز خزر و شورابه ید

هادیان گفت : همچنین چنانچه معدنی اضافه برداشت از ماده معدنی داشته باشد موظف به پرداخت خسارت اضافه برداشت مطابق ضوابط می باشد ، در سال 1398 به میزان595 تن ید  توسط دو شرکت کانسار خزر و شورابه ید تولید گردیده است.

این مقام مسئول در حوزه معادن یادآور شد: معادن کشور متعلق به انفال می باشد و چنانچه فردی با گرفتن مجوز  از معادن بهره برداری نماید موظف به پرداخت حقوق دولتی صنعت، معدن و تجارت و سهم منابع طبیعی می باشد. قانون به وزارت صمت اختیار داده است که حقوق دولتی را در شورای معادن کشور مصوب و سالانه در اختیار استان ها قرار دهد لیکن علی رقم  افزایش قیمت مواد معدنی در سال های گذشته به دلیل شرایط سخت تولید و اشتغال میزان حقوق دولتی تفاوتی محسوسی نداشته است و در خصوص ماده معدنی ید از 200 ریال به 400 ریال به ازای هر مترمعکب شورابه افزایش داشته است.

بزرگترین مشکل کارخانجات ید پس آب آنهاست

هادیان با بیان اینکه بزرگترین مشکل کارخانجات ید پس آب آنهاست بیان داشت: هنوز راه حل مشخصی جهت تعیین تکلیف پساب این کارخانجات مشخص نشده که آیا به دریاچه ریخته شود یا تزریق شود یا انتقال به دریا و سایر موارد انجام شود لیکن براساس تصمیمات استانی تزریق به داخل زمین راه حل اول می باشد و دو شرکت کانسار خزر و شورابه ید احداث کانال و سایت تزریق در حال انجام این فرآیند به شکل آزمایشی می باشند.

وی تاکید کرد: قیمت گذاری این محصول با توجه به اینکه در گروه کالایی مشمول قیمت گذاری توسط وزارت صمت نمی باشد، وزارت صمت اجازه قیمت گذاری نداشته و قیمت گذاری توسط واحد تولیدی بر اساس هزینه های تمام شده با تایید سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده انجام می گردد.

عدم تایید وجود رادیواکتیو در پساب ید

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت گلستان در خصوص انتقادات دوستدران محیط زیست در خصوص وجود تشعشعات رادیواکتیو در پسآب این کارخانجات گفت : در نامه ای که در تاریخ 29 تیرماه همین امسال یعنی چند روز پیش از طرف مرکز نظام ایمنی هسته ای کشور دفتر حفاظت در برابر اشعه صادر شده ، عنوان شد با توجه به بازدید میدانی و نمونه برداری توسط کارشناسان این دفتر و بر اساس نتایج آنالیز نمونه ها ، مقادیر بدست آمده از حدود استاندارد پایه بین المللی بوده  و در محدوده میزان خاک زمینه منطقه می باشد.

انتهای پیام /

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.