1399-05-10 00:50
2767
0
69667
به مناسبت پنجمین سالروز حادثه منا؛

خاطره شاهد عینی از فاجعه منا/ مدیران رده پایین ایرانی نیز می توانستند از فاجعه منا جلوگیری کنند

به مناسبت فرارسیدن پنجمین سالروز شهادت حاجیان در فاجعه منا به سراغ عبدالله نوری یکی از شاهدان عینی فاجعه منا رفتیم تا در گفت و گویی از کیفیت ایجاد فاجعه و اتفاقات بعد از آن با خبر شویم.

به گزارش گلستان ما، یکی از حوادث تلخی که همگان تا سال های متمادی آن را فراموش نمی کنند فاجعه منا در سال 94 بود که منجر به شهادت هزاران حاجی در سرزمین مقدس مکه شد.

به گواه شاهدان این حادثه نمی توانسته غیر عمد باشد و یا اینکه اگر عمدی در کار نباشد عربستان سعودی به راحتی می توانسته از حادثه جلوگیری و اینکه تلفات را کاهش دهد.

با وجود اینکه پنج سال از حدثه منا گذشته اما به جهت اینکه برخی پیکرها هنوز به کشور بازنگشته یا اینکه افراد عزیزترین خود را در این حادثه از دست دادند و نتوانستند به حق خود برسند هنوز هم این حادثه و داغ آن برای برخی تازگی دارد.

به مناسبت فرارسیدن پنجمین سالروز شهادت حاجیان در فاجعه منا به سراغ عبدالله نوری یکی از شاهدان عینی فاجعه منا رفتیم تا در گفت و گویی از کیفیت ایجاد فاجعه و اتفاقات بعد از آن با خبر شویم.

سال 94 علاوه بر این حادثه اتفاقات دیگری برای حاجیان رخ داد که شما شاهد این اتفاقات نیز بودید از اتفاق های دیگر برایمان تعریف کنید.

خداوند توفیق داد سال 94 حج تمتع را به همراه خانواده انجام دادیم که آن سال اتفاق های تلخ بسیاری برای حاجیان اعزام شده رخ داد.

یکی از اتفاق ها سقوط جرثقیل پشت سعی صفا و مروه بود که به دلیل شیب زمین از ساختمان های بلند اطراف کعبه عبور کرد و در نزدیکی خانه خدا سقوط کرد که عامل شهادت تعدادی از حاجیان شد.

اتفاقات دیگری در مجموعه مسجدالحرام رخ داد که آن ها نیز باعث ایجاد رعب و وحشت بسیاری میان حاجیان شد مثل پارگی لوله انتقال فشار گاز در زمان نماز مغرب بود که برای حجاج رعب و وحشت شدیدی ایجاد کرد.

در اتفاقی دیگر موانع پلاستیکی در معبرهای ساختمان های صفا و مروه بود که سگین هم بودند که از ارتفاع سقوط کردند که به علت صدای زیاد احساس انفجاری رخ داد که جمعیت زیادی به سمت بیرون فرار کردند و شرایط نامناسبی رخ داد.

چگونگی رخ دادن فاجعه منا را تعریف کنید.

عده زیادی از حجاج به صحرای عرفه برای ادای مناسک رفته بودند در زمان بازگشت که به سمت منا می آمدیم همه حجاج به نوعی از عرفات حرکت کرده بودند و به منا رسیده بودند جمعی زودتر رفته بودند و مجموعه عظیمی نیز در حال رفتن به رمی جمرات بودند.

پلی در بزرگراه مسیر عرفات که به مکه وصل می شود در آن منطقه وجود دارد که آن روز و در آن ساعت ها برای عبور شاهزادگان سعودی پل را بسته بودند به همین جهت جمعیت به سمت خیابان ضلع جنوبی هدایت شدند.

وقتی جمعیت از بزرگراه به خیابان کوچکی هدایت شدند ازدحام شدید جمعیت ایجاد شد جمعیتی اصرار به رفتن به سمت رمی جمرات داشتند و جمعیت زیادی نیز اصرار داشتند به سمت منا و چادرهای خود بروند که این ازدحام باعث شد حجاج به صورت مرداب روی یک دیگر ریختند.

ما نیز که در آن نقطه قرارداشتیم به کناره پل که سکو مانند بود ایستادیم و نرده ها را گرفتیم که فشار فرار حجاج نیز زیاد بود در این حین نیز نرده ها کنده شد زیر پل چادرهای گروهی بود پرت شدیم به زیر پل و خود را کشاندیم دو کوچه پایین تر تا زیر دست و پا نمانیم.

در آن جا حال من بد شد به یکی از چادرها رفتم تا آب بریزند بعد از چند ساعت که حالم بهتر شد به سمت چادرهای منا خود رفتیم بعد از چند ساعت از حادثه شرطه ها بودند اما کمکی نمی کردند و از طرفی شرطه ها برای ایرانی ها هم اگر کاری می خواستند انجام دهند مزاحمت ایجاد کردند.

به نظر شما آیا این حادثه عمدی بود؟

هیچ اهتمامی برای کمک و نجات وجود نداشت اگر از روی همان پل آب می پاشیدند خیلی ها شهید نمی شدند یا پیشگیری می کردند از ورود جمعیت های جدید به هیچ وجه این فاجعه رخ نمی داد.

اگر این حادثه در ایران بود مدیران رده چندم به راحتی بحران را مدیریت می کردند بعد از حادثه نیز به ایرانی ها برای یافتن افراد مفقودی اجازه ورود به منطقه یا بیمارستان ها را نمی دادند که شرایط نگران کننده ای را ایجاد کرده بود تا اینکه رهبری عربستان را تهدید کرد و عربستان به فکر همکاری با ایرانیان افتاد.

عربستان سعودی در سهل انگاری در عدم توجه به مانیتورینگ عرفات تا مکه عامدانه انجام رفتار کرد چرا که کوچک ترین رفتارها را رصد می کردند وقتی چنین قدرت نظارتی وجود داشت نباید این حادثه عظیم رخ می داد یا اینکه بعد از دو ساعت به فکر چاره اندیشی باشند.

سطح همکاری نهادهای بین المللی برای پیگیری قضایی ماجرا چگونه بود؟

به دلیل اینکه اتفاق خاصی برای بنده رخ نداد در جریان پیگیری های قضایی پرونده نیستن اما در شرایطی قرار دادیم که جامعه بین المللی در صورتی که باید از حق دفاع کنند در اختیار جامعه استعماری هستند به همین جهت شهامت تصمیم گیری را ندارند.

با شرایط ظالمانه سازمان های بین المللی نباید انتظار داشته باشیم حجاج آسیب دیده ایرانی به حقوق حقه خود برسند اما جمهوری اسلامی پیگیری های لازم را انجام داده است.

انتهای پیام/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.