1399-04-11 08:54
879
0
69222
یادداشت :

تاملی بر چرایی گرانی مرغ در بهشت مرغداران ایران

گلستان بهشت مرغداران و جزو سه استان برتر کشور در تولید مرغ است ، اما چرا مرغ اینقدر گران شده که باید مرغ منجمد را کیلویی 13 هزار تومان بخریم؟

به گزارش گلستان ما ؛ چند ماه پیش در اسفند و فروردین به دلیل کرونا قیمت مرغ به 8500 و 9 هزارتومان هم رسیده بود ، آن موقع خیلی از مرغداران و همچنین مراکز دولتی وابسته به این صنعت ترجیح دادند مرغ ها را منجمد و ذخیره کنند .

حالا ستاد تنظیم بازار استان گلستان اعلام کرده مرغ منجمد کیلویی 13 هزار تومان آماده عرضه است .

یعنی مردم را از گوشت مرغ گرم 8500 به مرغ منجمد 13 هزار تومانی راضی کردند تا به قول خودشان هوای تولید کننده و مرغدار را داشته باشند .

سازمان صمت استان در دولت روحانی( از قوانلو گرفته تا طلوعیان) نشان داده همواره به فکر مرغدار بوده و با هر قیمتی که تعیین کردند رقصیده است.

دلیل دیگرش اینست که متولیان این عرصه به دلیل سود زیاد این صنعت و داشتن اطلاعات لازم ! خود وارد این عرصه شده اند از جمله رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به همین دلیل معمولا در جلسات کفه ترازو به سمت مرغداران سنگینی می کند.

البته ذکر یک نکته باریکتر از مو هم در این مجال خالی از لطف نیست و آن اینکه شالوده اصلی  صنعت مرغ و طیور و خوراک دام در استان تحت نظر یک مجموعه شرکتهای اقتصادی زنجیره ای زیر نظر دفتر یکی از بزرگان استان قرار دارد که نمونه اش در حوالی قرق قابل رصد است.

توجیه مسئولان سازمان صمت ، جهاد کشاورزی ، اداره پشتیبانی امور دام ، اتحادیه مرغداران هم همیشه این بود ؛ تحریم هست ، دلار بالا رفته ، دان مرغ گران هست ، ذرت نداریم و ... اما پای میز مصاحبه که می نشینند می گویند همه چیز داریم و کامیون ها نیز از بندر شهید رجایی و بندر امام به اندازه کافی دان و ذرت آورده اند پس علت گرانی مرغ چیست؟

یک زمانی هم با هدف تنظیم بازار دست به کشتن جوجه های یک روزه می می زنند تا مبادا مردم چند صباحی مرغ ارزان قیمت بخرند .

صنعت مرغ هم مثل صنعت خودروسازی دست دلالان و سودجویان افتاده و تا زمانی که عده ای این وسط دریافتی های هنگفت دارند درست نمی شود .

گفتنی است در استان ۱۸ واحد مرغ تخم‌گذار با پرورش دو میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه مرغ برای هر دوره ۴۵ روزه وجود دارد که سال قبل از این واحدها، ۲۹ هزار و ۳۰۰ تن تخم مرغ تولید و وارد چرخه مصرف در استان و کشور شده است و تولید ۳۲ هزار تن تخم مرغ از محل فعالیت ۱۸ واحد پرورشی در استان پیش بینی شده است.

صنعت طیور گلستان به عنوان زنجیره تولید، بخش مهمی از اقتصاد کشاورزی استان را شامل می شود که اکنون با بیش از یک 1000 واحد پرورش از جمله مرغ گوشتی، جوجه یک روزه، پرورش مرغ تخم گذار، کارخانه‌های تولید خوراک طیور و مرغ مادر فعالیت دارد و این زیر ساخت ها، نقش مهمی در تامین نیاز کشور در این بخش ایفا می کند.

ارزش تولیدات این صنعت در استان افزون بر ۲۱ هزار میلیارد ریال برآورد می شود که بیش از ۳۰ درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی این منطقه است.

انتهای پیام /

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.