1399-03-07 15:36
1488
0
68794
کارشناس آموزش خانواده:

حادثه قتل رومینا اشرافی در پی زنجیره ای از آسیب ها رخ داد / رسانه های معاند مغرضانه فقط جنبه کوچک یک موضوع را بزرگنمایی می کنند

محمود آذرخش گفت: متاسفانه رسانه های معاند مغرضانه مبانی شرعی و دین را خوب نمی شناسند و اگر موضوعی عنوان می شود فقط یک جنبه از مبحث را می گیرند و بزرگنمایی می کنند

به گزارش گلستان ما؛ محمود آذرخش در خصوص حادثه قتل رومینا اشرافی دختر 13 تالشی در گفتگو با خبرنگار این پایگاه خبری اظهار کرد: این حادثه برای جامعه ایرانی و هم بعنوان یک انسان حادثه غم انگیزی است .

وی افزود: اگر بخواهیم رفتارها را تحلیل کنیم، رفتار هر دو گروه والدین و فرزند دچار آسیب است. یعنی این آسیب یک شبه اتفاق نیفتاده و مثل زنجیر به هم متصل هستند. خانواده شاید آن آموزشی که لازم بوده یا ارتباطی که لازم بوده یک پدر با دختر را داشته باشد، نداشتند و نتوانستند حرفشان را به موقع بزند و خوب بشنوند.

این کارشناس آموزش خانواده ادامه داد: «شنیدن»خیلی مهم  است که بتوانند به موقع هدایت کنند تا اگر برخلاف میل خانواده بخواهد رفتاری انجام دهد به موقع بتوانند اصلاح کنند نه اینکه  بیماری آنقدر تشدید شود که دست به رفتارهایی بزند که پیامدهای سنگینی داشته باشد.

آذرخش با بیان اینکه خانواده هم باید هدایت کننده فرزند خود باشد، متذکر شد: در این مورد خانواده بجای اینکه آسیب را به حداقل برساند هیجانی رفتار کردند و هیجاناتشان بر منطق و عقلشان غلبه کرد، کنترل خشم که انجام نشده و درعصبانیت و تحریک دیگران باعث شده به این قتل دست بزند و این آسیب اتفاق بیفتد .

وی تاکید کرد: در حوزه رفتارهای هم والدینی و هم در حوزه رفتار دختر 13 ساله، آسیب های شدید وجود داشته که ساماندهی و مشاوره لازم انجام نشده که خودشان تصمیم گرفتند و دست به فرار زدند.

آذرخش اذعان کرد: اگر خانواده که مسئله ای برایشان اتفاق می افتد به متخصصش مراجعه کنند و این متخصص آنها را راهنمایی کند به موقع  این آسیب پیشگیری می شود اما ماجرا نشان می دهد در حوزه عملکردی و کارکردیشان و ایفای نقش پدر یا فرزند ضعفهایی وجود دارد.

این روانشناس با بیان اینکه خرده فرهنگ ها هم در رفتارهای افراد اثر می گذارد، خاطرنشان کرد: به نظر می رسد این دختر از یک روستایی بود که محدودیت هایی را تجربه می کردند و برای انتخاب همسر محدودیت هایی داشتند، اگرآموزش های رفتاری و بردباری و صبر را آموزش داده میشد که ازدواج باید در زمان مناسب اتفاق بیفتد و مطمئنا این حرکت انجام نمی شد .

وی ادامه داد: البته شاید عنوان کنند که کمبود محبت و توجه بودند و باید در حوزه روانشناختی که از خانواده انجام می شود مشخص می شود و این اینها و فقط حدسیات است.

آذرخش گفت: معمولا تجربه نشان داده این ارتباط ضعیف و عدم توجه کافی باعث می شود که به سمت دیگران گرایش پیدا کنند و توجه نکنند که فرد سن بالایی دارد و این کفایت لازم را ندارد اما اعتماد نکردند و خود خودشان اقدام کردند و بحث فرار از منزل انجام شد و بعد هم متاسفانه با تحریک خانواده که قتل  صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه اگر خطاهایی هم که صورت گرفته و می خواستند ازدواج کنند بازهم نیاز به راهنمایی داشتند، گفت: متاسفانه در کشورما  آنچه که غفلت  می شود مشاوره های پیش از ازدواج  است .

وی با اشاره به نگاه های مغرضانه رسانه های معاند به این حادثه، گفت: متاسفانه این رسانه ها مبانی شرعی و دین را خوب نمی شناسند و اگر موضوعی عنوان می شود فقط یک جنبه از مبحث را می گیرند و بزرگنمایی می کنند مثلا ازدواج کودک نباید انجام شود اما شرع میگوید که دختر در 9 سالگی به بلوغ می رسد  در عین حال برای ازدواج شروطی لازم است که مرد باید به یک کفایت هایی رسیده باشد و همه علما و اندیشمندان روی این اتفاق نظر دارند  ولی افرادی که معاند هستند فقط یک مسئله کوچکش را میگیرند و بقیه این را لحاظ نمی کنند.

وی گفت: صد در صد  مشاوره های پیش از ازدواج باید اتفاق بیفتد حتی اگر فرد بیش از 30 سال  باشد نیازبه راهنمایی های دارد چه برسد به یک نوجوان که در رویاها  زندگی  می کند و منطق را در نظر نیمیگرند وهمه چیز را زیبا و خوب می بنند و فکر نمی کند که اگر با این فرد فرار کند چه پیامدهایی را دارد زیرا می خواهند خودشان را از فشاری که رویشان بوده رها کنند اما به پیامدهای بعدی که فشارهای بیشتر بود فکر نمی کنند.

این کارشناس خانواده با بیا ن اینکه نگرانی های اصلی ما الان در ارتباط دختران و پسران در سنین پایین است، تصریح کرد: امروز زمزمه های ابتدایی ها با هم درمورد ازدواج و ... است در حالی که این باید در سن و شرایط خودش اتفاق بیفتد.

وی به مبانی شکل گیری فرایند صحیح رشد و شکل گیری شخصیتی اشاره کرد و بیان کرد: چنانچه درزمانی به شکل صحیح اتفاق نیفتد باعث می شود در کل تربیت تحت تاثیر قرار دهد .

آذرخش رسانه را در شکل شخصیت ها موثر دانست و افزود: کسانی که مدام تحت تاثیر شبکه های اجتماعی ، فیلم ها، سریالها و ماهواره ها قرار دارند چقدر می توانند مقاومت کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.