1399-01-11 11:54
996
0
67976
به قلم دکتر مصیب عباسی عضو هیت علمی دانشگاه گلستان :

تحریری نو به تاسیس جمهوری اسلامی

۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸، مهم ترین و مردمی ترین رویداد در تاریخ تمدن ایران که تاسیس و رسمیت یافتن نظام جمهوری اسلامی با رای بیش از ۹۸ درصد ارای ماخوذه مردم بود، به وقوع پیوست.

به گزارش گلستان ما ؛ مصیب عباسی عضو هیات علمی دانشگاه گلستان در یادداشتی نوشت: ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸، مهم ترین و مردمی ترین رویداد در تاریخ تمدن ایران که تاسیس و رسمیت یافتن نظام جمهوری اسلامی با رای بیش از ۹۸ درصد ارای ماخوذه مردم بود، به وقوع پیوست.

واقعه مهم ۱۲ فروردین سال ۱۳۵۸ باز تاب جهانی داشت و اولین نظام سیاسی در غرب اسیا به اراده ملت وبر پایه مکتب اسلام تحت رهبری ولایت فقیه به منصه ظهور رسید .

ترقی خواهان و نوگرایان وطنی در غالب احزاب ،گروه هاو چهره های شاخص در مواجهه با این پدیده متحیر شدند. آنانی که تحولات ایران در قرن بیستم و پس از آن را بر پایه نگره های غربی و شرقی پی جویی می کردند و عمر خود را صرف ترویج اندیشه ها و راهبرد های حکمرانی غرب می کردند؛ نتوانستند در قبال این حرکت تاریخ ساز مردم حرفی برای گفتن داشته باشند .

مردم با این اقدام خود ،خویشتن را در تعیین سرنوشت در معادلات و مبادلات ملی و بین المللی دخیل دانسته و پذیرفتند که برای مدیریت و اداره کشور بر پایه آرمان های انقلاب اسلامی در تمامی عرصه ها صاحب نقش و مسئولیتند .

قانون اساسی معرف جمهوریت و اسلامیت نظامی گردید که به رای ملت تایید شد و نقش مردم در اصول متعدد به صورت شفاف بیان گردید و حتی نقش قوای حاکمه و نحوه ارتباط و مقبولیت و مشروعیت آنها نیز به صراحت ذکر شده است .

اکنون بیش از ۴۰ سال از عمر جمهوری اسلامی می گذرد و دوازده دولت و ده مجلس شورای اسلامی و پنج مجلس خبرگان و شورای اسلامی شهر و روستا به رای ملت بوجود آمد و سکان مدیریت و هدایت کشور ایران را به متتخبان و منصوبان واگذار کردند.

دستاوردهای ۴۰ ساله جمهوری اسلامی در بیانیه گام دوم رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی به روشنی بیان گردید و ادامه مسیر انقلاب تا رسیدن به قله تمدن توین اسلامی را بر عهده مردم بویژه جوانان تعریف نمود و به عبارتی جمهوریت را پایه اساس استمرار اسلامیت نظام در مدیریت ملی و بین المللی ایران بر شمرد .

بی شک باید گفت که مردم در این چهل سال برای پیشرفت و بقای جمهوری اسلامی در تمامی عرصه ها حضور حماسی و پیش برنده داشتند و در بعضی مواقع از قوای حاکمه در حراست از مرزهای فرهنگی و سیاسی و حتی جغرافیایی جلوتر از قوای حاکمه بودند ‌.

بحران های متعدد سیاسی، جنگ خارجی و داخلی،حوادث طبیعی مانند سیل و زلزله، آشوب های خیابانی در نتیجه سو تدبیر دولت ها، تحریم های چند جانبه و ممتد و روزافزون آمریکا و اروپا فقط به صبر و ایمان و اعتقادات اسلامی و پیوند مردم و ولایت یکی پس از دیگری خنثی و رفع گردید .

مردم ایران با گفتمان انقلاب اسلامی در این چهل سال خدمات ماندگاری را در تاریخ نظام های جمهوری دنیا به ثبت رساندند. و اکنون علی رغم وجود دشواری های اقتصادی از نوع بیکاری، گرانی، تحریم و نیز آسیب های اجتماعی مانند طلاق، اعتیاد، حاشیه نشینی، خودکشی، بی مسکنی و نیز تبلیغات فرهنگی دشمنان از طریق شبکه های اجتماعی در گونه های مختلف و همینطور فعالیت پنهان و پیدای گروه های ضد نظام در غالب حزب،جناح و افراد کاریزما، در صحنه حاضر و ناظر هستند و هر سال بهتر از سال دیگر به نقش قانونی و اسلامی خویش در فعالیت بخشیدن به آن آگاه تر شدند و امروز سرعت افقی و عمودی انتقاد مردمی از عملکرد قوای حاکمه به نسبت دهه قبل بیشتر و وسیع تر شده و مردم با در اختیار داشتن شبکه های اجتماعی، رسالت خود را در دفاع از جمهوری اسلامی براساس نقد عملکرد و مطالبه گری از مسئولان بنا نهادند ‌‌.

حضور ۴۲ درصد مردم در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ‌یک حضور اگاهانه و مدبرانه و بصیرانه بوده است حضوری از سر عشق برآمده از مکتب امام و شهدا بود و عدم حضور دیگران را نباید به مخالفت با نظام تعبیر کرد بلکه باید دریافت که مردم با تاثیر گذاری عملکرد مسئولان بر زندگی خویش ،نحوه حضور و یا عدم حضور خود را تعریف می کنند.

اما مردم ایران در حوادث طبیعی و فتنه های تحمیلی خارجی و داخلی به آنی متحد و منسجم می گردند. در بحران گرونا نقش مردم در امداد رسانی به همنوع خود در دنیا بی نظیر است، در بحران جهانی کرونا بسیاری از کشور ها فقط با قدرت ارتش وارد می شوند ولی در ایران با قدرت بسیج و سمن ها و تشکل های مردمی مانند هیئت ها و موکب داران، امید است ملت ایران با افزایش سطح اطلاعات خود در تمامی زمینه ها بتواند مانع رشد و فعالیت رانت گرایان، فاسدان، ظالمان و فاسقان گردند و بر پایه دانش، قانون و اخلاق جمهوری اسلامی را بیش از پیش یاری گر باشند.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.