1398-11-28 18:13
2539
0
67552
در مناظره طباطبایی و حسینی مطرح شد :

ستاد انتخابات استان ضعیف عمل کرد/ دلخوری و دلزدگی مردم از احزاب سیاسی/ شانس کم حامیان دولت در گرگان / همه جریانات سیاسی گزینه دارند

در حالیکه مشاور اسبق استاندار گلستان عملکرد بد دولت در حوزه تحقق وعده ها و عدم تامین معیشت مردم را یکی از دلایل کمرنگ شدن انتخابات این دوره عنوان کرد اما مدیر مسئول هفته نامه اندیشه نبود چندین چهره تاثیرگذار و مطرح در بین کاندیدا ها را دلیل این کار اعلام کرد.

به گزارش گلستان ما ؛ سلسله گفت وگوهای انتخاباتی با حضور سید روح الله حسینی مشاور اسبق استاندار و کارشناس ارشد علوم سیاسی و سید حمیدرضا طباطبایی مدیرمسئول هفته نامه و خانه فرهنگ اندیشه  در دفتر پایگاه خبری تحلیلی گلستان  ما برگزار شد.

در این گفتگو هریک از طرفین با بیان دیدگاههای خود به سوالات مطرح شده پاسخ دادند.

** حسینی: نماینده باید صداقت و پاکدستی و اعتقاد عملی به ولایت فقیه داشته باشد

سید روح الله حسینی مشاور اسبق استاندارگلستان درپاسخ نخستین سوال که مهمترین شاخص انتخاب نماینده اصلح با تاکید برفعالیت مجلس یازدهم در آغاز گام دوم انقلاب اسلامی، اظهار کرد: شاخص ها  در نظام ولایی تعیین شده است و همه باید از آن پیروی کنند که از جمله آن می توان به  ارزشمدار بودن، صداقت و پاکدستی، معتقد به قانون اساسی و امام  و رهبری  و اعتقاد عملی به ولایت فقیه اشاره کرد.

** طباطبایی: آگاه به حوزه مسئولیتی نمایندگی باشد

طباطبایی در ادامه  با برشمردن شاخص ها در کلام بزرگان ومقام معظم رهبری تخصص و تعهد را لازمه یک نماینده دانست و گفت: آگاه به شرایط جامعه و حوزه مسئولیتی خود باشد که بتواند با توجه به مباحث اقتصادی فعلی بتواند دربعد قانون گذاری و رشد اقتصادی مملکت و سایر حوزه ها موثر باشد و بعد از 42 سال از انقلاب برای آزمون و خطا به مجلس نرود، مردمی و مردم دار، پاکدستی  از دیگر شاخصه هاست.

** حسینی : مردم به عملکرد رای میدهند/ حامیان دولت به واسطه عملکرد ضعیف جایگاهی ندارند

حسینی در تشریح مولفه ها و جریان های تاثیر گذار در گرگان و آق قلا  تاثیرات جریانات سیاسی را را رو به افول بیان کرد و تاکید کرد: شاید تا پیش از این مردم به کاندیداهای جناحی رای می دادند اما مردم دیگر تمایلات سیاسی ندارند و اکنون به عملکرد رای می دهند هرچند نمی توان آن را نفی کرد. اقبال مردم به سمت به عملگرا بودن کاندیداها است. مثلا الان طیف نزدیک به آیت الله رئیسی از اقبال بیشتری برخوردار است و حتی احمدی نژادی ها در حالی که حامیان دولت به واسطه عملکرد ضعیف جایگاهی ندارند.

وی با بیان اینکه در استان گلستان  تاثیر گذاری جریانات سیاسی در عرصه انتخابات به تنهایی اثر کافی ندارد و قومیتها  نیز نقش موثری دارند، اضافه کرد: بخش اعظمی از انتخابات را قشر خاکستری وقومیت ها  مدیریت می کنند و این قشر نیازمند تکاپوی کاندیداهاست، هرکس طبق سلایق آنهاعمل کند پیروز است.قومیت ها پیروز میدان هستند.

** طباطبایی: مردم از احزاب دلخور ودلزدگی دارند/قومیت ها شانس زیادی دارند

طباطبایی هم درباره طیف اصلاحطلب و حامیان دولت و اصولگرا در مرکز استان گلستان گفت:  مردم دلخوری ودلزدگی از اینها پیدا کردند، زیرا خواسته های مردم را محقق نکردند، معتقدم قومیتها ها تاثیر گذارند و اگر انسجام تا روز اتخابات شکل بگیرد آنها برنده خواهند بود .

 همه جریانات سیاسی گزینه دارند

وی معتقد است از همه طیف ها و جریانات کاندیدا وجود دارد اما به دلیل رد صلاحیت برخی افراد شاخص از این نمایانترشد  اما یک جریان کاندیدای خود را از تهران  معرفی کرد و به نظر می رسد،تنها گزینه جریان اصلاح طلبان باشد.

** حسینی: احزابمان یک فولکس واگنند و کارکردی ندارند/ نگاه مهندسی و حزبی در مباحث حاکمیتی ما مردود است

اما حسینی در ادامه واژه تحزب در کشور را بی معنی بیان کرد و گفت: احزاب در ایران کارکرد حزبی ندارد، ما حزبمان یک فلوکس واگن بیشتر نیستند؛ پنجاه، شصت نفر از هر دو طرف اما به معنی مصطلح امروز بله همه احزاب هستند، اینکه بگوییم با نگاه مهندسی و حزبی رد شده است و در مباحث حاکمیتی ما مردود است. کاندیداها باید از فیلترهای قانونی عبور کنند تا عدالت برقرار شود.

** حسینی و طباطبایی: معیشت مهمترین مطالبه

حسینی همچنین در پاسخ به این سوال که درانتخابات پیشرو مهمترین مطالبات مردم چیست؟ گفت: اولین چیز معیشت است. اگر تا دیروز مشکل اشتغال بود امروز معیشت مردم نیز تحت شعاع قرار گرفته است

طباطبایی با تاکید به شعار سال مقام معظم رهبری در سالهای اخیر بیان کرد: مهمترین دغدغه مباحث مربوط به اقتصاداست. بیکاری جوانان، مسائل فرهنگی و اجتماعی سرمنشا اقتصادی است.امروز دشمن نیز سعی می کند از طریق اقتصاد فشار به مردم بیاورد.

** حسینی: شفافیت مالی کاندیداها با اطلاعات سجلی افراد خانواده

حسینی درباره کمپین های شفافیت مالی کاندیداها با تاکید بر مطالبه گری جوانان در این خصوص ، اذعان کرد: مطالبه گری در هر عرصه ای جواب می دهد. این کمپین ها اگر به صورت واقعی انجام شود یعنی کاندیداها تمام اموال خود و نزدیکان خود را و حتی در سطوح بالاتر با اطلاعات سجلی منتشر کنند. با مقایسه قبل و بعد از نمایندگی بی اعتمادی ها از بین می رود.

طباطبایی: گریزگاه برای شفافیت نمایندگان بسته شود

** طباطبایی نیز بیان کرد: اصل شفافیت در  قانون اساسی ذکر شده که جلسات در مجلس بیاد علنی باشد  بجز در برخی موارد شفافیت در حوزه آراء و  داراییهای خود نماینده و نزدیکانشان نیز باعث می شود مردم  اقبال پیدا کنند.باید نظارت و گریزگاهها بسته شودونظارت کامل اموال نزدیکان سببی و نسبی نیز انجام شود  .

** هزینه ها متعارف است به جز چند نفر

هردو کارشناس هزینه تبلیغاتی این دوره کاندیداها را متعارف ارزیابی کردند و تاکید کردند هرچند هزینه هایی در حال صرف کردن هستند که برخی زیاد به نظر می رسد اما در مقایسه با سالهای گذشته کمتر شده است.

حسینی در این باره گفت: یکی از قوانین خوب بحث هزینه کردهای انتخاباتی است  هنوز اجرایی نشد.اقدامات خوبی از سوی شورای نگهبان برای هزینه های  دوره های قبل توجه شدو در این دوره غیر از معدود افراد هزینه های زیادی انجام نشده است.

** حسینی: ستاد اجرایی گلستان شور انتخاباتی را کم کرد

اما حسینی عملکرد ستاد اجرایی انتخابات استان را چندان مطلوب ندانست و گفت: به دلیل عدم برگزای انتخابات توسط این ستاد وبه نوعی بی تجربه بودن باعث شد شور انتخاباتی کم شده و تنور انتخابات در استان چندان داغ نباشد زیرا اصل مهم مشارکت مردم است  و در این حوزه اقدامات چندانی صورت نگرفته اما مردم ما در بزنگاه ها به موقع عمل می کنند.

** طباطبایی: تایید صلاحیتها افراد شاخص باعث شور انتخاباتی میشد

طباطبایی هم تایید صلاحیت های بیشتر را باعث افزایش شور انتخاباتی دانست و گفت: چنانچه برخی افراد شاخص تایید صلاحیت می شدند مطمئنا حضور انها باعث شور انتخابات میشد.

** حسینی: شانس کم حامیان دولت در گرگان

حسینی پیش بینی خود از انتخابات آینده را انتخاب عملگراها بیان کرد و تاکید کرد:انتخابات همچون  ایام الله ها حاکمیتی است نه دولتی و همه  مردم شرکت خواهند کرد.اختلاف شدیدی بین جریان  اصلاح طلب گرگان وجود دارد چرا که آنها منتصب به دولت و باید پاسخگوی فعالیت های دولت باشند.آنها مازنی را از تهران آوردند اما به نظر می رسد شانس کمی داشته باشد، عباس حسینی در شرق گرگان و  نبی هزار جریبی در غرب اقبال دارند.

طباطبایی در پایان گفت: احتمالا در مرحله اول یک کاندیدای فارس  و در مرحله دوم  جدای از احزاب سیاسی قومیت ها تعیین کننده باشند.

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.