1398-10-07 14:23
2178
1
66809
بررسی یک پدیده انتخاباتی ؛

یاشولیگری ؛ ساز و کاری برای اجماع یا ابزاری برای کاسبی / گنبد دو تا شورای نگهبان دارد !

یاشولی ها را در گنبد «شورای نگهبان دوم» می نامند چون سعی دارد با ایجاد ساز و کاری برخی از کاندیداها را که به زعم خودشان صلاحیت ندارند حذف و در یک گزینه به اجماع برسد.

به گزارش گلستان ما ؛ انتخابات در گنبدکاووس حال و هوایی دیگر دارد ، در این شهر سیاست و متغیرهای سیاسی و حزبی حرف اول را نمی زنند ، این «طایفه» است که مشخص می کند چه کسی به مجلس یا شورای شهر برود ، در سپهر سیاست گنبد کاووس تاکنون طوایف قوجق ، یلمه ، آق آتابای و ... تاکنون توانسته اند موفق عمل کنند.

در چنین شرایطی ، ترکمن ها با توجه به اینکه دو سوم جمعیت این شهرستان را تشکیل می دهند احساس می کنند که باید فردی از جنس خودشان به مجلس یا شورای شهر برود ، با این اعتقاد که همنوع خودشان دلسوزی بیشتری برای آنها دارد ، این اعتقاد که بعضا به تندروی کشیده می شود عموما در قشر فرهیخته نمود عینی پیدا می کند وگرنه مردم ترکمن صحرا برایشان فرقی نمی کند چه کسی مسوول است ، مهم خدمتی است که باید به این مردم فهیم و زحمتکش بشود.

این فرایند باعث شد تا برخی روشنفکران ترکمن گنبد در مهرماه سال ۷۷ تشکیلاتی را تحت عنوان یاشولیگری راه اندازی کنند تا در لوای ریش سفیدی و کدخدامنشی بتوانند اجماعی در بین کاندیداهای ترکمن ایجاد کنند .

این ساز و کار اجماع در اکثر ادوار انتخاباتی کاملا جواب داد و البته با توجه به جمعیت این شهرستان که اکثرا ترکمن هستند دور از انتظار هم نبود و نمی توان به جرات همه موفقیت های انتخاباتی را بنام یاشولی ها نوشت.

اما یاشولی ها در انتخابات دوره نهم مجلس بعد از ضعف عملکرد عبدالله رستگار در مجلس هشتم شکست خوردند و سلیمان عباسی توانست به مجلس برود ، این شکست باعث شد تا یاشولی ها در مجلس دهم با انگیزه بیشتری و با شعار «عباسی هراسی» به میدان بیایند و توانستند قره جه طیار را راهی مجلس کنند ، نماینده ای که در قالب لیست امید بیشترین ضعف ها را متوجه خود کرده و حضور متکثر کاندیداها در این شهرستان نشان می دهد که برای گنبدی ها کاری نکرده است.

خیلی از کارشناسان معتقدند یاشولی ها در انتخابات مجلس دهم در گنبد توفیق چندانی نداشتند و حس ناسیونالیستی باعث شد تا قره جه طیار به مجلس برود ، در انتخابات گذشته ۱۸۰ هزار نفر در گنبدکاووس رای دادند که ۱۲۰ هزار رای متعلق به قوم ترکمن بود .

از این ۱۲۰ هزار رای قره جه طیار فقط ۵۳ هزار رای آورد وحدود ۷۰ هزار رای نیز بین سایر نامزدهای ترکمن  از جمله صمد بردی پور(30 هزار رای)  و سلیمان هاشمی( 20 هزار رای) پخش شد ، پس یاشولی ها نتوانستند رای اکثریت گنبد را بگیرند ضمن اینکه دو متغیر دیگر در رای طیار خیلی اثر گذاشت : اول اینکه قره جه طیار داماد طایفه پرجمعیت قوجق بود و دوم ؛ خیلی از مردم این شهر به خاطر مرحوم اترک طیار به او رای دادند.

اما انتقادها به یاشولی ها از دریچه های دیگر هم قابل رصد است ، این گروه را در گنبد «شورای نگهبان دوم» می نامند چون سعی دارد با ایجاد ساز و کاری برخی از کاندیداها را که به زعم خودشان صلاحیت ندارند حذف و در یک گزینه به اجماع برسد ، آن قسمتی از کاندیداها که کنار گذاشته می شوند یاشولی ها را متهم به یکجانبه نگری ، بیسوادی ، سطحی نگری ، قومی نگری ، دریافت پول و ... متهم می کنند.

از طرفی آنها می گویند یاشولی ها به چه حقی ما را از حضور در عرصه انتخابات محروم می کنند ، چرا باید آزادی یک فرد که در قانون اساسی تضمین شده، توسط یک گروه بیسواد محدود شود ، کجای دنیا چنین دمکراسی داریم که بخاطر اینکه یک ترکمن حتما نماینده شود بقیه باید قربانی شوند؟ چرا باید حق آزادی انتخاب از مردم گنبد کاووس گرفته شود و آنها باید به یک فرد منتخب یک گروه چند نفره رای بدهند ؟ این گروه یاشولی ها بر چه اساسی گزینه نهایی را مشخص می کنند؟ مولفه های تاثیر گذار بر این انتخاب چیست ؟ آیا قدرت گرفتن گروههای فرودست محلی اینچنینی آلترناتیو حکومت مرکزی تلقی نمی گردد ؟

این روزها در گنبد این باور وجود دارد که عموم یاشولی ها تحصیلات دانشگاهی نداشته و تصمیمات غیرعقلانی و تحمیلی است ، تصور قالب دیگر رفتن یاشولی ها به سمت کاندیداهای متمولی چون عبدالله رستگار است که برای برخی ها شائبه ایجاد شده است که شاید «سرمایه» رستگار مقصد نهایی یاشولی ها را مشخص می کند.

این وضعیت باعث شد تا گروههای دیگری در گنبد تحت عنوان یاشولی های جوان و یا نوین و تعابیری دیگر رشد کنند و ساز و کارهای جدیدی را برای اجماع ایجاد کنند ، ساز و کارهایی که می تواند به این گروه ها قدرت سیاسی ، نفوذ ، پول ، اعتبار ، شهرت و .... ببخشد.

حال سخنگوی یاشولی ها مصاحبه کرده و قرار است در یک نشست خبری به شبهاتی که پیرامون یاشولی ها وجود دارد پاسخ دهد ، امیدواریم در این نشست ساز و کار اصلی یاشولی و نحوه انتخاب گزینه نهایی به مردم اطلاع رسانی شود ، همچنین یاشولی ها شهامت داشته باشند ضعف های نماینده را به گردن بگیرند و پاسخگوی انتخاب خود باشند .

باید به این گروه گفت ؛ شمایی که به مردم گنبد گزینه معرفی می کنید و اصرار دارید به او رای بدهند ،  اگر نماینده گنبد ضعیف بود پاسخگو باید شما باشید نه مردم گنبد !

انتهای پیام /

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

جبار

مهم ترین دلیل استقبال ترکمن ها به یاشولی ها را خودتان اعتراف کردید: ..احساس می کنند که باید فردی از جنس خودشان به مجلس یا شورای شهر برود ، با این اعتقاد که همنوع خودشان دلسوزی بیشتری برای آنها دارد." تنها جایی که ترکمن ها فارغ از مذهب و نژاد می توانند ورود کنند همین نمایندگی مجلس است. کجای دنیا یک شهروند حق ندارد استاندار و یا فرماندار یک شهر بشود!!!! کجای دنیا چنین دموکراسی ای داریم که یک نفر به واسطه مذهب نتواند رئیس جمهور یا حتی وزیر یا حتی استاندار یا حتی رئیس یک اداره کل شود! لطفا اول یک سوزن به خودت بزن جناب نویسنده! دقیقا قشر فرهیخته ترکمن که واقعیت های تلخ جامعه به شدت سیاست زده ایران را می بینید به دنبال راه حل می گردد. مطابق نظر شما تقریبا تمام نمایندگان مجلی فعلی باید پاسخگوی ضعف شان باشند و هر موقع این روال شروع شد نماینده گنبد هم چنین خواهد کرد. در پایان نویسنده عزیز خیلی غم دموکراسی داری؟!! پس جرات و جسارت بیان واقعیت های تلخی که این روزها دیگر دارد از پس پرده در میاید هم داشته باش. کجای دنیا دموکراسی ایده آل شما را دارد.

1
0
پاسخ
1398-10-09 08:23

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.