1398-06-10 08:56
565
0
65226
یادداشت؛

انتخابات قشری نداریم/ مشارکت حداکثری قشر خاکستری حامی دولت مستلزم عملکرد موثر است

ما انتخابات صنفی و قشری در انتخابات مجلس شورای اسلامی نداریم و در هیچ جای قوانین انتخاباتی چنین قیدی وجود ندارد که اقشار مختلف نماینده خود را در انتخابات داشته باشند و ببینند ، حتی در خصوص احزاب و گروه های سیاسی و....

به گزارش گلستان ما، حق شناس استاندار گلستان در نشست خبری گرامیداشت هفته دولت با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در ۲ شهریور ۹۸ بیان داشت که :"بنده از تمامی اختیاراتم برای حضور حداکثری مردم در انتخابات استفاده می کنم و باید توجه داشته باشیم که حضور حداکثری مردم منوط به رقابت حداکثری است تا اقشار مختلف نماینده خود را در انتخابات ببینند."

بدون شک بهره گیری از تمام اختیارات برای حضور حداکثری مردم در انتخابات یک اقدام و عمل مسولانه و متعهدانه قابل تقدیر است که همه مجریان انتخابات در استان ها می بایست متعهد و ملتزم بدان باشند؛ چرا که

اولا این یک تعهد اساسی براساس اصول مصرح قانون اساسی است

ثانیا این از جمله سیاست های راهبردی امامین انقلاب اسلامی و نظام اسلامی بوده و هست.

اما اینکه استاندار این وظیفه مندی قانونی خود را مشروط به" رقابت حداکثری ای که اقشار مختلف نماینده خود را در انتخابات ببیند "می کند ؛این بجهت قانونی و فنی محل ایراد و نقد جدی است.

مجریان انتخابات براساس قوانین عادی و سیاست های کلی انتخابات مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغی مقام معظم رهبری ، بی طرفانه مسئول اجرای قانون و برگزاری انتخابات در فرآیند قانونی آن هستند و چنین شرط گذاری های خارج از اختیارات و وظایف قانونی آنها و متاثر از نگاه های فروملی و مادون جریانی هیچ وجاهت قانون ندارد.

ما انتخابات صنفی و قشری در انتخابات مجلس شورای اسلامی نداریم و در هیچ جای قوانین انتخاباتی چنین قیدی وجود ندارد که اقشار مختلف نماینده خود را در انتخابات داشته باشند و ببینند ، حتی در خصوص احزاب و گروه های سیاسی و....

انتخابات مجلس شورای اسلامی در ایران انتخابات قانون و قانونی است و انتخاب کنندگان می بایست به اشخاصی رای بدهند که دارای شرایط قانونی هستند و در روند قانونی آن، صلاحیت شان احراز شده است.در واقع مرجع ذیصلاح قانونی یعنی شورای نگهبان به وابستگی قشری و حزبی فرد برای احراز صلاحیتش نگاه نمی کند چراکه جز شرایط و وظیفه مندی قانونی آن نیست.

اگر قشر و حزب خاصی بدنبال مشارکت فعالانه در انتخابات هست می بایست همچون اصل انتخابات که بدان تمکین نموده است ،نسبت به شرایط آن نیز تمکین و نامزدهایی را معرفی نماید که دارای شرایط قانونی هستند و شرایط شان احراز می گردد.

اگر دولت و دولتمردان به اسم مشارکت حداکثری مردم ! نگران مشارکت سازمان رای قشر خاکستری خود هستند!راهش گرفتن صلاحیت برای افراد بی صلاحیت نیست و این رویکرد اتفاقا به ضرر خود دولت است چراکه بر ناکارآمدی و بی کفایتی و همچنین شعارزدگی دولت که در کاهش مشارکت قشر خاکستری طرفدار دولت نقش مستقیم دارد خواهد افزود

اگر دولت و دولتمردان نگران مشارکت حداکثری قشر خاکستری حامی خود هستند

اولا: باید نگاه فروملی و قشری زده این سازمان رای خود را اصلاح کنند

ثانیا: همچنانکه اخیرا دکتر روحانی بعد از شش سال آزمون و خطا به این نتیجه رسیدند که :" وظیفه ما به عنوان دولت؛ کار است، شعار در کشور مسئول زیاد دارد و در حال اضافه شدن است" دست از شعار دادن حقیقتا بر دارند و عملکرد موثری از خودشان نشان بدهند.

و این مستلزم برکناری مدیران ضعیف و جلوگیری از انتصاب افراد سفارشی،رفاقتی،نجومی،ژن خوبی و...،اعتماد به جوانان توانمند و متخصص، مبارزه عملی و موثر با مفسدان اقتصادی، کار شبانه روزی جهادی ، کنترل و نظارت موثر بر بازار و قیمت کالاهای اساسی مردم ، حمایت از تولید کننده داخلی و محصولات آنان ، و در یک کلام مردمی شدن و درد اقتصاد و معیشت مردم را داشتن است و همه اینها منوط به کار است و با شعار، مشارکت مورد انتظار دولت حاصل نخواهد شد.

به قلم حسن بیارجمندی فارغ التحصیل دانشگاه وزارت خارجه روسیه

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.