1398-01-20 12:03
372
0
62439
اقدامات حوزه بهداشت گلستان در واقعه سیل اخیر؛

ارائه خدمات بهداشتی درمانی سرپایی به 37هزار و 728 نفر از سیل زدگان گلستانی/ مانده آب‎های مناطق سیل‎زده، سترون‎سازی و ضدعفونی می‎شوند

معاون بهداشتی دانشگاه گلستان گفت: ارائه خدمات سرپایی به تعداد 37هزار و 728 نفراز سیل زدگان (ویزیت پزشک 34هزار و 559 وماما 3هزار و 169) با استقرار تیم های سلامت بخش بهداشت در 67 روستای آسیب دیده تا تاریخ 16 فروردین انجام شده است.

به گزارش گلستان ما، سراج الدین عارف نیا معاون بهداشتی دانشگاه گلستان در گفتگو با خبرنگاران گفت: حوزه بهداشت از ابتدای بارشهای سیل آسا دراستان تمام توان خود را برای ارائه خدمات سلامت به مردم بکارگرفته و تا پایان این بحران پای کار است.

وی افزود: استقرار تیم های سلامت شامل پزشک، ماما، بهورز، مراقب سلامت، روانشناس، پرستار، کارشناس مراقبت بیماریها به صورت ثابت و سیار در کمپ های کم جمعیت، از 8 صبح تا 8 شب انجام شد، بگونه ای که کلیه خدمات بهداشتی درمانی در تمامی محل های اسکان به صورت روزانه ارائه میگردد.

عارف نیا ادامه داد: این خدمات شامل ثبت اطلاعات جمعیتی، شناسایی بیماران نیازمند مراقبت ویژه (قلبی –فشارخون –دیابت –اختلالات روانپزشکی و...) وارائه مراقبت های بهداشتی درمانی می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه گلستان تصریح کرد: ارائه خدمات سرپایی به تعداد 37هزار و 728 نفراز سیل زدگان (ویزیت پزشک 34هزار و 559 وماما 3هزار و 169) با استقرار تیم های سلامت بخش بهداشت در 67 روستای آسیب دیده تا تاریخ 16 فروردین انجام شده است.

وی با اشاره به این که 3هزار خدمت دندانپزشکی رایگان به سیل زدگان انجام شده است، تصریح کرد: این خدمات با تجهیز و اعزام کلینیک سیار دندانپزشکی در مناطق مختلف سیل زده همچنان ادامه دارد.

عارف نیا اذعان داشت: در راستای نظارت بر تامین و توزیع آب و مواد غذایی سالم به سیل زدگان، 2هزار و 341 مورد کلرسنجی آب مصرفی و 256 بازدید بهداشتی از محل پخت غذا جهت کمپ ها و 457 مورد بازدید از مواد غذایی توزیع شده در کمپ ها صورت گرفته که 21 تن مواد غذایی از چرخه مصرف خارج شد که این اقدامات باعث شد تا کنون هیچ گونه همه گیری ناشی از مسمومیت غذایی و یا مصرف آب آلوده نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: به منظور گندزدایی سطوح، بیش از 24 تن آهک تهیه و توزیع شده است و همچنین 374 کیلوگرم پرکلرین وهالامید نیز جهت گند زدایی توزیع شده است، که با این حجم توزیع مساحتی بالغ بر560 هزار مترمربع گندزدایی گردیده است.

عارف نیا با اشاره به این که به منظور پیشگیری از انتقال بیماری های واگیر، بیماریابی فعال در مناطق سیل زده بخصوص در کمپ های اسکان توسط تیم های سلامت انجام میشود، افزود: تا کنون حدود یک هزار نمونه آزمایشگاهی از موارد مشکوک به بیماری های واگیر(به ویژه بیماریهای روده ای از جمله وبا) اخذ شده که تا کنون مورد مثبتی از وبا مشاهده نشده است.

وی با اشاره به این که تا کنون یک هزار و 149 مورد خدمت روانشناسی در کمپ های اسکان به سیل زدگان ارائه شده که از این بین 258 مورد جهت دریافت خدمات تخصصی تر به روانپزشکان ارجاع شدند، اضافه کرد: برگزاری 420 جلسه بازی درمانی جهت کودکان مقیم کمپ ها ازدیگر اقدامات ارزشمند سلامت روان می باشد.

عارف نیا در خصوص خدمات بهداشتی درمانی به کلیه بانوان مستقر در کمپ ها گفت: این خدامات بر اساس نیازهای بهداشتی تشخیص داده شده و ویزیت های پزشکی تیم های سلامت ارائه می شود.

معاون بهداشتی دانشگاه گلستان نجات جان مادر باردار از ابتدای سیل تا کنون به تعداد 62 نفر عنوان کرد و گفت: این مورد از اقدامات ارزشمند بخش بهداشت بوده است که از این تعداد 40 مورد جابجایی به مناطق امن و 11 مورد انتقال با بالگرد فوریتها می باشد.

وی دیگر اقدامات مراقبت از مادر باردار و کودک به ویزیت نوزاد توسط پزشک 82 نفر، ویزیت مادر باردار توسط پزشک به تعداد 729 نفر اشاره کرد و افزود: ویزیت مادر باردار توسط ماما به تعداد 812 نفر در محل کمپ ها انجام شده است.

عارف نیا آموزش چهره به چهره به سیل زدگان عزیز استان در خصوص رعایت مسایل بهداشتی بعد از سیل در جهت پیشگیری از بیماریها در کمپ های اسکان سیل زدگان به تعداد 55هزار و 247 نفر و تهیه و توزیع 19هزار و 314 رسانه آموزشی در 11 موضوع اولویت دار بهداشتی از قبیل پیشگیری از بیماری های روده ای، ضدعفونی منازل و... از دیگر اقدامات کارکنان بهداشت استان گلستان عنوان کرد. 

معاون بهداشتی دانشگاه گلستان در پایان با اشاره به این که از مهمترین برنامه های پیش رو در روزهای آتی سم پاشی مانده آب های مناطق سیل زده به منظور سترون سازی و ضدعفونی این مناطق بدنبال فروکش کردن حجم آب می باشد، خاطرنشان کرد: اقدامات بخش بهداشت دانشگاه گلستان تا پایان بحران ادامه دارد.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.