1396-08-27 13:29
791
0
46672
گلستان ما گزارش می دهد :

جنجال اتحادیه گوشت و انجمن حمایت از مصرف کنندگان گلستان بر سر نرم افزار تعیین قیمت گوشت

آنچه که مشخص است اتحادیه گوشت و انجمن حمایت از مصرف کنندگان نمی خواهند درباره استفاده از نرم افزار تعیین قیمت گوشت به تفاهم برسند و هر کدام دیگری را در خصوص عدم بکارگیری این نرم افزار متهم می کنند.

به گزارش گلستان ما ؛ سال گذشته بود که رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گلستان به همراه رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان استان در نشست خبری با خبرنگاران خبر از تولید نرم افزار تعیین قیمت گوشت داده بودند .

قرار بود به دلیل جلوگیری از بالا بردن قیمت گوشت در بازار و سوء استفاده دلالان از نوسان قیمت گوشت در مواقع حساس مانند شب عید و ماه رمضان ، یک نرم افزاری تولید شود تا با دادن اطلاعات ورودی ، قیمت واقعی گوشت را آنالیز کرده و قیمت خروجی را بدهد .

هر ساله در فصل زمستان با کم شدن دام ها به دلیل فصل یخبندان و کمبود مراتع برای چرا ، قیمت گوشت افزایش پیدا می کند و در عوض در فصل بهار با گرمتر شدن هوا و آغاز بهار طبیعت دام ها نیز ازدیاد می کنند .

بحث نرخ گذاری قیمت گوشت نیز تا پیش از این با دخالت انجمن حمایت از مصرف کنندگان صورت می گرفت اما طبق قانون جدید فقط این اتحادیه ها و صنوف هستند که در قیمتگذاری تاثیر گذارند و انجمن حمایت نقشی ندارد . این مورد باعث شده تا اتحادیه ها به فکر سود بیشتر خود باشند و این امر فشاد زیادی به وضعیت اقتصادی نامناسب مردم وارد می سازد .

قصابان می خواهند صفر تا صد کار باشند

یک عضو هیات مدیره انجمن حمایت از مصرف کنندگان استان گلستان گفت : قصابان مجموعه صنفی اند که وظیفه توزیع گوشت را در اختیار دارند اما می بینیم که در کار تولید و کشتار نیز دخالت می کنند. قصابان مدعی اند کار تهیه ، کشتار و فروش صفر تا صد با آنهاست .

مهدی عرب محبی اضافه کرد: این نحوه توزیع گوشت پروسه دقیقی ندارد و یک روز با افت بالا و یک روز با افت پایین انجام می شود اما قیمت گوشت آنالیز شفاف و مشخصی دارد که صورتجلسات آن نیز موجود و مورد تایید جهاد کشاورزی نیز هست .

وی گفت :  بحث اضافه دام و وزن لاشه نیز در قیمت تاثیرگذار است و با توجه به  فصل زمستان که معمولا دام زنده کم هست و لاشه ها نیز لاغر هستند و این موضوع یک مقدار بر قیمت ها تاثیر گذار است .

اتحادیه زیر بار نرم افزار تعیین قیمت گوشت نمی رود

رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان استان نیز معتقد است : به دلیل اعتراضات مردمی  انجمن حمایت در بحث قیمت گوشت ورود پیدا کرد و نرم افزار تعیین قیمت گوشت را هم عرضه کرد اما رئیس اتحادیه گوشت زیر بار آن نمی رود و کماکان به شیوه سابق به کار خود ادامه می دهد .

موسی الرضا رضایی گفت : با توجه به قانون جدید که در اولویت قیمت گذاری نقشی برای انجمن حمایت قائل نشده و آن را به اتحادیه سپرده ، خود اتحادیه با مهر خودش قیمت گذاری کرده که معقولانه هم نیست .

رضایی عنوان کرد : اتحادیه درباره قیمت آلایشات دام مانند جگر ، کله پاچه و دمبه هم قیمت های غیر واقعی داده که بر قیمت واقعی گوشت تاثیر گذاشته است .

رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان استان یادآور شد : اتحادیه قیمت دمبه را 10 هزار تومان عنوان کرده که در حال حاضر بین 15 تا 17 هزار تومان به فروش می رسد ، قیمت کله پاچه 15 هزار تومان طبق نرم افزار است اما در بازار مرغ و ماهی گرگان 40 هزار تومان به فروش می رسد و جگر هم که قیمتی بین 25 تا 30 هزار تومان دارد بین 40 تا 45 هزار تومان شده است .

قیمت گذاری طبق قانون به گردن اتحادیه است

در همین رابطه رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گلستان اعتقاد دارد : قیمت گذاری طبق قانون به گردن اتحادیه است و اتحادیه حق دارد حتی به قیمت کمتر آن را عرضه کند .

حسینقلی قوانلو اظهار کرد :   اگر سیستم عرضه و تقاضا مناسب باشد احتیاج به حضور دولت در قیمت گذاری نیست لذا اگر می بینیم طبق بخشنامه اختیارات انجمن کم شده نظر دولت است که می گوید در زمینه تولید وفور عرضه داریم و مشکلی در بازار وجود ندارد .

قوانلو گفت : نرم افزار تعیین قیمت گوشت هم توسط ما عرضه شده تا قیمت دام را آنالیز کند و قیمت واقعی بدهد و توافق هم با اتحادیه شد اما اتحادیه زیر بار نرفت و اعتراض داشتند ، البته ما نرم افزار را تست هم کردیم و باید ببینیم که این موضوع به کجا خواهد رسید.

ما با نرم افزار مشکلی نداریم

خبرنگار ما برای اطلاع از صحت و سقم مطالب فوق با رئیس اتحادیه گوشت گرگان تماس گرفت .

اسدی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که چرا در مقابل نرم افزار تعیین قیمت گوشت مقاومت می کنند، عنوان کرد : ما از خدا می خواهیم که یک نرم افزاری باشد که چنین کاری بکند تا خیال همه از بابت قیمت راحت شود .

اسدی افزود : ما به همراه نماینده جهاد و نماینده فرماندار هم یک بازدید میدانی داشتیم و معتقدیم باید اطلاعاتی به نرم افزار داده شود که نتیجه بازدید میدانی باشد اما متاسفانه دوستان ما در انجمن حمایت زیر بار آن نمی روند .

وی ادامه داد : دوستان ما در انجمن حمایت نمی خواهند آن چیزی که در میدان وجود دارد را بپذیرند و دوست دارند حرف خودشان را دیکته کنند .

رئیس اتحادیه گوشت گرگان اضافه کرد : ما به صورتجلسه ای که با نماینده فرماندار و جهاد و ... داشتیم پایبندیم و با رعایت هزینه ها و سایر موارد نرم افزار را قبول داریم .

گفتنی است گلستان یکی از استانهای مهم کشور در تولید دام زنده و صادرات آن بوده و کارخانجات خوراک دام زیادی نیز در این استان وجود دارد .

گزارش : مهدی عموزاد

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.