1396-04-27 06:02
839
0
41582
در گفتگو با رضا افتخارالدین مطرح شد:

تکذیب استفاده از هورمون در صنعت مرغ / گوشت مرغ طبق استاندارد جهانی باید کیلویی 14 هزار تومان باشد

مدیر عامل تعاونی کارخانجات خوراک دام و طیور استان گلستان با تکذیب خبر استفاده از هورمون در صنعت مرغ گفت : طبق استاندار جهانی قیمت مرغ باید یک سوم قیمت گوشت قرمز باشد .

به گزارش گلستان ما به نقل از خبرگزاری علم و فناوری استان گلستان؛ گلستان دومین قطب تولید گوشت مرغ در کشور به شمار می رود که در حال حاضر نزدیک به 700 مرغداری فعال داشته که 80 درصد تولیدات استان به سایر استانها و کشورهای اطراف صادر می شود ، از این جهت گلستان در حوزه مرغ و نوسان قیمت آن ، صاحب نظر و تاثیر گذار بوده و به همین جهت به سراغ یکی از مدیران مطلع ، پرتلاش و قدیمی در این حوزه رفتیم تا با مسائل و مشکلات این عرصه بیشتر آشنا شویم .

رضا افتخارالدین مدیر عامل تعاونی کارخانجات خوراک دام و طیور استان گلستان ، عضو هیئت مدیره اتحادیه کارخانجات دام و طیور کشور  و مدیر عامل کارخانه خوراک دام و طیور گرگان و دشت  در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری علم و فناوری به سوالات ما در خصوص قیمت مرغ ، استفاده از هورمون و آنتی بیوتیک و سایر موارد در خصوص تولید و صادرات مرغ پاسخ داد .

سابقه کارخانه شما به چه سالی بر می گردد ؟

افتخارالدین : کارخانه خوراک دام و طیور گرگان و دشت در سال 1368 در شرق گرگان راه اندازی شد و در حال حاضر با دو خط تولید مستقل دام و طیورو اشتغالزایی 70 نفر و با ظرفیت تولید 184 هزار تن در سال یکی از بزرگترین کارخانجات شمال کشور به شمار می رود .

چه فعالیتهایی در این کارخانه صورت می گیرد ؟

افتخارالدین : در کارخانه خوراک دام و طیور گرگان و دشت یک زنجیره کامل از ابتدا تا انتهای تولید مرغ تحت عنوان تولید مرغ گرگان و دشت را داریم که یک درصد گوشت مرغ ایران را تامین می کند  ، در این کارخانه 300 نفر مستقیم در بخش های مختلفی چون مرغداری ، دامداری ، کشتارگاه و کارخانه کار می کنند .

بکارگیری روش های علمی و فناوری روز در این کارخانه چگونه است ؟

افتخارالدین : واقعیت اینست که سیستم سنتی گذشته جوابگوی نیازهای امروز در صنعت مرغ نیست و خوراک مرغ برای قابلیت استفاده حتما باید فراوری شود و ما در اینجا اینکار را انجام می دهیم . اینجا اولین کارخانه استان است که در سال 68 راه اندازی شده و دستگاه های آن آلمانی است که بعد از 30 سال هنوز هم بروز ترین و بهترین تکنولوژی در دنیاست.

نحوه کار هم اینگونه است که دانه ذرت ، گندم و یا کنجاله ابتدا با همدیگر آسیاب می شوند و سپس بچ گیری می شوند تا به نسبت هر ماده غذایی در آن وجود داشته باشد و سپس میکس می شود یعنی اگر یک جنسی 50 گرم هست باید در این 50 گرم همه 20 نوع ماده غذایی لازم مرغ در آن وجود داشته باشد .

بعد از اینکه میکس بخوبی انجام شد خوراک را در دستگاه کاندیشن قرار می دهند تا در بحران و فشار عملیات پخت انجام شود چون غلات نشاسته دارند و باید دیواره سلولزی آنها شکسته و تبدیل به ژلاتین شود چون ژلاتین ضریب هضم مرغ را بالا می برد و از طرفی راندمان مصرف خوراک مرغ پایین می آید یعنی اگر ما قدیم به مرغی 5 کیلو می دادیم 2 کیلو جذب بدن مرغ میشد اما امروزه با این صنعت اگر 3 کیلو بدهیم 2 کیلو جذب می شود .

آیا در زمینه نژاد گیری مرغ هم کارهایی شده است ؟

افتخارالدین : امروزه در زمینه  ژنتیک مرغ فعالیتهایی صورت گرفته و ضریب تبدیل در دنیا به 1/4 و 1/5 رسیده و امروز در گلستان ما ضریب 1/7 را داریم که از کشور ترکیه رتبه بهتری است .

کلا ژنتیک مرغ ها را بصورت سلکتیو انتخاب می کنند ، در این قضیه دو بحث را می توان در پیش گرفت : یکی هورمون و یکی دستکاری ژنتیکی اما یک کاری در دنیا 40 سال است که اتفاق افتاده با هزینه های چند میلیارد دلاری که از هزینه جنگ هم بیشتر است که طی آن بهره وری صنایع غذایی را بالا ببرند و البته این در همه زمینه ها هست .

مثلا در تایلند هشت بار برنج کشت می شود . در مرغ هم امروز ضریب تبدیل به 1/4 رسیده تا بتوانند به هشت میلیارد آدم غذا برسانند.

سلکتیو یعنی چی ؟

افتخارالدین : یعنی اینکه یک مرغی که ژنتیک استعداد  چاقی دارد با یک خروسی که ژنتیک استعداد چاقی دارد را با هم پرورش می دهند، سپس بچه های آنها را انتخاب می کنند احتمال استعداد چاقی بچه ها ز یاد است لذا مجددا از بین آنها سلکت می کنند ، این کار چهل سال است تکرار می شود و همچنان از بچه های آنها بچه می گیرند،  اینقدر می گیرند تا به نژادی برسند که آماده پرورش دادن بشود.

نژاد سلکت شده پروسه تکنولوژیکی بالایی دارد با هزینه های چند میلیارد دلاری و در ژنتیک آنها تغییرات کامل انجام شده و لذا چیزی بنام هورمون و … معنا ندارد اینها ژنتیکی چاق هستند و ماده دیگری در چاق شدن انها تاثیری ندارد .

ما فقط 300 میلیون تومان هزینه کردیم تا جیره نویسان برای کارخانه ما جیره نوشتند  ، بالانس کار علمی دارد انجام می شود و این بحث هایی که بعضا صحبت می شود نادرست است .

یعنی در تولید مرغ از هورمون یا آنتی بیوتیک استفاده نمی شود ؟

افتخارالدین : این حرف و حدیث هایی که در مورد هورمون وجود دارد به هیچ وجه صحیح نیست و امروز گوشت مرغ یکی از سالم ترین غذاها به شمار می رود و ما همیشه خودمان گوشت مرغ را برای خوردن انتخاب می کنیم .

در هیچ کجای زنجیره تولید از هورمون استفاده نمی شود چون خیلی گران است و برای هر مرغ باید 100 هزار تومان هزینه هورمون بشود لذا اصلا توجیه اقتصادی ندارد .

البته آنتی بیوتیک در مرغ ها استفاده می شود مثل من و شما که از آنتی بیوتیک استفاده می کنیم اما 10 روز قبل از کشتار نباید آنتی بیوتیک و یا هیچ دارویی دیگری به مرغ خورانده شود و این برای ماهی و گوشت قرمز و بقیه نیز دستورالعمل است .

وضعیت کارخانجات خوراک دام وطیور در استان و ظرفیت تولید آنها چگونه است ؟

افتخار الدین : حدود 650 کارخانه خوراک دام در کشور  و در گلستان نیز بیش از 40 تا کارخانه دام وطیور داریم و ظرفیت تولید سالانه استان در این زمینه 1 میلیون و 400 هزار تن است که از این میزان 184 هزار تن متعلق به شرکت ما یعنی کارخانه دام و طیور گرگان و دشت می باشد .

از 40 کارخانه استان 4 تا5  کارخانه به دلیل مشکلات مالی تعطیل بوده و بقیه مشغول کار هستند .

 قیمت مرغ چگونه تعیین می شود ؟

افتخارالدین : راجع به قیمت مرغ هفته گذشته من در کمیسیون کشاورزی هم گفتم ، قیمت مرغ در سطح جهانی یک استاندارد دارد و استاندارد قیمت مرغ یک سوم گوشت قرمز است و در کشوری چون ترکمنستان به یک دوم هم می رسد یعنی مرغ اگر کیلویی هفت هزار تومان است گوشت قرمز باید 20 هزارتومان باشد یا اگر گوشت قرمز 40 هزار تومان است مرغ باید کیلویی 14 تا 15 هزار تومان باشد ، این استاندارد جهانی است .

اما ما در ایران به دلیل تولید بیش از حد و سیاستهای اشتباه که باعث مازاد تولید  شد موجب رقابت سنگین بین تولید کنندگان مرغ و ضرر آنها شدیم و استمرار این زنجیره باعث ضرر بیشتری خواهد شد .

مواد اولیه کارخانه شما از کجا وارد می شود ؟

85 درصد مواد اولیه این صنعت خوراک دام وطیور وارداتی است اعم از ذرت و کنجاله و … که از کشورهای حوزه آمریکایی جنوبی مانند برزیل و آرژانتین وارد می شود .

وضعیت مرغداریهای استان چگونه است ؟

افتخارالدین : حدود 990 مرغداری در استان گلستان داریم که 290 تا تعطیل و 700 تا فعال می باشند و از این 700 تا 520 مرغداری خوراک دام و طیور خود را از کارخانجات استان تامین می کنند و برخی نیز ممکن است از سایر استانها نیاز خود را تامین کنند .

استان گلستان دومین استان کشور در تولید گوشت مرغ به شمار می رود ، کشتارگاه صنعتی طیور گلستان درسال 94  بیشترین صادرات گوشت مرغ در کشور را داشت اما سال 95 به دلیل آنفلو آنزای مرغی صادرات ما کم شد.

80 درصد تولیدات استان گلستان به سایر استانها و کشورهای مختلف صادر می شود و در ماه بین 6 و نیم تا 7 میلیون جوجه ریزی داریم .

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.