1400-10-06 08:30
2187
0
77758
ضرورت توجه به ناحیه صنعتی اترک در سفر رئیس جمهور؛

تحول شهرک های صنعتی گلستان در گروی حل مشکلات ناحیه صنعتی اترک

کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که اگر در سفر رئیس جمهور به گلستان حل مشکلات ناحیه صنعتی اترک مورد عنایت قرار گیرد ظرفیت شهرک های صنعتی استان گلستان حدود دو برابر می شود.

به گزارش گلستان ما- داود خاندوزی؛ استان گلستان از دیرباز به عنوان یک استان با مزیت کشاورزی شناخته می شد و از این رو انتظار بسیاری از مردم استان این بود که به موضوع کشاورزی به عنوان یک محور توسعه توجه شود.

یکی از موضوعات حائز اهمیت جلوگیری از خام فروشی در این استان است و برای این منظور باید صنایع تبدیلی در استان گلستان در بخش صنعت توسعه یابد.

شاید یکی از دلایل عقب ماندگی کشاورزی استان گلستان را باید نگاه مدیران دولت تدبیر و امید به بخش کشاورزی بدانیم، زمانی حسن صادقلو استاندار گلستان بر این مسئله تاکید داشت که ما کشاورزی را از ملزومات محوری می‎دانیم اما محور توسعه نمی‎دانیم، صنعت در گلستان تعطیل شده که باید برای صنعتی شدن استان تلاش شود.

پس از این تاکیدات   و با توجه به آنکه صادقلو تاکید داشت که گلستان بر اساس نقشه راه حرکت می‎کند، همه این انتظار را داشتند که بخش صنعت استان گلستان دچار دگرگونی شود.

اما به قول استاندار سابق فقط صدای جرینگ جرینگ این تحولات به گوش گلستان رسید اما در عمل اتفاقی نیفتاد، در سال ۹۳ حسینقلی قوانلو، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان وعده راه اندازی کارخانه فولاد دو میلیون تنی را در شرق گلستان داد و در سخنان خود به حضور صنایع مادر که می تواند باعث تحول صنعت در گلستان شود تاکید داشت.

 ایجاد شهرک متالورژی
قوانلو معتقد بود که وجود ذخایر غنی معدنی در کشور قزاقستان، دسترسی به آب دریای خزر، عبور دو خط لوله گاز سرخس ـ نکا و ترکمنستان از ایران، وجود نیروگاه برق علی آباد، وجود معادن زغال سنگ گلستان و تفاهم نامه نقشه راه میان ایران و قزاقستان از جمله ویژگی هایی است که ایجاد شهرک متالورژی در منطقه اینچه برون را با توجیه اقتصادی مواجه می کند و این شهرک می تواند حداقل نیاز ۹ کشور آسیای میانه را به محصولات فولادی مرتفع کند.
.
شهرک مزبور قرار بود  در زمینی به مساحت ۵ هزار هکتار ایجاد شود و در آن سالیانه ۵ میلیون تن فولاد، ۲۰۰ هزار تن بوکسیت، ۲۰۰ هزار تن انواع فلزات رنگین شامل مس و سرب و روی و ۱۰۰ هزار تن فروآلیاژ منگنز و سیلیس تولید شود و برای تولید این مقادیر به ۱۰ میلیون تن ماده معدنی که یقیناً با استفاده از خط آهن منتقل می گردد، نیاز است.

ایجاد شهرک پتروپالایش
همچنین رئیس وقت سازمان صنعت و معدن و تجارت اعتقاد داشت که انبوه منابع نفت و گاز در اطراف دریای خزر و وجود دو خط لوله گاز و عدم دسترسی مناسب به بازارهای جهانی مشکلاتی را برای کشورهای حوزه خزر پدید آورده که می توان با انتقال به بندر «خواجه نفس»  در نزدیکی اینچه برون با هدف خرید یا سوآپ و ایجاد شهرک پتروپالایش از این منابع عظیم استفاده کرد.

این شهرک قرار بود با هدف ساخت و استقرار پالایشگاه نفت و تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه (بنزین ـ گازوئیل ـ نفت سفید) ساخته شود و صنایع پایین دستی و واحد GTP برای تولید پروپیلن ها نیز در آن ایجاد شود.
اینها تنها بخشی از آرزوهایی بود که مسئولان دولت تدبیر و امید در دهه ۹۰ برای استان گلستان داشتند ولی در عمل اتفاق دیگری رقم خورد که خروجی آن تعطیلی بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی استان گلستان و کاهش میزان ظرفیت تولید برخی از این واحدهای تولیدی حتی به کمتر از ۳۰ درصد رسید.

اوضاع آنقدر در صنعت استان گلستان بغض رنج شد که حتی برخی از کارخانه های بزرگ استان گلستان نیز از مدار خارج شدند و به دلیل عدم تناسب لازم زیرساخت های لازم بسیاری از سرمایه گذارانی که بنا بود در پروژه های استان سرمایه گذاری کنند تصمیم گرفتند که سرمایه های خود را به استان های مثل اصفهان و مشهد ببرند.

عدم تحقق برنامه ریزی های بخش صنعت در استان گلستان و رها شدگی بخش کشاورزی باعث شده که در نیمه های دهه ۹۰ افزایش میزان اشتغال ناقص استان گلستان تیتر یک رسانه ها شود و حالا این بار مشکلات به دوش مسئولان دولت سیزدهم افتاده که برای جاده ناهموار صنعت و کشاورزی گلستان نقشه راه درستی تعریف کنند.

در آستانه سفر رئیس جمهور به استان گلستان و با توجه به آنکه منطقه آزاد اینچه برون به تصویب رسیده بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که اگر در این سفر حل مشکلات ناحیه صنعتی اترک مورد عنایت قرار گیرد ظرفیت شهرک های صنعتی استان گلستان حدود دو برابر می شود.

مهمترین موانع و مشکلات ناحیه صنعتی اترک

رضا شهمرادی، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گلستان در این باره می گوید: در خصوص برق قرار بوده شركت برق منطقه اي مازندران و گلستان خط انتقال برق از نيروگاه علي اباد تا شهرك اترك و پست ۲۳۰  را احداث نمايد كه با گذشت چند سال اين مهم تاكنون اتفاق نيفتاده است.

وی افزود: در مورد آب نيز از سوي دستگاه متولي تخصيص آب ، محل تامين آب شهرك صنعتي اترك مشخص نشده ولي با توجه به وضعيت آب در كشور بايد شرايطي را فراهم كنيم كه از پساب تصفيه خانه ها در اين زمينه استفاده شود.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گلستان   متذکر شد: ناحیه صنعتی اترک ۳۰۰ مگاوات برای یک هزار هکتار و ۳۰ مگاوات برای ۵ ساله نیاز دارد وهمچنین در شهرک طرح توسعه گنبدکاووس نیازمند  ۱۰ مگاوات برق هستیم.

شهمرادی بیان کرد: آب مورد نیاز برای شهرک صنعتی یک هزار هکتاری ۵۰۰ لیتر بر ثانیه(البته در صورت استقرار صنعت در کل ۱۰۰۰ هکتار ) که محل تأمین آن باید از سوی سازمان آب منطقه‌ای بعنوان متولی تخصیص آب مشخص شود.

وی افزود: همه شهرکها و نواحي صنعتي از گاز برخوردارند البته بجز ناحیه صنعتی گمیشان که در حال اجرای خط انتقال گاز آن هستیم و تا آخر سال گازدار می‌شود و جا دارد از همکاری شرکت گاز در این زمینه قدردانی کنیم.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گلستان    خاطرنشان کرد: کلیه شهرکها و نواحي صنعتي دارای شبکه مخابرات هستند  و بدلیل قدیمی بودن شبکه کیفیت خدمات بر روی بستر موجود مناسب نیست و تعدادی نیز دارای فیبر نوری است که البته به دنبال آن هستیم که در همه شهرکها و نواحي فیبر نوری اجرا شود.

شهمرادی یادآور شد: در شهرکها و نواحی صنعتي ۱۱ تصفیه‌خانه داریم که مجموع ظرفیت آنها ۵۷۰۰ متر مکعب در شبانه‌روز است ، کیفیت آب خروجی از تصفیه‌خانه ها در حد مجاز و استاندارد است و ساخت مدول دوم تصفیه‌خانه آق قلا در مراحل پایانی بوده و انشاءالله در دهه فجر افتتاح خواهد شد مطالعات مدول دوم تصفیه‌خانه گنبد نیز در مراحل پایانی بوده و بمحض ارائه مطالعات از سوی مشاور  ساخت مدول دوم را  به مناقصه خواهیم گذاشت.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گلستان  خاطرنشان کرد: تعداد ۱۳ شهرك و۱۰ ناحيه صنعتي در استان گلستان وجود دارد كه در حال حاضر ۸۲۰ واحد صنعتي در اين شهركها و نواحي مستقر هستند و   همه ۱۳ شهرك از زير ساختهاي آب ، برق  ، گاز و تلفن برخوردار ند.

وی ادامه داد: ۹ ناحيه صنعتي در استان گلستان دارای خدمات زیرساختی  آب ، برق ، گاز و تلفن را دارند فقط ناحيه گميشان فاقد گاز است كه لوله كشي آن در دست اجرا است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گلستان  ابراز داشت: با توجه به تمام شدن زمين هاي موثر در اغلب شهركها و نواحي استان  نياز است كه توسعه شهركهاي صنعتي به سرعت در دستور كار قرار گيرد و به همين منظور توسعه سه شهرك و ناحيه در دستور كار برنامه اين شركت در سال جاري  قرار گرفته كه از جمله  فاز توسعه شهرك  صنعتي گنبد به ميزان ۶۵ هكتار به زودي خيابان كشي و تامين زير ساختهاي آن آغاز مي گردد و تا پايان سال بنا داريم مجموعا حدود ۱۰۰ هكتار به شهركها و نواحي صنعتي استان اضافه كنيم.

شهمرادی افزود: طي ۴ ماه گذشته بيش از ۵۰ ميليارد تومان پروژه هاي عمراني در شهركها و نواحي استان تعريف شده كه بيش از اين پروژه ها در حال اجرا بوده و بخشي از ان نيز در حال تحويل به پيمانكاران مي باشد.
وی گفت: يكي از مهمترين شهركهاي صنعتي استان شهرك صنعتي اترك مي باشد كه بدليل قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد مي تواند نقش بسيار مهمي در توسعه صنعتي استان داشته باشد.

این مقام مسئول متذکر شد: از كل مساحت ۲۱۰۰ هكتاري شهركها و نواحي صنعتي استان ۱۰۰۰ هكتار آن شهرك اترك است.

شهمرادی ابراز داشت: در صورت تامين زيرساخت هاي مورد نياز ( آب، برق ، گاز ، مخابرات) به ميزان كافي در اين شهرك تعداد زيادي از فعالان بخش توليد تمايل دارند در اين شهرك سرمايه گذاري کنند.

وی گفت: تاكنون ۳۷ فقره قرارداد با سرمايه گذاران در شهرك اترك منعقد گرديده كه از اين تعداد متاسفانه فقط يك واحد به بهره برداري رسيده و اغلب سرمايه گزاران بدليل عدم وجود زيرساخت كافي  براي شروع فعاليت در اين شهرك ترديد دارند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.