1399-11-04 12:44
3558
0
72796
تخفیف های سرکاری؛

پاتک بازرسان به فروشگاه های زنجیره ای/ برندهای زنجیره ای زیر ذره بین گلستان ما

موضوع بررسی فعالیت های اقتصادی فروشگاه های زنجیره ای به یکی از سوژه های مردمی قابل پیگیری این پایگاه خبری تبدیل شده تا جایی که در روز های گذشته خبرنگار ما با توجه به جمع آوری مستندات خود به اداره کل تعزیرات حکومتی و بازرسی سازمان صنعت ، معدن و تجارت گلستان مراجعه کرد.

به گزارش گلستان ما ؛ فعالیت های فروشگاه های زنجیره ای موضوعی است که به شدت در سطح کلان باید مورد بررسی قرار گیرد تا موجب نارضایتی های اجتماعی یا کلاهبرداری هایی به سبک نوین در این فروشگاه ها نباشیم.

در گزارش قبلی گلستان ما به برخی از ترفندهای چند فروشگاه مطرح زنجیره ای در سطح شهر گرگان پرداختیم که به روش های مختلف سعی در گران فروشی یا کم فروشی داشتند و مردم نیز با حس اعتمادی که دارند یا تن به این گران فروشی می دهند یا اصلا حتی روحشان هم از ماجرا خبر دار نیست.

موضوع بررسی فعالیت های اقتصادی فروشگاه های زنجیره ای به یکی از سوژه های مردمی قابل پیگیری این پایگاه خبری تبدیل شده تا جایی که در روز های گذشته خبرنگار ما با توجه به جمع آوری مستندات خود به اداره کل تعزیرات حکومتی و بازرسی سازمان صنعت ، معدن و تجارت گلستان مراجعه کرد تا گشت های مشترک بازرسی از اصناف را نسبت به کلاهبرداری های فروشگاه های زنجیره ای بزرگ در سطح گرگان حساس کند.

این حساسیت موجب شد تا با موافقت و نظارت مدیرکل تعزیرات حکومتی و معاون بازرسی صمت گلستان دو گشت به صورت نامحسوس  با حضور خبرنگار ما در چند شعبه نمایندگی های بزرگ کشوری فروشگاه زنجیره ای افق کوروش و رفاه حاضر شود.

با حضور رییس شعبه تعزیرات و کارشناس مسئول بازرسی سازان صمت گلستان و اعضای قرارگاه 17 ربیع حاضر در گشت های مشترک ابتدا در یکی از فروشگاه های افق کوروش حاضر شدیم تا مستندات جمع آوری شده مورد بررسی قرار گیرد.

یکی از روش های فروشگاه های زنجیره ای عدم تمرکز قیمت بر روی اجناسی است که بیشتر مردم با آن ها درگیر هستند و به اصطلاح قیمت بازاری آن را می دانند اما بر روی کالاهایی که فرعی هستند و مردم از قیمت های هر روز آن خبر ندارند اما به صورت روزانه مصرف می کنند.

پس از ورود به فروشگاه افق کوروش بازرسان و خبرنگار ما سراغ کالاهایی مانند پنیر400 گرمی، پودر ژله، شیر یک لیتری، خمیردندان، ماست و چای کیسه ای رفتند تا قیمت ها و فروش آن ها را بررسی کنند.

اولین تخلف این فروشگاه عدم همخوانی قیمت مصوب پنیر در بخشنامه با قیمت ارائه شده به مردم است که این قیمت به مراتب بالاتر از قیمت مصوب بوده است.

دومین تخلفی که در این فروشگاه محرز شد عدم درج قیمت چند کالا به دلیل شلوغ کاری فروشگاه زنجیره ای در درج قیمت ها بود چرا که این موضوع باعث شده بود تا عدم درج قیمت ها به چشم نیاید.

پس از بررسی هایی که در این فروشگاه انجام شد مشخص شد میزان تخفیف های فروشگاه افق کوروش در برخی از اجناس غیر واقعی است و حتی با تخفیف های دهان پر کن بازهم قیمت ها گران تر از قیمتی است که باید فروخته شود.

در حوزه لبنیات نیزابتدا باید فاکتورهای خرید این نمایندگی مورد بررسی قرار گیرد تا در زمینه تخلف این فروشگاه زنجیره ای اظهار نظر نهایی اعلام شود.

پس از بررسی های اولیه فروشگاه زنجیره ای افق کوروش و ثبت صورتجلسه توسط بازرس سازمان صمت و رییس شعبه تعزیرات برخی از تخلفات محرز شد و برای بررسی های بیشتر باید منتظر اعلام نتیجه از سوری سازمان بازرسی و تعزیرات حکومتی بود.

فروشگاه دیگری که در گزارش های مردمی نسبت به تخلفات آن اعتراض صورت گرفته بود برند مطرح رفاه در یکی از گلوگاه های اصلی شهر بود.

پس از ورود بازرسان و خبرنگار ما به این فروشگاه 19 قلم جنس که برخی از آن ها نیز مانند تخم مرغ، خرما، حبوبات، برنج که جزو کالاهای اساسی مردم نیز محسوب می شود انتخاب و فاکتور خریدار در اختیار بازرسان قرار گرفته تا بررسی های بیشتر صورت پذیرد.

موضوعی که شاید خیلی به چشم نیاید اما مورد توجه خبرنگار ما واقع شد، فارغ از اینکه قیمت خرما در بازار گرگان 47 هزار تومان نیست خرمای ارائه شده در این فروشگاه با وزن 650 گرم و با 11هزار و 300 تومان تخفیف به قیمت 34 هزار تومان برای مردم فاکتور می شود و این در صورتی است که با یک حساب سرانگشتی بدون تخفیف این خرما باید با مبلغی کمتر از 30 هزار تومان ارائه شود.

پس از بررسی های دیگر مشخص شد قیمت حبوبات 900 گرمی ارائه شده در فروشگاه رفاه بالاتر از یک کیلو از همان جنس در فروشگاه های عادی است و چیزی در حدود 10 هزار تومان گران تر ارائه می شود.

موضوع دیگری که مورد توجه بازرس سازمان صمت قرار گرفت عدم همخوانی قیمت در برخی از کالاها با مبلغ مصوب در بازار است به نحوی که در همان نگاه اول می توان متوجه شد که تخم مرغ با این تعداد در فروشگاه های عادی سطح شهر قیمتش به مراتب پایین تر از این قیمت ارائه شده در فروشگاه رفاه است.

در برخی دیگر از کالاها نیز در همان نگاه اول می توان تخلف را تشخیص داد که برای بررسی های بیشتر پرونده ای در محل تشکیل شد تا پس از ارائه فاکتورهای خرید توسط این فروشگاه زنجیره ای به پرونده رسیدگی شود.

با همکاری سازمان صمت و تعزیرات حکومتی بررسی های بیشتر و تخلفات زنجیره ای این فروشگاه ها در سطح شهر گرگان بررسی می شود تا دیگر فرد یا گروهی نتوانند از وضعیت بوجود آمده ماهی خود را از آب گل آلود تورم صید کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.