1399-07-24 09:44
4256
2
71016
گلستان ما بررسی می کند :

تاملی بر انتصاب معاون سیاسی امنیتی استانداری گلستان + بررسی گزینه ها

با رفتن عبدالرضا چراغعلی از معاونت سیاسی امنیتی استانداری گلستان بار دیگر انتصاب معاون جدید محل بحث و مناقشه در فضای مجازی و حقیقی شده است .

به گزارش گلستان ما ؛ با رفتن عبدالرضا چراغعلی از معاونت سیاسی امنیتی استانداری گلستان بار دیگر انتصاب معاون جدید محل بحث و مناقشه در فضای مجازی و حقیقی شده است . چراغعلی با حکم انوشیروان محسنی بندپی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران شده است .

در باب انتصابات در استانداری گلستان ، کارشناسان سیاسی و اجتماعی سه دیدگاه دارند:

دسته اول : معتقدند مدیر باید بومی باشد ، در نگاه این دسته توانمندسازی مدیران و ارسال آنها به تهران و سایر استانها برای بالابردن سطح چانه زنی در کشور برای گرفتن منابع بیشتر ارزشمند است .

دسته دوم : سیاسیون هستند که معتقدند با توجه به رویکرد دولت که اعتدال و اصلاح طلبی است حتما باید گزینه ای از این طیف معاون استاندار بشود ، در این نگاه نه مدیر بومی مد نظر است و نه مدیر شایسته بلکه باید فردی معاون بشود که خواسته ها و نظرات سیاسیون اصلاح طلب را تامین کند.

دسته سوم : گروهی هستند که معتقدند باید شایسته سالاری بشود یعنی فردی معاون شود که صلاحیتهای لازم برای گرداندن امور معاونت سیاسی امنیتی را داشته باشد ، از این منظر معاون می تواند بومی هم باشد ، سیاسی هم باشد اما نکته اصلی صلاحیت و توانمندی این فرد است .

با این مقدمه ای که رانده شد ، تا کنون در سطح استان عمدتا شاهد انتصابهای سیاسی و بومی بوده ایم و تاکنون استاندارانی چون صادقلو ، مناف هاشمی و هادی حق شناس به شایسته گزینی اهمیتی نداده اند مثلا در زمان صادقلو افرادی با پسوند "لو" و از منطقه رامیان سر کار آمدند و یا در زمان مناف هاشمی فردی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شد که هیچ شناختی از این حوزه نداشت و به گفته سید عباس صالحی وزیر ارشاد بنا به توصیه آقای نورمفیدی ما این فرد را انتخاب کردیم .

بررسی گزینه های معاون سیاسی امنیتی استانداری گلستان

اما گزینه هایی نیز برای معاونت سیاسی امنیتی مطرح شده اند که بیشتر از همه نام احسان مکتبی بر سر زبانها افتاده است ، مکتبی صاحب امتیاز گلشن مهر تنها روزنامه استان گلستان و اهل محمد آباد گرگان است ، او سابقه سیاسی اصلاح طلبی دارد و از ارادتمندان جریان دوم خرداد و سید محمد خاتمی می باشد.

مکتبی در زمان مناف هاشمی مدیر کل سیاسی استانداری می شود اما به دلیل اختلافاتش با چراغعلی از سمتش استعفا می دهد ، کارشناسان سیاسی این استعفا را یک لکه تاریک و یک نوع ضعف سیاسی می دانند که چرا باید یک مدیر به دلیل عدم سازگاری با مدیر بالادست استعفا بدهد و رفتن را بر مقاومت مدنی یا تاکتیکی ترجیح دهد.

چه تضمینی وجود دارد که احسان مکتبی یکی دو ماه بعد به دلیل اختلافات احتمالی با استاندار یا مجموعه های استانی بار دیگر استعفا ندهد ؟ البته مکتبی در شرایطی دارد پا به میدان می گذارد که مردم روحانی را بی عرضه ترین دولت بعد از انقلاب می دانند و گرانی های کمرشکن و تورم زیادی در بازار وجود داشته و مطالبات متراکم مردم ممکن است فشار زیادی بر او وارد سازد و اگر بر این فرایند ، فشار اصلاح طلبان طماع برای دریافت پست های استانی را هم اضافه کنیم ، مکتبی روزهای سختی را در صورت انتخاب پیش رو دارد.

وانگهی ؛ احسان مکتبی برای انتخابات شورای شهر سال 92 توسط نهادهایی که استعلام را جواب می دادند رد شد و هیات اجرایی و نظارت هم بنا بر همین استعلامات او را رد کردند و از این جهت مشابه چراغعلی است که در انتخابات مجلس 94 رد صلاحیت شده بود ، لذا برخی ها بر این باورند که وزارت اطلاعات در گزینش صلاحیتها دیدگاه های مقام معظم رهبری را لحاظ کند .

قرار است مکتبی رئیس شورای تامین استان بشود ، شورایی که همه امور سیاسی و امنیتی استان زیر نظر آن تصمیم گیری و تصمیم سازی می شود ، از این جهت در ایام پیش رو با توجه به در پیش بودن انتخابات و احیانا تحولات سیاسی و اجتماعی و تحرکات میدانی ،  می طلبد انتخاب معاون سیاسی امنیتی بر پایه یک بررسی و پایش دقیق انجام شود.

از گزینه های دیگری که مطرح شده امیر محمد پور گیلانی است ، جوان رشتی که بواسطه دایی خودش "جعفرزاده ایمن آبادی " نماینده سابق اصلاح طلب رشت در مجلس و ارتباطش با نوبخت رشد کرد و با استاندار شدن حق شناس به گلستان کوچ کرد و در حال حاضر مسئول بازرسی استانداری گلستان است .

نکته مهم درباره او اینست که خیلی جوان است و ظرافت های استان نظیر قومیتها و بافت جمعیتی و جغرافیایی استان را دقیق نمی شناسد و در چنین فضایی ممکن است نتواند وظایف این حوزه را به درستی انجا دهد و امورات از دستش خارج شود .

ضمن اینکه انتخاب نفر اول و دوم استان گلستان از استان گیلان زیاد نمی تواند برای اهالی و نخبگان استان گلستان مورد پسند باشد و قطعا با انتقادهای گسترده همراه خواهد شد .

البته این جایگاه آنقدر مهم هست که استانداری و مجموعه عناصر نظارتی استان بیشتر وقت بگذارند و در انتخاب این سمت دقت لازم را داشته باشند .

اگر بنا بر جوانگرایی و استفاده از جوانان انقلابی و ولایی و ایضا بومی است می توان از افرادی چون سید کمال الدین محب حسینی و دکتر حسن بیارجمندی نام برد . محب حسینی سوابقی چون معاون سیاسی امنیتی فرمانداری گرگان ، حراست فرمانداری گرگان و حراست شهرداری گرگان را دارد و رزومه موفقی هم از خود بجای گذاشته است ، بیارجمندی نیز دکترای حقوق فضا از دانشگاه وزارت خارجه روسیه دارد وسابقه کار در معاونت سیاسی امنیتی دولت نهم و دهم نیز در کارنامه اش موجود است .

محسن کاظمی معاون سابق سیاسی امنیتی فرمانداری گرگان ، نوروز علی کابلی شاغل در دیوان محاسبات ، فرهاد شیبک معاون سابق سیاسی امنیتی فرمانداری گنبد کاووس و سیفی مدیر کل امنیتی حوزه معاونت سیاسی امنیتی استانداری گلستان نیز می توانند جزو گزینه های قابل بررسی باشند.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.