1399-02-20 14:29
3177
0
68559
به قلم علیرضا ریاحی ؛

آیت الله قدمی نابغه حوزه علمیه

برای نبوغ تعاریف متعددی بیان می کنند و به شکل های مختلف می شود فردی را نابغه نامید و به جد میتوانم عرض کنم که آیت الله سید حبیب الله قدمی(ره) نابغه ای در حوزه علمیه بود.

به گزارش گلستان ما، حجت الاسلام علیرضا ریاحی در یادداشتی به وصف شخصیت عالم ربانی و مجاهد آیت الله سید حبیب الله قدمی پرداخت و نوشت:

بسم الله الرحمن الرحیم

الذین اذا اصابتهم مصیبه قالو انالله و انا الیه راجعون

به سهم خودم ارتحال عالم جلیل القدر حضرت آیت الله قدمی را تسلیت گفته و آرزو میکنم خداوند روح آن فقید سعید را با اولیایش محشور بفرماید و به خانواده و بازماندگانش و مریدانش صبر عنایت فرماید.

در ابعاد وجودی هر انسانی، ویژگی های بارزی وجود دارد که در عصر و در دوران خودش، چه در بین عوام و چه خواص، مغفول میماند و کمتر به آنها توجه می شود، در طول تاریخ هم چنین بوده و همیشه شخصیت های بزرگ و از اتفاقات بزرگ با فراموشی، بی مهری، کم توجهی و غفلت بدنه جامعه مواجه می شدند که در خصوص حضرت آیت الله قدمی هم اینچنین اتفاق افتاد.

جدای از همه ویژگی ها و محسنات حضرت آیت الله قدمی که در طی این چند وقت از ارتحال ایشان، قلم ها و زبان ها اذعان، اقرار، اعتراف و تمجید کردند، میخواهم به ابعادی از زندگی این شخصیت بزرگ بپردازم.

به سهم خودم و بواسطه شناخت زیادی که از این شخصیت دارم و از نزدیک با ایشان در ارتباط بودم، میتوانم بگویم ایشان یک نابغه در حوزه علمیه بود.

برای نبوغ تعاریف متعددی بیان می کنند و به شکل های مختلف می شود فردی را نابغه نامید و به جد میتوانم عرض کنم که آیت الله سید حبیب الله قدمی(ره) نابغه ای در حوزه علمیه بود.

چند ویژگی بارز می تواند ایشان را به عنوان یک نابغه معرفی کند:

1) اینکه سیر تحصیل و درک مفاهیم و مبانی فقه و اصول به ویژه در ادبیات عرب که در سن جوانی به اوج خودش رسید. آنجایی که ایشان در کمترین زمان توانست تسلط به دروس در حوزه علمیه مشهد را کسب نمود.

اینکه ایشان در بهترین شرایط و در کمترین زمان توسط هوش بالایشان، توانست این مراحل را طی کند، بر همه خواص و افرادی که با او در ارتباط بودند، مسجل بوده است.

تسلط ایشان و درک بالای ایشان از روش های مختلف، بویژه در بحث صرف و نحو میتوان ادعا کرد که ایشان نابغه ای در این عرصه بودند.

همین چندی پیش شاهد بودیم که کتاب بسیار قوی ایشان بنام; #شرح_عوامل_گرگانی_در_علم_نحو، را میتوان ادعا کرد که کتاب مرجعی در مبانی ادبیات عرب و روش های تدریس بود که از حوزه علمیه خواهران مشهد مقدس به عنوان یک کتاب درسی معرفی و مورد بهره برداری قرار گرفت.

2) نکته دوم از نبوغ ایشان در روش های تدریس بود.

ایشان سبک و سیاق خاصی در تدریس دروس از جمله لمعه، مکاسب، کفایه و اصول تا درس خارج فقه و اصول، داشتند.

این حقیر بسیار شاهد بودم که از استان های مجاور در برهه های مختلفی از استانهای دیگر که در استان گلستان مشرف می شدند و چه از استان های دیگر از آیت الله قدمی دعوت می کردند و ایشان بارها در محافل علمی حضور پیدا می کردند و تدریس می نمودند.

اخیرا در سال ۹۸ شاهد حضور جمعی از طلاب از استان خراسان در یکی از روستاهای ییلاقی استان مازندران بودیم که مورد استقبال آن عزیزان واقع شد.

حتی چندی پیش جمعی از طلاب خراسان شمالی در منطقه اردوگاه شیرآباد بودند که ایشان به عنوان مدرس حضور داشتند.

درس و بحث ایشان توام با موضوعات اخلاقی، مزاح و ورزش بود. طوری که اگر طلاب نوجوان و جوان در حال و هوای بازیگوشی هم بودند، از کلاس درس ایشان لذت میبردند.

3) نکته بعدی اینکه یکی دیگر از ویژگی های بارز استاد قدمی در نبوغ ایشان، روش تحفیظ و حفظ کردن مباحث، موضوعات، روایات بویژه در حفظ کل قرآن و صحیفه سجادیه در کمترین زمان و حفظ بخش های اعظمی از نهج البلاغه بود.

ایشان حافظه ای بسیار قوی و روش حفظ بسیار عالی داشتند. روشی کاملا علمی، تا جاییکه بیش از چند صد شاگرد در عرصه حفظ قرآن تحویل جامعه دادند.

4) نکته بعدی در بیان نبوغ ایشان، روش های اجتهاد ایشان نسبت به مبانی، برخی از احکام فقهی و استدلال های قرآنی ایشان در کشف بعضی از موضوعات فقهی و روایی و تاریخی بواسطه تسلط ایشان در حفظ کل و تفسیر قرآن کریم و نهج البلاغه و آشنایی بر مبانی فقهی و اصول در روایات و موضوعات منطقی و اصولی و فلسفی میباشد.

5) یکی دیگر از ویژگی های بارز آیت الله قدمی این بود که ایشان دارای قلم بسیار فصیح و شیوایی بودند‌. وی اهل قلم و فرهیخته ای تمام عیار بود.

خیلی از علما هستند که فن بیان خوب و فصاحت کلام هستند ولی قلم رسا و شیوایی ندارند، ولی ایشان دارای این حصیصه بودند.

اینکه اصرار دارم بگویم ایشان نابغه حوزه بودند، اغراق نیست.

ایشان قلم بسیار خوبی داشتند که در کتابت آثارشان و چه در موضوعات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و در موضوعات مختلفی که در سطح جامعه و رسانه و در فضای مجازی میبینید.

من بارها شاهد بودم که در خیلی از وقایع و اتفاقات، اصحاب رسانه، اهل قلم ها، ژورنالیست ها به ایشون مراجعه و درخواست داشتند که مطلبی یا پاسخی نسبت به فلان موضوع یا شبه یا از آن تریبون، یا فلان زبان، از آن رسانه، از آن قلم اگر شبهه ای و انتقادی علیه اسلام و نظام و قرآن و اهلبیت بود پاسخ دهند و ایشان نیز بسیار شیوا و زیبا پاسخ می دادند.

6) خصیصه دیگر ایشان این بود که استاد برای تبلیغ اسلام و تبیین آیات و روایات، از ابزار رسانه و وسایل روز هم استفاده میکردند.

میبینیم که ایشان هم منبر وتریبون مسجد داشتند، هم سخنرانی می کردند و هم کرسی درس و بحث داشتند هم دارای سایت و شبکه های اجتماعی و گروه ها و کانال های مجازی ‌و فعالیتهایی در عرصه شبکه های اجتماعی حضور داشتند برای اینکه مستقیم با جامعه و مردم ارتباط داشته باشند، این خودش یک امتیاز بارز است.

7) امتیاز دیگر آیت الله قدمی، جذبه رفتاری خاصی ایشان بود.

8) مزاح او و شخصیت مردمی و اجتماعی او، کنار مردم بودن به دور از تشریفات ویژگی ایشان بود.

شاهد بودیم که در مسجد امام رضا (ع) ایشان قریب ۱۵ سال امام جماعت این مسجد بودند.

این مسجد بسیار پر رفت و آمد بود و مملو از حضور جوانان .

مسجد خوبی که جوانان برای سوالات شرعی، ارتباط با آیت الله قدمی و استخاره هایی که میگرفتند مراجعات متعددی داشتند که نشان می دهد استاد مقبولیت خوبی در جامعه جوانان داشتند که بواسطه نوع رفتاری که با آنها داشتند.

مبارزات انقلابی، سیاسی و مجاهد در دفاع از نظام، که این موضوع توانست در قلب جوان ها جای گرفته.

9) خصیصه دیگر آیت الله قدمی این بود که دارای روحیه ساده زیستی و مردمی بود.

بارها شاهد بودم که ایشان وقتی در محافل وارد می شدند، به دنبال این نبودند که ایشان را به صدر مجلس دعوت نمایند. در بین مردم و در بین جمعیت می نشستند.

10) امتیاز دیگر  مرحوم قدمی، وقت شناسی و انضباط در زمان بود.

وقت برای ایشان اهمیت زیادی داشت.

اگر وی را در مجلسی دعوت میکردند، راس ساعت حاضر بودند، حتی اگر جلسه با تاخیر شروع می شد.

ان شالله که خداوند به این عزیز سفر کرده علو درجات عنایت بفرماید.

و شاکر باشیم که خداوند چنین علمایی به ما عنایت فرمود و ان شالله قدردان داشته هایمان باشیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

خداحافظ و نگهدار شما باشید

الحقیر علیرضا ریاحی

سحرگاه 20 اردیبهشت 1399

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.