1398-02-14 05:44
1534
0
62989
در انتخاب استاندار گلستان :

دولت رویه غلط خود را اصلاح کند/ دخالت مجلس در انتخاب استاندار با دمکراسی و اصل تفکیک قوا مغایر است

دعوایی این روزها بر سر انتخاب استاندار در فضای مجازی مطرح است اما بیش از هر چیز ، به نظر می رسد شیوه کار دولت در انتخاب استاندار غلط است .

به گزارش گلستان ما ؛ عطاالله رضاییان فعال فرهنگی اجتماعی استان گلستان طی مطلبی نوشت :

دعوایی این روزها بر سر انتخاب استاندار در فضای مجازی مطرح است اما بیش از هر چیز ، به نظر می رسد شیوه کار دولت در انتخاب استاندار غلط است .

طبق قانون این وظیفه رئیس جمهور یا رئیس قوه مجریه است که استاندارش را انتخاب کند و در مقابل بد یا خوب بودن عملکردش پاسخگو باشد اما در دولت تدبیر و امید یک بدعت ناصواب شکل گرفت و آن دخیل کردن نمایندگان مجلس و نماینده ولی فقیه در انتخاب استاندار  بود .

اساسا قوه مقننه یا همان مجلس نباید در کار قوه مجریه دخالت کند ، این با روح دمکراسی و اصل تفکیک قوا سازگاری ندارد و تاکید روی آن شبهه انتخاباتی ، امتیازگیری ، فساد و رانت را به دنبال دارد .

از طرفی عملکرد خود این نمایندگان بعد از سه سال  زیر سوال است و خود آنها امروز باید پاسخگوی مردم باشند که واقعا در این سه سال چه کردند که بعد از 40 روز نمی توانند یک آبگرفتگی را مهار کنند، حال چطور انتخاب استاندار را به چند نماینده ضعیف واگذار کنیم ؟

نماینده ولی فقیه هم به طریق اولی چون نماینده رهبر انقلاب است نمی تواند در عزل و نصب ها دخالت کند چون اگر استاندار عملکردش بد باشد به حساب رهبری نوشته خواهد شد و  چون دولتها خطوط سیاسی مشخصی دارند  حمایت از یک فرد ممکن است به حمایت از یک جناح خاصی تعبیر شود .

این تدایی که در سالهای گذشته انتصابات در دفتر آیت الله صورت می گیرد ناشی از همین رویکرد غلط است که متاسفانه به حساب خود آیت الله نورمفیدی و رهبری نوشته خواهد شد .

بهتر است همه ما خصوصا دولت محترم به قانون باز گردد و هر کسی که شاخصه های مدیریتی و سابقه طولانی کاری دارد را به عنوان استاندار انتخاب کند ، دولت این شهامت را داشته باشد که پای استانداری که انتخاب می کند بایستد و بد بودن آن را گردن قوه مقننه یا نماینده ولی فقیه و ... نیندازد .

مجلس ها هم به جای انتخاب استاندار به وظیفه قانونی خود یعنی قانونگذاری و نظارت بر عملکرد دولتمردان عمل کند که واقعا حلقه مفقوده امروز کشور "نظارت درست" است که متاسفانه از سوی نمایندگان مجلس فراموش شده و بجای آن دنبال عزل و نصب مدیران ستادی خود در فلان اداره هستند !!

البته نمی توان نظر مشورتی نمایندگان مجلس و نماینده ولی فقیه را نادیده گرفت اما اینکه بگوییم انتخاب استاندار منوط به تایید مجمع نمایندگان و نماینده ولی فقیه باشد کار بسیار غلطی است که امیدواریم دولت رویه خود را اصلاح کند . 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.