آیا درست است ما به جایی اینكه سعی كنیم حقایق اسلـام را با استفاده از امكانات موجود به گوش مردم جهان برسانیم بیایم با ژست كار غیر عقلـایی كنیم و با ژست قرآنی تهمت به قرآن بزنیم و به جنگ فهم غالب سنتی برویم آیا آب در آسیاب دشمن نریخته ایم؟
به گزارش گلستان ما ؛ استان گلستان از دیرباز مهد اندیشه و تضارب آرا بوده و بوده اند صاحبان اندیشه در این استان که در ابعاد مختلف رسانه ای ، جواب یکدیگر را داده اند و به نوعی با هم مناظره کردند .
یکی از جنجالی ترین نوع این برخورد اندیشه ها که در سالیان گذشته انجام شد و متاسفانه به دلیل عدم وجود رسانه های فراگیر استانی ، امکان دسترسی آن برای عموم مقدور نبود ، مناظره قلمی - رسانه ای دو چهره صاحب اندیشه استان گلستان یعنی حضرت آیت الله سید حبیب الله قدمی و حسین کبیر از فعالین ملی مذهبی گرگان وابسته به مکتب علی (ع) و جریان امتی ها می باشد.
آیت الله قدمی حافظ کل قران کریم و حافظ کل صحیفه سجادیه و از علمای طراز اول استان می باشد و از طرفی حسین کبیر نیز سالیان درازی است که قران را تفسیر می کند بطوریکه شنیده شده برخی از "شخصیتهای مطرح استان" به فرزندان خود گفتند که قران و اسلام را از حسین کبیر یاد بگیرند .
سخنان آقای حسین كبیر تحت عنوان (حق پرسیدن و اندیشیدن) در شماره 140 و 141 و... هفته نامه ستاره گلستان به چاپ رسید که آیت الله قدمی جواب وی را طی مطلبی داده که در این شماره قسمت اول آن را با هم مرور می کنیم .
* آقای كبیر پس از آغاز سخنانش با تلـاوت آیات 17 و 18 سوره مباركه زمر، مطالبی پیرامون آزادی اندیشه و حق پرسش و... را مطرح نموده و سپس گفته اند: قرآن كریم بر خلـاف اندیشه غالب سنتی كه همچنان در عصر انقلـاب ارتباطات و برداشته شدن مرزهای فكری از سانسور كتاب ... و محدودیت رسانهای سخن می آورند، از چاپ كتب دگر اندیشان و به اصطلـاح رایج غیرخودیهـای فكری و سیاسی هر چند مرجع تقلید صاحب نام و اندیشمندان بزرگ جهانی، دانشگاهی باشند حمایت می كند.
آقای كبیر در این بخش از سخنان خود مدعی شدند كه قرآن از چاپ و انتشار هرگونه كتب ضالهای حمایت می كند و اندیشه غالب سنتی را كه شاید از نظر ایشان همان فتاوای علمای اسلـامی باشند را در جهت مخالف قرآن دانسته و یا به عبارت دیگر، قدیمی و غیر قرآنی میدانند.
جواب آیت الله قدمی: از آنجایی كه غیر از آیه شریفه سوره مباركه زمر، آیه دیگری نیاورده اند استفاده میكنیم كه ایشان همه این موارد را از همین آیه فهمیده اند و ما برای روشن شدن حقیقت، توضیحاتی را ارائه میكنیم كه در آن سعی میشود مطالب به گونهای باشد كه برای غالب مردم قابل درك باشد تا همگان بر صحت یا بطلـان برداشت ایشان نظر بدهند.
در سوره مباركه زمر آمده است ( فبشر عباد الذین یستمعون القول فیتبعون أحسنه أولئك الذین هداهم الله و أولئك هم أولوا الـالباب ) یعنی ( به بندگانم مژده بده، آنانكه همه سخنان را میشنوند و سپس از بهترین گفتههـا پیروی میكنند، آنها كسانی هستند كه خداوند هدایتشان نموده است وهم آنان خردمنداند).
اگر پرسیده شود این آیه شریفه به طور مستقیم چه افرادی از جامعه را مورد تعریف و تمجید قرار میدهد؟ و به طور غیر مستقیم از چه فضایی در جامعه حمایت میكند؟ خواهیم گفت: معنای مستقیم (دلـالت مطابقی) آیه شریفه ممكن است
الف: در تعریف و تمجید كسانی باشد كه در جستجوی حقیقت پای سخن هر صاحب اندیشهای رفته و در هر مجلس و محفلی كه بتوانند به حقیقت برسند شركت نموده و از مطالعه هر كتابی اگر چه باطل باشد خود داری نمی كنند، و تا رسیدن به حق و حقیقت به جستجوی خود ادامه میدهند. این احتمال مبنی بر این است كه ما اسم تفضیل (أحسن) را فاقد معنای تفضیلی دانسته و آنرا حمل بر تاكید نماییم، یعنی آیه شریفه را اینگونه ترجمه نماییم است (... فیتبعون أحسنه سپس از سخن خوب پیروی میكنند...) نظیر (ربّ السجن أحب إلیّ مما ید عونی إلیه).
ب: و ممكن است آیه شریفه در مقام تعریف و تمجید كسانی باشد كه فقط از بین حقایق، دنبال حقیقت برتر و بهترند و از بین أعمال شایسته به دنبال شایسته ترینهایند، بطور مثال در جایی كه هم از حق قصاص و هم از حق بخشش برخوردارند با رها كردن قصاص، عفو و بخشش را انتخاب میكنند.
یعنی آیه شریفه را اینگونه ترجمه نماییم، (...فیتبعون أحسنه... یعنی سپس از بهترین گفتههـا پیروی میكنند... ). نظیر آیه (واتبعوا أحسن ما أنزل الیكم)، كه البته با پذیرش احتمال دوم، آیه شریفه زمر اصلـاً با محل بحث یعنی كتب ضالهای ارتباطی ندارد. اما در جواب از پرسش دومی كه در ابتدای سخن آمده بود یعنی آیه شریفه از چه فضایی در جامعه حمایت میكند؟ باید عرض كنم كه معنای التزامی و غیر مستقیم آیه حمایت از هر فضایی كه در جهت رسیدن به استماع همه اقوال ایجاد شده باشد.
به عبارت دیگر معنای مستقیم آیه این است كه ما طرفدار كسانی هستیم كه همه اقوال را میشنوند... و معنای غیر مستقیم آیه این میشود ما از هر فضایی كه همه اقوال در آن به گوش میرسد حمایت میكنیم. بنابر این بر حاكمان قدرت لـازم است در جهت ایجاد چنین فضاهایی هزینه كنند و سخنان و نوشتههـای مورد نیاز این افراد را در اختیار آنان بگذارند و از دست یابی اینگونه افراد به سخنان مختلف مانع تراشی نكند.
ممكن است بپرسید چرا اسلـام از چنین فضایی حمایت میكند؟ میگوییم چون قرآن حق است (و قل الحق من ربكم) و با مهیا بودن دو شرط اساسی هدایت یعنی 1- خود انسان دنبال حقیقت باشد.2ـ بهره مند از قدرتی باشد كه بوسیله آن حق و باطل را تشخیص دهد، كه هست آنچنانكه حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در خطبه اول نهج البلـاغه میفرماید (و معرفة یفرق بها بین الحق و الباطل)، خدای تعالی هیچ هراسی ندارد كه اینگونه افراد هر سخنی را بشنوند و در محفلی برای رسیدن به حق شركت كنند و شما هیچ فقیهی را نمی توانید پیدا كنید كه بگوید این عمل حرام است.
جمهوری اسلـامی ایران افتخار میكند كه همیشه به دنبال ایجاد فضاهایی است كه افراد مختلف با عقائد مختلف در آن بنشینند و مخالف و موافق به بیان دیدگاههای خود بپردازند. ایجاد مجمع دارالتقریب بین المذاهب و پیشنهاد گفت و گو بین تمدنها در راستای همین سیاستهـا است.
آیا شده است كه شما در مؤسسه خودتان مخالفان خودتان را دعوت كنید و در مناظره آزاد با شما شركت كنند تا دیگران سخن أحسن را انتخاب كنند؟ آیا كسانی از طرف حكومت از چنین محافلی جلوگیری كرده اند؟
اما فضای دیگری از جامعه كه شما آن فضا را مورد حمایت قرآن دانسته اید و اندیشههـایی را به عنوان اندیشه غالب سنتی، یعنی كهنه و قدیمی و مخالف قرآن قلمداد می كنید فضایی است كه در آن عدهای برای ترویج عقاید باطله، كتب و ابزار گمراه كننده را در اختیار همه جور افرادی قرار بدهند (چه كسانی كه در پی حق و حقیقت قدم میدارند و به دنبال رسیدن به آن در حال بررسی اقوال بوده و تا سرانجام مقصود از تأیید شنیدههـا خودداری میكنند و چه كسانی كه به علت اشتغال به امور دیگر یا به جهت بسنده نمودن به كمترین ادله لـازم برای اثبات حق و یا غیر آن، اهل جستجو نیستند) و سپس این مروجین گمراهی و پیروان باطل (كه به طور قطع منكر پیروان باطل نیستند كه مولی متقیان میفرماید (حق و باطل و لكل أهل)) با مكر و حیله بخواهند با استفاده از كتب و ابزار ضاله و یا تشكیل جلساتی كه متكلم آن فقط اهل باطل باشد افراد مؤمن و مستعد ایمان را گمراه كنند آیا قرآن از تشكیل چنین جلساتی و انتشار چنین كتب و جزواتی و... حمایت میكند؟
آقای كبیر، صرف نظر مفهوم آیه شریفه آیا عقل سلیم اجازه میدهد كه امكانات و فضای جامعه خود را در اختیار كسانی قرار دهیم كه آنها بطور قطع به دور از چشم نخبگان و بدور از چشم جویندگان حق و حقانیت با ریا و تزویر و نسبتهای ناروا به پیامبران و صالحان و با برداشتهای مغرضانه و یا كارشناسی كردن در علومی كه هرگز برای فهمیدن آن پای درس استاد توانایی ننشسته اند و بسان مادر بزرگهای كارشناس در مسائل پزشكی در حوزه دین اظهار نظر میكنند؟
از حكم عقل هم صرف نظر بكنید ببینیم بنای عقلـاء یا به قول شما ببینم جوامع توسعه یافته چه میكنند آیا آنها حاضرند با ایجاد چنین فضایی در سرزمینشان عقاید و افكار مسلمین تبلیغ شده و بطلـان عقاید آنها بر همگان آشكار شود؟
واقعیت این است كه آنها نه تنها اجازه چنین فعالیتهایی را نمی دهند بلكه با توهین و تهمت به مقدسات اسلـامی و ساخت فیلم و انیمیشنهـای متعدد و كاریكاتورهای متفاوت و نوشتن رمانهای موهن و... در صدد تخریب اسلـام بوده و با آزار و اذیت مسلمین در جلوگیری از گرایش دیگران به اسلـام كوشش نموده و با مسموم نمودن ذهن جوانان خود، آنها از اسلـام متنفر میكنند.
حالـا با وجود چنین دشمنانی كه برای گسترش افكار خود در این عصر ارتباطات از هرگونه امكاناتی برخوردارند ما به جایی اینكه سعی كنیم حقایق اسلـام را با استفاده از امكانات موجود به گوش مردم جهان برسانیم بیایم با ژست كار غیر عقلـایی كنیم و با ژست قرآنی تهمت به قرآن بزنیم و به جنگ فهم غالب سنتی برویم آیا آب در آسیاب دشمن نریخته ایم؟
پایان قسمت اول ...
انتهای پیام /
© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
استدلال درستی از سوی آقای قدمی ( آیت الله ) میباشد و امید است آقای کبیر اگر پاسخی دارد ارائه نماید .
{{{{ بطوریکه شنیده شده برخی از "شخصیتهای مطرح استان" به فرزندان خود گفتند که قران و اسلام را از حسین کبیر یاد بگیرند . }}}}چرا روشن نمیگید که چه کسی به فرزندش همچین حرفی زده و در کجا زده .
سلام.اتفاقا" در شهر ک نیز از جایگاه قرآن بهره برداری های خاصی میشود . برخی پرسنل اداره ... شهرستان از جایگاه دینی و قرآنی خود و برنامه های قرآنی و ملی که انجام می دهند در راستای انتخابات شوراها و مجلس شورای اسلامی بهره برداری می نمایند.نباید اینگونه باشد و چهره های قرآنی ما وارد مسائل سیاسی شوند. این یعنی عدم اخلاص در کار و فقط جلب توجه برای کسب آرا.لطفا" به مدیرکل ... استان گوشزد نمائید.حیف است بخدا
در ویژه نامه ای که هفته نامه سلیم در سالی که مباحث بین آقای قدمی و حسین کبیر شدت پیدا کرده بود آن هفته نامه نوشت آقای ن به آقازاده م گفت : "اسلام واقعی را از آقای کبیر بیاموز "
شما به کسی که با حمایت از قرآن برای خودش دشمن درست می کند را مخلص نمی دانی؟ اما سکوت بقیه را در مقابل مجرمان مخلصانه میدانی ؟! یا شما از طرفدار آنها هستی یا خیلی ساده ایی؟
بسیار مستدل و متین پاسخ دادند