1402-02-27 10:43
447
0
84991
یادداشت؛

در کدامین میدان نبردیم

باید بپذیریم که در یک نبرد مداوم بین تن و روان؛ بین حق و باطل؛ مبارزه سرسختانه بین شیطان درون و بیرون با پاکی‌ها؛ بین جبهه ظالم و طرفداران عدالت وجود دارد.

به گزارش گلستان ما، علی منصوری در یادداشتی با عنوان «در کدامین میدان نبردیم» نوشت: انسان موجودی است کمال‌خواه، لکن بعضی کمال را در رسیدن به مظاهر مادی می‌بینند و همت خود را معطوف، به دست آوردن آن می‌کنند و بعضی دیگر کمال را در رسیدن به ارزش‌های انسانی می‌دانند. لذا سبک زندگی این دو باهم متفاوت خواهد بود و مجموعه رفتار‌های فردی و اجتماعی آنان، فارغ از قضاوت‌های مثبت و منفی آن؛ برآمده از نگرش‌ها، و باور‌ها درونی آن‌ها است. نوع رفتار و سبک زندگی آنان، بیانگر هویت و شخصیت آنان می‌باشد، در حقیقت سبک زندگی هر فرد برآمده از منظومه فکری او است که در اعمال و رفتارش ظاهر می‌شود.

در یک بازتعریف ساده از سبک زندگی می‌توان گفت؛ شخصیت فردی واجتماعی هر انسان مرهون‌اندیشه اوست؛ آنچه می‌اندیشد عمل می‌کند و عمل او برخواسته از‌ اندیشه اوست و قضاوت اجتماعی در پی رفتار او مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

بنابراین لزوماً زندگی سالم نیازمند به داشتن‌ اندیشه و باور سالم است. این باور‌ها و اعتقادات ذهنی سالم است که پایه و بنای رفتاری را در زندگی قوام بخشیده و فرد را وادار به اتخاذ تصمیم مثبت و یا منفی می‌کند.

اگر پایه‌های‌ اندیشه انسان نسبت به جهان هستی، آن را هدفمند بداند سبک زندگی او علاو بر هدفمندی در رفتار و گفتار، نسبت به خانواده و اجتماع مسئولانه خواهد بود و تابلوی تمام نمای زندگی او منطبق بر عقل سلیم است.

و اگر برداشت فکری او از جهان هستی مادیگرایانه و بی‌هدف باشد سبک زندگی او باری به هرجهت، بی‌هدف و خلاصه شدن در لذت‌های زودگذر خواهد بود به فرموده‌ امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام: (مردم سه دسته‌اند، دانشمند الهى، و آموزنده‌اى بر راه رستگارى، و پشّه‌هاى دست خوش باد و طوفان و همیشه سرگردان، كه به دنبال هر سر و صدایى مى‌روند، و با وزش هر بادى حركت مى‌كنند، نه از روشنایى دانش، نور گرفتند، و نه به پناهگاه استوارى پناه گرفتند.) در پایان به این نکته باید اذعان داشت؛ مشکلات و گرفتاری بشریت امروز در دنیای پیشرفته و عصر جاهلیت مدرن، گرفتار شدن وی در زنجیره تن است. به قول سعدی علیه رحمه که می‌گوید:

اگر این درنده‌خویی ز طبیعتت بمیرد
همه عمر زنده باشی به روان آدمیت

برادر و خواهرم باید بپذیریم که در یک نبرد مداوم بین تن و روان؛ بین حق و باطل؛ مبارزه سرسختانه بین شیطان درون و بیرون با پاکی‌ها؛ بین جبهه ظالم و طرفداران عدالت وجود دارد. در کدامین جبهه قرار داریم؟ آیا در میدان عقل و خرد و منطق و فطرت پاک و حیات طیبه عالمانه توام باآینده‌نگریِ منتج به سعادت. و یا در میدان غیرعالمانه و وابسته با مظاهرمادیگرایانه و طفیل تفکر نفسانی شدن! .

الگو‌های میدان اول؛ انبیاء، اولیاء، دانشمندان، فرهیخته‌گان، آزادمردان و آزاده زنان نیک‌اندیش و نیک سرشتی که معیارشان خداست و در میدان دوم صاحبان قدرت شیطانی، شهوت پرستان زر و زور و تزویر و همه کسانی که زندگی را در خوردن و خوابیدن و تبعیت از هوای نفس می‌دانند. و به فرموده قرآن: (مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ... كسى كه هواى خویش را معبود خود قرار داده... ) لذا مولود هوای نفس؛ ظلم به خود ودیگران، جایز دانستن اسراف در زندگی فردی و اجتماعی است.

بطور قطع و یقین پیروی از هوس موجب حجاب عقل ومانع شناخت حق از باطل می‌گردد و‌ ام‌الفساد همه بدی‌ها هوا و هوس است.

تمایل و تمکین از میل درونی و مطیع هوس بودن بمانند رانندگی در سراشیبی جاده پر پیچ و خم برفی و یخبندانی است که نتیجه آن جز سقوط در پرتگاهی بی‌انتها نیست. لذا تأثیر‌پذیری از زندگی غربی، آغاز سراشیبی جاده، در زندگی فردی و یا اجتماعی است، به معنی گسسته شدن از اصل خویشتن خویش، از ایرانی بودن و اسلامی زیستن و باور‌ها فرهنگی خود است. آنچه به نظر می‌رسد مطلوب‌ترین راهبرد‌های زندگی سالم شامل:

* تلاش در جهت آشنایی با روش‌های سبک زندگی اسلامی ایرانی و پرهیز از خود تحقیری فرهنگی در جامعه
* احیای فرهنگ خود باوری و اصلاح سبک زندگی و تقویت آن در جامعه
* اصلاح رفتاری در زندگی فردی واجتماعی، پرهیز از اسراف، تجملگرایی، چشم و هم چشمی‌های غیر عقلانی....
* ترویج فرهنگ کار وتلاش در خانواده بجای تن پروری
* پرهیز از فرهنگ وارداتی و سبک زندگی آن‌ها و اهتمام به ارزش‌ها در خانواده برای سلامت زندگی فردی و اجتماعی

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.