1401-12-28 05:45
807
0
84132
یادداشت/ محمد دیلم‌کتولی

«شعار سال ۱۴۰۱ رهبری _ دستاوردها و موانع تحقق»

سال ۱۴۰۱ در حالی در حال پایان یافتن است که، مهم‌ترین موضوع و دغدغه اصلی جامعه همچنان مسائل اقتصادی است .

به گزارش گلستان ما، محمد دیلم‌کتولی در یادداشتی با عنوان «شعار سال ۱۴۰۱ رهبری _ دستاوردها و موانع تحقق» نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی با توجه خاص به این بخش سال گذشته را نیز بر سه محور « تولید»، «اقتصاد» و «اشتغال»«دانش بنیان »مورد تاکید قرار دادند هرچند ایشان در انتخاب شعار سال همیشه این موضوعات را در نظر داشته‌اند.

بدون تردید یکی از مهم‌ترین مشکلات فعلی حاکم بر کشور، مشکلات بخش تولید و چالش‌هایی است که فعالان این عرصه یا بهتر بگوییم تولیدکنندگان با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال‌های قبل همیشه بر روی حمایت از تولید ملی، رفع موانع تولید و ... تاکید داشته‌اند و باید قبول کنیم که اگر مسئولین دوره‌های مختلف در کشور کمی در اجرای فرامین ایشان همت به خرج داده و به فکر کشف استعدادها و ظرفیت‌های درونی کشور بودند، اکنون وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم به این حال و روز نمی‌افتاد.

بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم و تزریق روحیه‌ی خودباوری و اتکا به ظرفیت‌های درونی کشور، مجددا بارقه‌ی امید در بین مردم و مخصوصا قشر محروم جامعه ایجاد شده است.

هرچند حوادثی در جهان به وقوع پیوست که بسیاری از معادلات را دستخوش تغییر نمود.

«جنگ اوکراین»، «اغتشاشات داخلی»، «تداوم تحریم‌های ظالمانه» و... تقریبا معادلات سیاسی و اقتصادی جهان را تغییر داد.

این تغییرات شرایط خاصی را رقم زده که دامنه آن به استان‌ها نیز کشانده شده است و طبیعتا تیم‌های اقتصادی مستقر در استان‌ها نیز ادامه دهنده‌ی همین روحیه‌ی مردمی و دغدغه‌مندی دولت سیزدهم در داخل استان‌ها هستند.

 استان گلستان دارای وضعیت اقتصادی ویژه‌ای است و آمار و اطلاعات اقتصادی آن (به اذعان استاندار محترم و مسئولین استانی) اصلا در خور و شایسته آن نیست.  

توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به مسائل اقتصادی و همه‌ی تلاش ایشان در این راستا بود که این موضوع به گوش مسئولین و مردم برسد که برای قدرتمند شدن و نفوذناپذیر بودن در عرصه‌ی بین المللی باید اقتصاد خود را تقویت کنیم و همچنین معظم له در دو، سه سال اخیر نیز توجه ویژه‌ای به بحث تولید داشتند.

البته انتظار این بود و هست که شاید موفقیت‌هایی در تولید و اقتصاد کسب شود ، اما ارزش این موفقیت‌ها زمانی مشخص می‌شود که مردم اثرات آن را بر سر سفره و معیشت زندگی خود احساس کنند که تاکنون این امر اتفاق نیفتاده و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز از این موضوع ناراضی هستند.

مشکلات و موانع تولید داخل:

۱_  افزایش بدهی‌های معوق واحدهای تولیدی به بانک‌ها :
این امر موجب برخورد قهری بانک با این واحدها و در نتیجه منجر به مصادره یا تملک واحد تولیدی می‌شود یا اینکه بانک‌ها در تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی را همراهی نمی‌کنند.

۲_ وضع قوانین ضد و نقیض در مجلس:

این قوانین و دستورالعمل‌هایی که دستگاه‌های مرتبط با وزارت اقتصاد ابلاغ می‌کنند یا رفتارهای اقتصادی در دولت‌ها موجب ایجاد نوسانات و بی‌نظمی‌های مستمر در قیمت ارز و مواد اولیه می‌شود که در نتیجه‌ی این اتفاقات بخش خصوصی و واحدهای تولید کننده نمی‌تواند دورنمایی برای مجموعه‌ی تولیدی خود ترسیم کنند.

۳_  نگاه و اعتماد به خارج از کشور:   این نگاه در دولت های قبلی بیش از اعتماد به توانایی‌های داخلی بود و لذا علاوه بر مسائل اقتصادی، در بعضی مواقع مسائل سیاسی نیز در این امر دخیل است که مانع از پررنگ جلوه شدن تولید و آنچه که مطلوب رهبر معظم انقلاب است، می‌شود.

عوامل اصلی این عدم توفیق و یا توفیقات محدود عبارتند از :

۱_ وجود قوانین مانع تولید و اقتصاد:
  مجلس شورای اسلامی باید قوانینی در راستای حمایت از تولید وضع کرده و جلوی قوانین مانع تولید را بگیرد.
۲_ سخت گیری دولت و موانع اداری تولید داخل:
 دولت باید با تسهیل‌گری و امکان سازی، موضوعاتی از جمله سیستم بانکی، بیمه‌ای و... را در راستای حمایت از تولید چیدمان کند .
۳_ عدم حمایت جدی از بخش خصوصی:
 دولت باید با ایجاد و راه اندازی سامانه‌ ارائه مجوز های کسب و کار و تسهیل‌گری در این راستا گام‌ های اساسی بردارد تا بخش خصوصی به جد وارد کار شود .
۴_ فرهنگ سازی حمایت از تولید داخل از سوی مردم
مردم در راستای حمایت از تولید، باید نسبت به محصولات تولید داخل وفادار باشند .

نکته حائز اهمیت که در شعار سال ۱۴۰۱ رهبری نیز بازتاب داده شده اینکه اکنون جنس بیکاری در کشور از نوع بیکاری تحصیلکرده‌ها است و تحصیلکرده‌ها هرگز حاضر نمی‌شوند به‌عنوان یک کارگر ساده مشغول به‌کار شوند و اگر ما می‌خواهیم برای این افراد شغل ایجاد کنیم که در کنار رضایت آن‌ها، بتوانیم از ظرفیت علمی آن‌ها استفاده کنیم،باید بر روی مشاغل«دانش بنیان »  تمرکز داشته باشیم؛ چرا که این نوع مشاغل می‌تواند درکنار مشغول به‌کار کردن تحصیل کرده‌ها، با به‌کارگیری از دانش این افراد ارزش افزوده‌ی محصولات را نیز بالا ببرد و مطمئنا محصولی که ماده‌ی اصلی آن را دانش تشکیل دهد، قدرت رقابتی بیشتری در بازارهای جهانی خواهد داشت.

رهبر معظم انقلاب با مطرح کردن موضوع «دانش بنیان »علاوه بر داشتن نگاه ویژه‎‌ به اشتغال تحصیلکرده‌ها، عنایت ویژه‌ای نیز به تولید محصولاتی که ماده‌ی اصلی آن‌ها دانش است، دارند و بنابراین نیاز امروز کشور ما توجه به بحث دانش بنیان است وگرنه در کارخانه‌هایی که پایه‌ی آن‌ها تنها برمبنای کار فیزیکی بوده و خبری از دانش نباشد، نه تنها بخش عمده‌ای از قشر تحصیلکرده جذب این کارخانه‌ها نخواهند شد، بلکه به‌دلیل کمبود کارگر با بحران‌های کارگری نیز مواجه خواهیم شد و اکنون بخش عمده ای از ۷.۸ درصد بیکاری را تحصیلکرده‌ها تشکیل داده‌اند که به‌دلیل غفلت از بحث دانش بنیان، شغلی برای این افراد وجود ندارد و کارخانه‌ها نیز با کمبود نیرو مواجه شده‌اند.

 شرکت‌های دانش بنیان استان گلستان می‌توانند در بعضی از فعالیت های اقتصادی استان از جمله کشاورزی، دامپروری ، دام و طیور ، صنایع دستی و صنایع تبدیلی ... علاوه بر افزایش تولید در این بخش‌ها، که از  فعالیت های سود آور با ارزش افزوده‌ی بالا است و حتی در بحث خدمات فروش نیز ورود پیدا کنند.

 توجه ویژه‌ به شرکت‌های دانش بنیان در این استان می تواند به رفع مشکلات و موانع تولید منجر شده و علاوه بر بکارگیری نخبگان استان گلستان ارزش افزوده را در همه بخش های اقتصادی افزایش دهد .

نهایت اینکه ، انجام اصلاحات لازم در  قوانین و مقررات و مسدود نمودن راه‌های سوء استفاده و باز کردن مسیرهای بهبود می‌توان  به تحقق شعار سال جاری امیدوارتر شد.

 بدون تغییر نگرش در باورها و فرهنگ جامعه و فرهنگ تولید کننده و مصرف کننده تحولات اساسی را شاهد نخواهیم بود و زمانی که تلاش، کارآفرینی، دادن مالیات و ادای مسئولیت‌های اجتماعی به‌جای اندوختن مال و ثروت و نفوذ سیاسی به‌عنوان یک ارزش در بین مردم مطرح شود، می‌توان تمامی شعارها و مفاهیم بزرگ را عملی ساخت «تولید؛ دانش بنیان و اشتغال آفرین»  نشان دهنده‌ی اهمیت تولید در بقا با عزت کشور و حفظ استقلال آن است که با بهایی سنگین و با خون شهدا به‌دست آمده است و نیز متضمن تامین رفاه مردم خواهدبود که در شعارسال ۱۴۰۱ بسیار اساسی تر و صریح تر بیان شده است .چرا که این شعار مسیر تولید و هدف غایی آن را نشان می‌دهد که راه تولید از طریق نخبگان جوان آغاز شده و اشتغال آفرینی را درجامعه درپی دارد.

امید است که با توجه جدی مسئولین استان گلستان به اهداف عالیه شعار سال رهبری شاهد رشد رتبه اقتصادی این استان در همه زمینه ها بویژه زمینه های بومی نظیر گردشگری، کشاورزی،  دامپروری، تجارت با همسایگان، صنایع تبدیلی و.... باشیم .

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.