1401-11-02 05:19
455
0
83087
یادداشت/ رسول مرادزهی

اگر دنبال مقصر هستی در آینه نگاه بنگر!

هر هفته روز جمعه که می‌رسد همیشه به این می‌اندیشم که امروز خطبه‌های مکی چگونه مردم را به خیابان‌ها خواهد فرستاد؟

به گزارش گلستان ما، شهر من زاهدان در سه ماه اخیر روزهای بدی را پشت‌سر گذاشته است.

هر هفته روز جمعه که می‌رسد همیشه به این می‌اندیشم که امروز خطبه‌های مکی چگونه مردم را به خیابان‌ها خواهد فرستاد؟

من به عنوان یک بلوچ، حفظ حرمت همه علمای خودمان را واجب می‌دانم، اما از گذشته‌های دور انتقاداتی درباره دخالت‌های مسجد مکی در رویداهایی مثل انتخابات شورای شهر و نمایندگی مجلس و باندبازی‌های اطرافیان مولوی عبدالحمید در زمینه این موارد داشتم.

علی‌رغم این انتقادات بنده به عنوان یک بلوچ اهل‌سنت، تا قبل از رویدادهای اخیر، نماز جمعه هر هفته را در مسجد مکی اقامه کرده و به سخنان خطیبان جمعه گوش فرا می‌دادم.

اما در دو ماه گذشته و بعد از اینکه خطبه‌های هر هفته مکی به سمت سیاسی‌کاری و همراهی با برخی از رسانه‌های مخالف کشور پیش رفته است از حضور در نماز جمعه مکی اجتناب کردم.

بر اساس گزارش منتشر شده در پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید روز گذشته «اول بهمن ماه» در دو محور مهم سخنرانی کرده است.

وی در سخنان خود در وهله اول از افزایش مراکز ایست و بازرسی و حاکمیت فضای امنیتی در زاهدان انتقاد کرده و خواستار رفع این مشکل شده است.
در این زمینه سوال من از مولوی عبدالحمید این است که چه عاملی باعث ایجاد این فضا در شهر من شده است؟ چه کسی هر هفته با ایراد سخنان تحریک‌آمیز، جو اطراف مسجد مکی را ملتهب می‌کند؟و نهایتا اینکه چه کسی با تحریک جوانان در جمعه خونین زاهدان باعث خلق آن حوادث خونبار شد؟

محور دیگری که مولوی عبدالحمید در سخنرانی روز گذشته خود مورد تاکید قرار داده ضرورت اجتناب جوانان از شعارهای تند و افراطی و لعنت فرستادن بر علیه اشخاص و مسئولان در راهپیمای های بعد از نماز جمعه زاهدان است.

سوال مهم این است که آیا امام جمعه شهرِ ما، تازه شعارهای تند برخی از افراد را در خیابان‌های زاهدان شنیده است؟ ایا ایشان نمی‌داند که هر هفته بعد از سخنرانی‌هایِ تندشان، جوانان تحریک شده به همه مسئولان کشور و در راس آن رهبری نظام بدترین توهین‌ها را می‌کنند؟

بعید است مولوی از این فضا مطلع نباشد.در این شرایط می‌توان گفت که توصیه اخیر مولوی عبدالحمید مصداق عینی نوشدارو پس از مرگ سهراب است.

در نهایت اعتقاد من این است که برخی از مسئولان استانی در مدیریت حوادث اخیر زاهدان خاش اشتباهاتنی مرتکب شده‌اند و سهم آنها از این حوادث محفوظ است، اما این شرایط به مفهوم غفلت از تحریک‌گری‌های خطبه‌های مکی نیست.

بنابراین سخن آخر این است که اگر بدنبال مقصر حوادث تلخ اخیر هستید، در آینه نگاه کنید!

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.