1399-02-20 22:05
1185
0
68569
یاداشتی به قلم حسین شعبانی؛

خودرو باکیفیت و کم مصرف از مطالبه عمومی تا شعار مدیریتی

تنها راه تولید خودروهای کم مصرف و با کیفیت داخلی در ایران از یک سو ممانعت از سفرهای خارجی مدیران شرکتهای خودروسازی در یک دوره ۵ ساله و از سوی دیگر ایجاد رقابت در داخل کشور با دخالت دادن سپاه و واگذاری موقت یکی از دو شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور به قرارگاه سپاه است تا نتایج این اقدام هماهنگ رقابتی برای مردم ملموس باشد.

به گزارش گلستان ما، حسین شعبانی حقوقدان استان گلستان در یاداشتی خودروی با کیفیت را از مطالبه های عمومی دانست و نوشت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود به مناسبت هفته کارگر در روز چهارشنبه هفدهم اردیبهشت ۹۹ ضمن تقدیر از اقدام فرزندان انقلاب اسلامی در پرتاب ماهواره به فضا و ضرورت تسری این اقدام به سایر بخش های تولیدی فرمودند : آن ذهن و فکری که می تواند ماهواره را تولید کند و برای ارسال ماهواره بعدی در مدار ۳۶۰۰۰ کیلومتری هدف گذاری کند؛  قطعاً چنین روحیه ابتکار و خلاقیتی برای تولید خودرو با مصرف ۵ لیتر بنزین در یکصد کیلومتر و در دیگر بخش های تولیدی نیز وجود دارد.

بنظر میرسد ایشان موضوع تولید خودرو در وضع جاری را به چالش کشیده و خودروی با کیفیت و کم مصرف داخلی را به عنوان یک ضرورت در مثال ذکر کردند که مصداق ۵ لیتر بنزین برای مسافت یکصد کیلومتر نمونه‌ای از کیفیت مطلوب است. خصوصا اینکه هزینه های ناشی از تصادفات کشور هفت درصد تولید ناخالص ملی را می بلعد و نقش خودروهای بی کیفیت در تصادفات موثر است. 

فرمایشات معظم له بلافاصله مورد استفاده برخی مدیران شرکت های خودرو سازی قرار گرفت و به طور نمونه یکی از آنها انتشار عمومی یافت.  مدیرعامل شرکت ایران خودرو دو روز بعد؛ معاونت تحقیقات شرکت را مکلف به تسریع در اجرای اقدامات عملیاتی برای تولید موتور با مصرف سوخت پایین نمود تا نتیجه حداکثر ظرف یک ماه آینده تهیه و برای تصویب و ابلاغ جهت اجرا ارائه شود. این شرکت در حالی که هنوز نتوانسته است مشکل پیش فروش خودرو به صورت برابری همگان در ثبت درخواست را حل کند؛ خود را در معرض نقد و مطالبه گری دیگری قرار داد که اطمینان داریم با تفکرات موجود، اجرا نمی شود. 

چنانچه به اخبار سالهای گذشته این شرکت نظری داشته باشیم صحت عرایضم برای موفق نبودن ادعای جدید در شرکت خودروسازی آشکار می‌شود. 

در مرداد ۸۶ مدیر عامل وقت ایران خودرو از تولید خودروی کم مصرف با همکاری شرکت پژو فرانسه خبر داد و اعلام کرد این طرح با سهمیه بندی شدن بنزین و افزایش قیمت خودروها و تولید خودروهای کم مصرف در سایر کشورها مورد توجه ایران قرار گرفته است. یعنی قبل از برجام و قبل از تحریمهای ظالمانه. 
همچنین مدیرعامل فعلی شرکت در بهمن سال ۹۸ از تهیه نقشه راه توسعه محصول ایران خودرو و تولید انواع موتورهای کم مصرف و گیربکس های دستی و اتوماتیک ۶ دنده و تولید خودروهای برقی خبر داده بود که نمی دانیم چه اقدام امیدوارکننده‌ای در این شرکت و سایر شرکت ها اتفاق افتاده است. 

 سه نقد بر ادعای مدیرعامل شرکت ایران خودرو بار است:
 اول اینکه بهتر است وی به جای پرداختن به فرمایشات مقام معظم رهبری،  بدوا اقدامات حداقل ۱۰ساله شرکت متبوع خود برای تولید خودرو با کیفیت و کم مصرف را اطلاع رسانی کند. 

 دوم اینکه بهتر نبود در سکوت، اقدام عملی انجام گیرد و پس از موفقیت در عمل و تولید محصول، اطلاع رسانی عمومی انجام گرفته و مردم شاهد دستاورد باشند؟ 

سوم اینکه دستور مدیرعامل به معاونت بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری، بار هجمه تبلیغی سنگین ضدانقلاب بر جمهوری اسلامی را زیاد میکند که اگر رهبر چنین مطلبی نمی گفت آیا به فکر هیچ کارشناسی در داخل کشور نیفتاده بود که خودرو با کیفیت و کم مصرف تولید شود. 

نباید از کنار این مطلب به آسانی رد شد. مدیر عامل برای خطای استراتژیک خود در صدور دستورالعمل تکراری خود باید محاکمه شود ؛ نه تشویق. 

فکر میکنم مدیر عامل ایران خودرو راه را اشتباه رفته است که گمان کرد خطاب مقام معظم رهبری به سوی او و شرکت متبوع اوست. 

بلکه در این مورد خاص فرمایش مقام معظم رهبری ناظر به روحیه و ابتکاری است که هدف گذاری ۳۶۰۰۰ کیلومتری برای ماهواره دارد؛ نه تفکری که قصد دخالت دادن شرکتهای خارجی یا افزایش سفرهای خارجی مدیران خود را؛ برای تولید خودرو داخلی داشته باشد.  

همچنانکه قبلاً نیز در مطلبی اشاره کرده بودم تنها راه تولید خودروهای کم مصرف و با کیفیت داخلی در ایران از یک سو ممانعت از سفرهای خارجی مدیران شرکتهای خودروسازی در یک دوره ۵ ساله و از سوی دیگر ایجاد رقابت در داخل کشور با دخالت دادن سپاه و واگذاری موقت یکی از دو شرکت‌های بزرگ خودروسازی کشور به قرارگاه سپاه است تا نتایج این اقدام هماهنگ رقابتی برای مردم ملموس باشد . 

تجربه دو مرحله پرتاب ناموفق ماهواره در وزارت ارتباطات همراه با تبلیغات توئیتری و مقایسه با پرتاب بدون تبلیغ و موفقیت آمیز ماهواره از سوی سپاه،  دلیل محکمی بر صحت ادعا و توجه جدی به پیشنهاد من است که جزو نیازهای اساسی کشور برای تغییر نگرش مدیران در حوزه تولید و پذیرش قلبی اقتصاد مقاومتی می باشد. 

 مطلبی که مقام معظم رهبری در دو دهه قبل در شرکت تعمیر هلی کوپترهای نظامی بیان فرمودند و متاسفانه بر روی کاغذ ماند. 

کهن جامه خویش پیراستن   به از جامه عاریت خواستن

حسین شعبانی 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.