1398-08-19 14:11
948
0
66219
یادداشت؛

نفوذ خارجی در انتخابات بزرگترین تهدید نرم خارجی / مجمع تشخیص کمیته مبارزه با نفوذ خارجی در انتخابات تشکیل دهد

پیش از تعیین "راهبرد تغییر از طریق صندوق آرا "از سوی سرویس اطلاعاتی فرانسه و آمریکا در سال ۸۹ و اجرایی کردن آن از سال ۹۰؛ انگلیس و بخش فارسی رسانه ای دولتی آن که چند ماه قبل از فتنه ۸۸تاسیس شده بود فعالیت های نرم انتخابات محور خود را بطور ویژه ای آغاز کرده بود.

به گزارش گلستان ما، پیش از تعیین "راهبرد تغییر از طریق صندوق آرا "از سوی سرویس اطلاعاتی فرانسه و آمریکا در سال ۸۹ و اجرایی کردن آن از سال ۹۰؛ انگلیس و بخش فارسی رسانه ای دولتی آن که چند ماه قبل از فتنه ۸۸تاسیس شده بود فعالیت های نرم انتخابات محور خود را بطور ویژه ای آغاز کرده بود.

رد پای سرویس های اطلاعاتی این سه کشور بطور برجسته تری برای نفوذ تحت راهبرد تغییر از طریق صندوق آرا از سال ۹۱و ۹۲دیده می شود که مستندات قابل توجه و تاملی دارد و در جای خود باید بررسی و تحلیل شود و در این وجیزه نمی گنجد.

راهبری این خط نفوذ و تغییر با توجه به مطالعات میدانی اندرو اسکات کوپر در قم و ارائه نتایج آن به سازمان سیا و پیگیری خطوط آن از اتاق فرمان پاریس و لندن بصورت جدی در انتخابات سال ۹۴ و تاکیدا بر انتخابات خبرگان رهبری دنبال گردید

طور ویژه بخش فارسی BBC ، نسخه ای درخصوص انتخابات مجلس خبرگان پیچیده بود و کاملا حساب شده با خط دهی پوششی با هدایت آراء به لیست خاص ، بدنبال حذف چهره های انقلابی و در نتیجه مهندسی فضای مجلس خبرگان برای عملیاتی کردن پروژه کلمبیا (اندرو اسکات کوپر) بودند.

مقام معظم رهبری در همان ایام ضمن افشای پروژه کلمبیا ، چند روز قبل از انتخابات ضمن اشاره به سوابق دخالت انگلیس و آمریکا ،نسبت به « دخالت بیگانگان» واکنش دادند: «الان دشمن بر روی مجلس خبرگان هم حساس است، رادیوی انگلیسی دارد به مردم ایران، مردم تهران دستورالعمل می‌دهد، به فلانی رأی بدهید به فلانی رأی ندهید، معنایش چیست؟ انگلیسی‌ها دلشان تنگ شده برای دخالت کردن در ایران... به مردم دستور می‌دهند به فلانی رای بدهید به فلانی رای ندهید.»(۱۳۹۴/۱۱/۲۸) 

?? در آستانه انتخابات سال ۹۶نیز اندرو اسکات کوپر طی مصاحبه ای بسیار معنا دار، بخش هایی از پروژه کلمبیا را بطور هدفمند افشا و بر تداوم این خط نفوذ تاکید ویژه ای می کنند که در نوع خود بسیار قابل توجه است چراکه بر همین اساس یک خط رسانه ای نفوذ با ائتلافی بی سابقه شکل می گیرد.

آذر ماه سال ۹۶هاله اسفندریاری مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه ای اندیشکده ویلسون در ضمن معرفی کتاب دکتر میثاق پارسا( شامل مدل اندونزی، نسخه براندازی اقتصادی ایران و کشورهای منطقه غرب آسیا)  در مجله فارن افرز به پشتیبانی ایالات متحده از راهبرد تغییر از طریق صندوق آرا صریحا اشاره می نمایند.

در همین ارتباط سیاست‌های کلی انتخابات ابلاغی 1395/07/24 مقام معظم رهبری،تا حدودی بسیار زیادی سیاست های کنترلی و مقابله ای برای نفوذ و دخالت بیگانگان را تعیین نموده است.در بند ۳آن ضمن تاکید بر بهره‌مندی داوطلبان در تبلیغات انتخاباتی با تقسیم برابر متناسب با امکانات در هر انتخابات ؛ به استناد بند ۶همان استفاده از حمایت و امکانات بیگانگان، اعم از مالی و تبلیغاتی، توسط نامزدها و احزاب را ممنوع و برخورد بموقع دستگاه‌های ذی‌ربط خواستار شده اند.

همچنین به استناد بند ۸ برای دفع چنین تهدیداتی مقرر داشته است که : "ارتقای سطح شناخت و آگاهی و آموزش‌های عمومی و ترویج هنجارهای انتخاباتی و نهادینه‌کردن آن در فرهنگ عمومی و تعیین قواعد و ضوابط رقابت سیاسی سالم به‌منظور افزایش مشارکت و حضور آگاهانه و بانشاط مردم و کمک به انتخاب اصلح." و دیگر مواردی از جمله در بندهای  ۹ ،۱۵ و...که می بایست مورد اهتمام جدی قرار بگیرد

اما سوال اصلی بطور خاص پس از وضع این سیاست های کلی این است که آیا چنین اهتمامی با طراحی یک مکانیزم کارآ و اثربخش صورت گرفته است ؟ حداقل اهتمامی از جنس اقدامات خود پیشگامان چنین نفوذ و دخالتی در انتخابات های خود!

بغیر از جنجال های چند سال اخیر در خصوص مداخله روسیه در انتخابات آمریکا، اخیرا #مارک زاکربرگ مؤسس فیسبوک در مصاحبه جدید خود با شبکه NBC، مدعی شده است که ایران، روسیه و چین در حال تلاش برای مداخله در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2020 هستند❗️

همچنین آنتون فیشمن، رئیس بخش راه حل های سیستمی Group-IB هم اعلام نموده است:«حذف حساب‌های مربوط به رسانه‌های اجتماعی ایرانی و روسی برای #فیسبوک بسیار مفید است. فیسبوک در تلاش است تا وفاداری کاربران را پس از یک سری رسوایی ها افزایش دهد.

نگارنده پیشنهاد می کند که به استناد بندهای ۱و۲ اصل ۱۱۰قانون اساسی ،مجمع تشخیص مصلحت یک کمیته فنی و اطلاعاتی برای مبارزه با نفوذ خارجی در انتخابات ها تشکیل تا بر اجرای این سیاست های کلی انتخابات، نظارت لازم نماید.

به قلم حسن بیارجمندی

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.