1398-07-13 10:01
696
0
65780
سرمقاله نشریه انقلاب؛

یادگاران دفاع مقدس گرفتار در پیچُ‌و‌خَم زندگی

یادگاران دفاع مقدس گرفتار در پیچُ‌و‌خَم زندگی. چرا مراکز دولتی در حق جانبازان کوتاهی می کنند؟!

به گزارش گلستان ما، غلامرضا خارکوهی تاریخ نگار انقلاب اسلامی، در این یادداشت که در شماره جدید نشریه انقلاب- ش 207و208 - منتشر نموده، به مسائل و مشکلات جانبازان پرداخته است. او در این یادداشت با انتقاد از بی توجهی دولت نسبت به بیمه و درمان جانبازان، خواستار حل مشکلات آنها و حفظ کرامت ایثارگران دوران دفاع مقدس شده است.

این روزها جانبازان با مشکلات زیادی مواجهند. از دارو و درمان گرفته تا اشتغال و دانشگاه و هزینه‌های زندگی. دولت در پرداخت حق بیمه جانبازان آنقدر سهل انگاری کرده که هیچ پزشک خصوصی حاضر به ویزیت آنان نیست. اگر هم از باب ترحم یا رودربایستی دفترچه درمانی آنها را بپذیرند گاهی طوری رفتار می‌کنند که حُرمتشان خُرد می‌شود! آیا حق این یادگاران دفاع مقدس که روزگاری زندگی و شغل و تحصیل و همه امتیازات و آسایش خود را فدا کردند و در مقابل دشمنان و متجاوزان ایستادند تا جامعه در امنیت و آسایش باشد، این است که امروز خود و خانواده‌هایشان جلوی چشم دولتمردانِ سهل‌انگار و برخی از پزشکان متخصص، برای 4 قلم دارو پَرپَر شوند؟!

 آیا رئیس جمهور و معاونش در امور بنیاد شهید کشور می‌دانند که جانبازان مدتهاست از نظر دارو و درمان به حال خود رها شده‌اند؟ اگر خود این مقامات کوچکترین درد و بلایی- خدای نکرده- دچار شوند دهها دکتر و متخصص با انواع داروهای حتی نایاب برایشان حاضر می‌شود، اما جانبازان بیچاره و همسر و فرزندانشان باید جلوی این دکتر و آن دکتر و این داروخانه و آن داروخانه گردن کج کنند و با صد خجالت دنبال معالجه و تامین داروی خود باشند. چون همه می‌گویند به علت بدحسابی بنیاد شهید از پذیرش بیمه جانبازان معذوریم. حتی داروخانه هلال احمر که یک داروخانه دولتی است و باید بیش از همه حامی جانبازان باشد به شیشه‌اش اطلاعیه زده که «با بیمه جانبازان قرارداد نداریم» ! 

از طرف دیگر جانبازانِ کارمند مدتهاست که وسط زمین و آسمان رها شده‌اند، چون نه اداره شان آنها را بیمه می‌کند و نه بنیاد شهید! این در حالی است که در همه کشورها به رزمندگان و جانبازان و فداکاران کشور خود به چشم قهرمانانِ وطنشان می‌نگرند و بهترین توجه و رسیدگی را می‌کنند، زیرا اینان اگر نبودند امروز کشورشان در اشغال بیگانگان بود و همه توسری‌خورِ متجاوزان بودند.

کار به جایی رسیده که برخی از مؤسسات آموزش عالی موقع امتحان- که هنگامه آرامش دانشجو است- کارت جلسه امتحان فرزندان جانبازان را صادر نمی‌کنند و می‌گویند بنیاد شهید کمک شهریه شما را نداده است! حتی آنان را گاهی به همین دلیل از سر جلسه امتحان بیرون می کنند! راستی درس خواندن اینان با این سختی بماند، تازه اگر مدرک هم بگیرند از بیکاری باید خود و خانواده هایشان دِق کنند.

نمونة دیگر الان نزدیک به دو سال است که 12 نفر از جانبازان فوق لیسانس و بازنشسته جهادکشاورزی استان گلستان، بخاطر سختی معیشت، طبق قانون، درخواست بازگشت به کار داده‌اند. اما با وجود صراحتِ قانون، مسئولین پشت گوش می‌اندازند و توجهی به پذیرش این جانبازان نمی‌کنند!

بی‌حُرمتی را مراکز دولتی و خصوصی بجایی رسانده‌اند که یک بچه شهید یا جانباز یا آزاده یا رزمنده جُرأت نمی‌کند و یا خجالت می‌کِشَد که بگوید عضوی از خانواده ایثارگران است! چرا؟! مگر ایثارگران جُرم و جنایت کرده‌اند که با آنان بدرفتاری می‌شود؟ اینان بودند که در هنگامة سختی و هجوم دشمنان، همه هستی خود را رها کردند و داوطلبانه به نجات کشور پرداختند. اینان قهرمانان واقعی جامعه هستند. اما امروز آنان منفور برخی مقاملات و مردم شده‌اند و گویی مُفسدان اقتصادی ، هنرپیشگان فاسد، ریاکاران ظاهر فریب، مسئولان عافیت طلب، مفسدان اخلاقی، گرانفروشان، زمیخواران، قدرت طلبان، و ثروتمندان بی درد جای قهرمانان واقعی را گرفته‌اند.

دیروز که زمان جنگ و فداکاری و جان باختن بود مسئولان دولتی و فرماندهان نظامی دست و پای ایثارگران را می‌بوسیدند، تا اینان بجای یک ماه، دو ماه در جبهه بمانند. اما امروز که هنگانه رنج و درد و پیری ایثارگران است آنان را در پیچ‌ُو‌خَمِ مشکلات روزمره زندگی رها کرده‌اند. این در حالی است که امام خمینی در پایان جنگ به مسئولان فرمود:

"نگذاريد پيشكسوتانِ شهادت و خون در پيچُ‌و‌خَمِ زندگىِ روزمرة خود به فراموشى سپرده شوند."

امید است دولت و دولتمردان از شهرستان گرفته تا پایتخت، از بخشدار گرفته تا رئیس جمهور ، همه وزرا و سران سه قوه ، فرماندهان نظامی و انتظامی ، و مسئولان بنیاد شهید کشور، این فرمایش وزین امام را در حق پیشکسوتان جنگ جامه عمل بپوشند تا بیش از این در حق آنان و خانواده‌هایشان اجحاف نشود.

خدایا خدایا تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.