1398-05-15 16:32
1159
0
64823
گزارش؛

انزوای روز افزون سیاسی عربستان در منطقه خاورمیانه/ علت چرخش سیاست خارجی امارات به سمت ایران چیست؟

موشک یمنی که از آسمان ریاض عبور کرد و در دمام منفجر شد بسیار اماراتی ها را ترسانده است. دمام همسایه امارات است و از این نظر اماراتی ها به شدت از پیشرفت یمن و امنیت خود هراسان شده اند.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ عربستان سعودی با سیاست های تند و پرتنشی که در منطقه خاورمیانه طرح ریزی و اجرا کرد حالا به کشوری منزوی بدل شده است. عربستان تقریبا در همه برنامه ریزی‌هایی که برای منطقه و اخذ قدرت برای خود داشته شکست خورده است. اگرچه این سیاست های تند و خشن باعث ایجاد فاجعه های زیادی شده است اما آنچه در پس این فجایع باقی مانده شکست مفتضحانه سعودی‌ها و همپیمانان غربی آنان در منطقه خاورمیانه بوده است. 

عربستان در کشورهای مختلف ازجمله سوریه و عراق و حالا در یمن با شکست فاحشی روبرو شده است. 
انزاوی سیاسی عربستان در منطقه خاورمیانه 
بر همین اساس دیده می شود که همپیمانان منطقه ای عربستان سعودی یکی پس از دیگری از سیاست های تند حکومت آل سعود فاصله می گیرند. در این باب قطری ها اولین کشور همپیمان عربستان بودند که از آنها جدا شدند. قطر و عربستان با مشاجره به یکدیگر حمله کردند. عربستان که خود را آقای عرب می داند سعی کرد با تحریم و حمله به قطر اقتدار خود را دراین حوزه حفظ کند اما قطر که توانسته است با ایجاد رسانه و خرج پول موقعیتی برای خود کسب کند تن به زعامت سعودی ها نداد. 
اما پس از جدایی قطر از همپیمانی با عربستان و حتی قرار گرفتن در مقابل سیاست های ریاض حالا شنیده شده است که اماراتی ها هم به این نتیجه رسیده اند که سیاست های عربستان سعودی آنقدر تند و خشن است که نتیجه ای جز شکست ندارد و افکارعمومی نیز این رویه تند و شور را پس می زند. 
در همین رابطه، روزنامه «العربی الجدید» با اشاره به اینکه پس از تنش سیاسی شدیدی که به دنبال جنگ سوریه و یمن در روابط تهران و ابوظبی ایجاد شد، اکنون نزدیکی میان ایران و امارات وارد مرحله تازه‌ای شده و به نظر می‌رسد در مسیر تحولات مثبت قرار گرفته است، نوشت: «آمادگی امارات برای همکاری با ایران در زمینه اقتصادی، در شرایط فعلی اعمال تحریم‌های آمریکا، اهمیت زیادی برای تهران داشته و تهران آن را شاخصی برای جدی دانستن تغییر سیاست‌های این کشور عربی در منطقه می‌داند. در این راستا گزارش‌ها حاکی است، امارات با درک این مسئله در تلاش برای ارسال پالس مثبت در این زمینه است و خبرها نشان می‌دهد امارات زمینه را برای استفاده از بندرهای اماراتی، در راستای صادرات نفت و همچنین شرایط انتقال ارز و همکاری مالی، بانکی و مرزی بین دو طرف فراهم کرده است.»
ضربه شصت یمنی ها به امارات و عربستان
جالب اینجاست که امارات در جنگ علیه یمن با عربستان سعودی همپیمان بوده است و حالا با اقتداری که یمنی ها در جنگ موشکی علیه ائتلاف سعودی پیدا کرده اند، امارات به شدت امنیت خود را در خطر می بیند. به نظر می رسد که این موضوع تاثیر بسیار زیادی در جدایی امارات از عربستان دارد. اماراتی ها سعی دارند این پیام را به منطقه بدهند که دیگر دنباله روی سیاست های تند عربستان نیستند. در این میان جنگ متقابل یمنی‌ها سبب شده است تا امارات به نوعی تنبیه و از سیاستهای گذشته خود دست بردارد.
درواقع سیاست جدید یمن در جنگ با ائتلاف سعودی سیاست امنیت در برابر امنیت و فرودگاه در برابر فرودگاه و آتش در برابر آتش است. بدین منظور که هر چه عربستان و امارات به یمن حمله کرده و امنیت و آرامش مردم مظلوم این کشور را بهم زده اند. حالا یمنی ها سعی می کنند با استفاده ازموشک های دور برد امینت امارات را به هم بزنند و بدین ترتیب مقابله به مثل کنند. امنیت شیشه ای امارات نیز برای آنها به علت اینکه خواهان آرامش برای حضور سرمایه گذارها در این کشور هستند بسیار حائز اهمیت است.بنابراین امارات به شدت از ناامنی منطقه در هراس افتاده هرچند که پیشتر امنیت یمن را بر هم زده است. 
پایگاه خبری عربی 21 به نقل از یک منبع نزدیک به شورای انقالی جنوب یمن که مورد حمایت امارات است مدعی شد که تهران و ابوظبی در رابطه با مساله یمن به تفاهماتی رسیده‌اند و امارات در این باره وعده‌هایی داده است.
وی مدعی شد که اماراتی‌ها به ایران تعهد دادند که وضعیت سیاسی استان های جنوبی یمن را به حالت اولیه خود بازگردانند.
علت چرخش 180 درجه ای سیاست خارجی امارات
این منبع همچنین اعلام کرد که هیات اماراتی در سفر اخیر خود به تهران در رابطه با شورای انتقالی جنوب یمن که توسط امارات تشکیل شده و اداره امور مناطق جنوبی یمن را بر عهده دارد، با مسئولان ایرانی گفت‌وگو کردند.
اخیرا موشک یمنی که از آسمان ریاض عبور کرد و در دمام منفجر شد بسیار اماراتی ها را ترسانده است. دمام همسایه امارات است و از این نظر اماراتی ها به شدت از پیشرفت یمن و امنیت خود هراسان شده اند و سعی کردند با پشت کردن به سیاست های عربستان و چرخش به سمت ایران این پیام را برسانند که با سیاست های عربستان دیگر همراه نیستند. 
از سوی دیگر بسیاری مطرح می کنند پهپاد آمریکایی که ایران در منطقه خلیج فارس و داخل مرز سرزمینی خود منهدم کرد، از پایگاه امارات بلند شده است. بنابراین اماراتی ها ایران را میانجی مناسبی برای بهبودی اوضاع خود با یمن دیده اند و از این روست که چرخش جدی در سیاست این کشور دیده می شود. 
بنابراین عربستان هر روز با سیاست های تند خود در حال منزوی شدن در منطقه است و این موضوع شکست دیگری در کارنامه آل سعود در منطقه خاورمیانه ثبت کرده است.   
 
انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.