1398-02-13 12:32
734
0
62967
گزارش دانا از تبعات تحریم نفتی ایران؛

اقتصاد زوری آمریکایی‌ها تا کجا نفوذ دارد؟/ ترامپ در حال تخریب پایه‌های اقتصاد جهانی است

اقدامات یکجانبه آمریکا بدون در نظر گرفتن هیچ یک از کشورهای دیگر حتی کشورهای همپیمان کاخ سفید سبب شده تا این کشور از معاهدات مهم بین المللی که هر کدام حاصل سالها مذاکره و تجربه در این زمینه بوده است، خارج شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا، عرصه اقتصاد جهانی با اقدامات دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا باعث آشفتگی شده است. اقدامات یکجانبه آمریکا بدون در نظر گرفتن هیچ یک از کشورهای دیگر حتی کشورهای همپیمان کاخ سفید سبب شده تا این کشور از معاهدات مهم بین المللی که هر کدام حاصل سالها مذاکره و تجربه در این زمینه بوده است، بیرون بیاید. این معاهدات اگرچه منافع برخی از کشورها را تامین می کرد اما بعضا سبب ساز ایجاد برخی از قوانین بین المللی بود که موجبات حداقل ثبات بعضی از مناطق در سطح جهان را ایجاد کرده بود. آنچه بیشتر از همه موارد موجب آشفتگی اقتصاد جهانی آنهم در حوزه انرژی شده است یک دندگی آمریکایی‌های بر آرزوی صفر کردن صادرات نفت ایران است.

ضرباتی که اقدامات ترامپ به اقتصاد جهانی وارد می کند

آرزویی که بسیاری از کارشناسان بین الملل آن را نشدنی و از سوی دیگر دارای تبعات بسیاری برای اقتصاد جهانی قلمداد می کنند. رسانه‌های جهان مطرح می کنند که افزایش قیمت نفت خام ضربه دیگری به اقتصاد جهان پس از ادعای صفر کردن صادرات نفت ایران توسط ترامپ بود. 

قیمت نفت برنت حدود ۳۲ درصد در سال جاری بالا رفته و نزدیک به بالاترین حد ۶ ماهه قرار دارد. در حالی که قیمت بالاتر نفت به خاطر تقاضای بالا نشان دهنده یک اقتصاد نیرومند جهانی است، کاهش عرضه نفت تأثیری منفی دارد.

کشورهای صادرکننده شاهد افزایش درآمد شرکت ها و دولت های خود خواهند بود در حالی که کشورهای مصرف کننده نفت باید هزینه بالای بنزین را به دوش بکشند، تورم افزایش می یابد، تقاضا آسیب می بیند و در نهایت به نقطه ای می رسیم که قیمت بالای نفت برای همه مخرب خواهد بود.

قیمت بالای نفت و متعاقب آن فرآورده های نفتی خصوصا بنزین و گاز در زمستان بیشتر خود را نمایان می سازد. مردم کشورهایی غربی از جمله اروپا کسانی هستند که در این حوزه بیشتر متضرر می شوند. هنوز بعد از چندین و چند ماهی که از حضور جلیقه زردها در خیابان های پاریس می گذرد فرانسوی ها نتوانستند این مشکلات را حل کند و این کشور را به ثبات برسانند. مشکلاتی که با توجه به جلیقه زردی که معترضان فرانسوی می پوشند و به خیابان ها می آیند از مسئله مالیات ها و بحث رفت و آمد و حمل و نقل نشات می گیرد.

وابستگی تجارت نفت جهان به درگیری ایران و ترامپ، تاثیر قابل توجهی بر بازارهای مالی دارد و حدود ۸۰۰ هزار بشکه نفت در روز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بی ثباتی عرضه نفت تا الان هم بازارهای نفت را مختل کرده است و حساسیت سیاسی این تحولات سایر بازارها را هم آسیب پذیر می کنند.

شوک ترامپ به اقتصاد جهانی بعد از نیکسون

دولت ترامپ در حال تخریب بازارهای اقتصادی جهان است. درست کاری که نیکسون با بحث دلار کرد و ضربه مهلکی به اقتصاد جهانی زد را ترامپ در حال تکرار کردن به شیوه خود است. موضوعی که به «شوک نیکسون» مشهور است.

بی پشتوانه سازی دلار یا شوک نیکسون به مجموعه اقدامات اقتصادی رئیس جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا - ریچارد نیکسون - در سال ۱۹۷۱ اطلاق می‌شود که مهمترین آن لغو یک جانبه قابلیت تبدیل مستقیمِ دلار آمریکا به طلا بود.

با وجود اینکه اقدامات نیکسون به صورت رسمی منجر به براندازی نظام پولی بین‌المللی برتون وودز نشد، معلق شدن یکی از پایه‌های اساسی این نظام، عملاً منجر به ناکارآمد شدن آن گردید. درحالیکه نیکسون به صورت علنی اظهار کرد که قصدش بازگشت مجدد به نظام تبدیل مستقیم دلار به طلا بعد از انجام اصلاحاتی در نظام برتون وودز است، مشخص شد که هیچ‌یک از تلاش‌ها برای انجام اصلاحات یادشده، موفقیت‌آمیز نبوده است. در سال ۱۹۷۳ نظام برتون وودز عملاً با رژیمی بر اساس نرخ ارز شناور بدون پشتوانه که تا امروز نیز برقرار است جایگزین گردید.


ناظرات بین الملی چه نظری درباره قمار اقتصادی ترامپ دارند؟

درواقع ترامپ حالا دارد با قمار نفتی اقتصاد بسیاری از جمله کشورهایی که اقتصادهای نوظهور دارند را با مشکل جدی مواجه می سازد. بازار انرژی بازاری است که بر تحولات اقتصادی کل جهان تاثیری مستقیم می گذارد و این موضوعی است که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت.

یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی تأکید کرد قمار ترامپ روی صادرات نفت ایران جواب نمی‌دهد. در گزارش شورای آتلانتیک آمده است: دولت ترامپ اعلام کرده که معافیت از تحریم‌های نفتی بعد از دوم ماه مه تجدید نمی‌شوند. اما این اتفاق می‌تواند برای بازار جهانی نفت عواقبی داشته باشد. این احتمال وجود دارد که دولت ترامپ توانایی خود را برای تحمیل تحریم‌ها و حذف ناگهانی بیش از یک میلیون بشکه نفت خام از بازار بیش از اندازه دست بالا گرفته باشد.

طبق برآوردهای وزارت امور خارجه ایالات متحده، روزانه حدود ۱ میلیون بشکه نفت ایران وارد بازار جهانی شده است. جایگزینی این میزان از نفت با توجه به اینکه کشورهای دیگر از جمله ونزوئلا که از جمله کشورهای صادر کننده نفت جهان است با مشکلات اقتصادی و سیاسی جدی روبروست، یک ریسک بزرگ است.

کارشناسان جهانی بیان می کنند که حتی در بهترین حالت هم دولت ترامپ با یک سری گزینه دشوار مواجه خواهد شد. اگر ایالات متحده بتواند در ترغیب مشتریان نفتی ایران به خودداری از خرید از این کشور موفق عمل کند و در عین حال بازار را نیز با ثبات نگه دارد، باز هم بخشی از نفت خام ایران وارد بازار خواهد شد.

به هر جهت آنچه امروز تعیین کننده بازار جهانی نفت است بلندپروازی‌های آمریکایی ها نیست بلکه بیشتر از همه چیز اقتصاد و نیازهای جوامع بشری در این حوزه تعیین کننده است. در این حوزه حتی ممکن است در جهان شاهد نوعی افتضاح و بحران اقتصادی و تشدید آن باشیم که از کار ترامپ نشات می گیرد.

انتهای مطلب/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.