1399-12-19 00:19
776
0
73601
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

مواظب باشید؛ سفرنوروزی بجای خاطره، "فاجعه" رقم نزند!/ مسافران برای عزیزان‌شان ارمغان مرگ نبرند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه مردم باید درک کنند که سفر نوروزی آنها می تواند فاجعه ای ملی رقم بزند، گفت: امسال باید از سفر چشم پوشی شود؛ چرا که سفر به بهانه دیدار بزرگان می تواند جان آنها را به خطر بیندازد.

به گزارش گلستان ما، دکتر سید عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اظهارنظر حول مخاطرات خاص سفرهای نوروزی و شرایط ویژه ای که امسال تمام دنیا و مهمتر از همه، کشور ما با ان مواجه است، گفت: سخن گفتن از مخاطرات بیماری کاری بیهوده است؛ چون همه می دانند که این بیماری به واسطه یک ویروس مسری خطرناک به افراد سالم منتقل می‌شود و در این مدت بخش مهمی از فرمول‌های بیماری و رفتارهای ویروس کاملاً مشخص شده است.

وی در ادامه به مهمترین فاکتور انتقال ویروس؛ یعنی رفت و آمدها در قالب سفر یا مجالست و معاشرت اشاره کرد و ادامه داد: هر چقدر که معاشرت و تعامل اجتماعی مردم در جامعه بیشتر باشد و ارتباطات و مراودات آنها مانند گذشته تنگاتنگ صورت بگیرد؛ طبیعی است که به همان میزان بیماری هم گسترش پیدا خواهد کرد

موسوی اضافه کرد: در مقابل عکس این موضوع هم صحت دارد که هر چقدر روابط اجتماعی کمتر باشد، زنجیره انتقال بیماری محدودتر می‌شود و ویروس برای بقاء و گسترش خود با مشکل مواجه و همین امر هم در نهایت موجب ریشه‌کنی بیماری خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ادامه بحث به معضل سفرهای نوروزی پرداخت و اظهار داشت: در مورد نگرانی‌هایی که در مورد بالارفتن وجود دارد در حال حاضر مهمترین نگرانی و یکی از مشکلات عمده مسئله مسافرت های نوروزی است در این شرایط تعطیلات نوروز را پیش‌رو داریم و از طرفی خطر جهش ویروس و اپیدمی کرونای انگلیسی در کشور وجود دارد که ما را در شرایطی خاص و ویژه قرار داده است.

دکتر سید عباس موسوی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران

وی با تصریح بر این نکته که مخاطرات سفرهای را باید در دو بخش بررسی کرد، اظهار داشت: اولین مشکل، مسافرت های بین شهری است که یک سری ویژگی های خاص خود را دارد؛ مثلاً فرض کنید که جهش‌های ویروسی را که در یک منطقه ممکن است شایع باشد را می‌تواند در منطقه‌ای دیگر شایع کند و زنجیره بیماری را گسترش دهد؛ مانند مشکلی که هم اکنون در خوزستان وجود دارد و از طریق مسافرت‌های بین شهری می‌شود کرونای انگلیسی را خواسته و ناخواسته در سایر نقاط و شهرهای دیگر کشور برد و این بیماری را شایع کرد.

موسوی اضافه کرد: مشکل بعدی در مراودات داخل شهری است. یعنی رفت و‌آمدهای خانوادگی که مثلاً بین همسایه و فامیل و دوست و آشنا وجود دارد. متاسفانه افراد مسن و بزرگ‌ترهای فامیل طبق رسم و رسومات گذشته در بیشتر مراسم به ویژه در مراسم نوروز مورد تفقد سایر اعضای خانواده قرار می‌گیرند و کوچک ترهای فامیل برای دستبوسی و تجدید دیدار به منزل آنها می روند.

وی ادامه داد: حال تصور کنید که با مشکلی که در انتقال بیماری کرونا وجود دارد، همین لطف در صورت نادیده گرفتن پروتکل‌ها می‌تواند در قالب فاجعه ای جبران نشدنی، زندگی سالمندان و بزرگترهای فامیل را تحت الشعاع قرار دهد. پس می بینید همین رفت آمدهای شهری ساده هم می‌تواند به نقل و انتقال ویروس و گسترش زنجیره بیماری کمک شایانی بکند و بیماری را در نهایت به افراد پرخطر مانند سالمندان منتقل کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خطاب به مردم توصیه کرد: در هر صورت تمام فکر و ذکر ما باید این باشد که از این عید نوروز تا حد امکان درگذرند و از رفت و آمدها چشم‌پوشی کنند. مردم باید حساسیت موضوع را درک کنند و عید امسال را مانند عید‌های گذشته برگزار نکنند؛ گرچه چند سال است که عید متاثر از شرایط به وجود آمده مانند سیل و بیماری خواسته و ناخواسته برگزار نشده است و امسال هم اگر بتوانیم کمی تحمل کنیم با توجه به وضعیت بیماری و خطری که جامعه ما را تهدید می کند می توانیم خطر را دفع کنیم.

وی اظهار امیدواری کرد: امیدواریم با رعایت شیوه نامه ها به وضعیت مناسبی برسیم و این خطر را با کمک همدیگر حل و فصل کنیم. گرچه این تقاضای بسیار زیادی است و گاهی در شرایط اضطرار باید از مردم خواست تا حد امکان همکاری کنند همچنان که در شرایط بحرانی مردم همیشه یار و یاور مسئولان بوده‌اند و در تنگنا ها آنها را درک کرده و نهایت همکاری و اهتمام را با آنها داشته‌اند.

موسوی تصریح کرد: در اینجا باید به این نکته اشاره کنم که شرایط کرونا، امسال با شرایط سال گذشته خیلی متفاوت است؛ چرا که سال گذشته ابتدای شیوع بیماری بود، ولی امسال با توجه به اینکه یک سال از شیوع بیماری می‌گذرد و ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی و آفریقایی در جهان شایع شده و پای آنها به کشور ما هم رسیده که همین مسئله را خیلی حساس کرده است. اگر کمک و درک مردم از شرایط کنونی جامعه و وضعیت بیماری نباشد، شرایط بسیار بدی حاکم خواهد شد و فاجعه‌ای ملی رقم خواهد خورد. 

وی در خاتمه سخنانش گفت: بنابراین من توصیه می کنم که مردم عزیز از مسافرت، به ویژه سفر به خوزستان و در مجموع شهرهای شمالی و جنوبی جداً پرهیز کنند. حتی سفر های ضروری را تا حد امکان به تعویق بیاندازند تا خدایی ناکرده شاهد اتفاق تلخی نباشیم و بیشتر از این تلفات انسانی ندهیم. بنده هم پیشاپیش سال نو را به تمام مردم عزیز کشورم تبریک می‌گویم و امیدوارم در هر شرایطی از بیماری دور باشند و بتوانند ایام نوروز را به بهترین شکل ممکن برگزار نمایند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.