1399-07-05 20:17
726
0
70584
گزارش؛

واکنش منفی اصلاح طلبان به اظهارت مرد سایه اصلاحات/ جناب خوئینی‌ها فکر نان باش که خربزه آب است!

روزنامه شرق نوشت: به‌زعم خوئینی‌ها، این عملکرد سیاسی موجب می‌شود اصلاح‌طلبان دوباره هژمونی ازدست‌رفته خود را بازیابند. اما سؤال اساسی اینجاست که آیا شرایط سیاسی و اجتماعی کنونی با این توصیه‌ها دچار پویایی می‌شود و آب رفته به جوی باز خواهد گشت؟

به گزارش گلستان ما، اخیرا «حجت الاسلام موسوی خوئینی‌ها» اظهارات قابل تاملی نسبت به کنش انتخاباتی اصلاح طلبان اظهار داشته است. وی از اصلاح طلبان خواسته است که بیشتر در این حوزه فعالیت داشته باشند. 

«سید محمد موسوی خوئینی‌ها» با اظهار نگرانی از احتمال حذف پست ریاست جمهوری و توصیف این نهاد به عنوان "نماد جمهوریت نظام" نیروهای خواهان اصلاحات را به شرکت فعال در انتخابات سال آینده فراخوانده است.

وی با خطاب قرار دادن "نخبگان، فعالان و تحلیلگران سیاسی" از آنها خواسته است که با تمام توان برای اقناع مردم ناراضی برای حضور در انتخابات تلاش کنند تا به زعم او "این نهاد و نماد جمهوریت مستحکم‌تر از پیش بماند و خیال محو آن از سر خام‌اندیشان و احیاناً بدخواهان بیرون شود."

محمد علی وکیلی: برای بحران های اصلاحات کاری باید کرد/ سخنان خوئینی ها چندا مورد اقبال جامعه قرار نمی گیرد

در همین رابطه، محمد علی وکیلی، فعال اصلاح طلب و نماینده سابق مجلس در روزنامه ابتکار نوشت: « حجت‫الاسلام موسوی خوئینی‫ها مشهور به مرد سکوت و سایه در سیاست ایران بود. خوئینی ها همیشه عادت به سکوت و حرکت در سایه داشت. او هماره در سایه تصمیمات مهم اصلاح طلبان قرار داشت و علاقه ای به رسانه ای شدن از خود نشان نمی‌داد. قدرتش را در خفا اعمال می کرد و در سایه، سیاست می ورزید. اما چند وقتی است که تحرکات رسانه ای ویژه ای دارد. تا کنون دو نامه در کمتر از یکسال نوشته است. کنش های اخیر او خلاف سیره مالوفش در سیاست است. این تحرکات می‌تواند چند علت داشته باشد؛اصلاح‫طلبان با انحلال نهادهای تصمیم‫گیر خود و عدم اقبال به هرگونه سازمان‌یافتگی، راه را بر انشقاق و تشتتِ بی‫مهار باز کردند. جریان اصلاح‫طلب اکنون در غیبتِ نهادها و با بحران مقبولیتِ نمادهایش، گرفتار بحران رهبری شده است. در چنین فضایی ممکن است خوئینی ها به میدان آمده تا خلاء رهبری جریان اصلاحات را پر کند و رهبری جبهه اصلاحات و یا قرائتی از اصلاح‫طلبان را بر عهده بگیرد.»

وی افزود: « اینکه خوئینی‫ها بنای پوشیدن قبای رهبری جریان را دارد و یا اینکه می‌خواهد تاریخ‫ساز باشد و یا اینکه می‌خواهد در آینده از اتهامات تاریخی برهد، هرچه باشد، تا نسخه نجات بخش تولید نشود کاری از پیش نمی برد. پیش تر نوشتم که در زمین بازیِ امروز، اصلاحات دچار چهار بحران جدی است. بحران موقعیت، بحران توجیه، بحران ایده حکمرانی و بحران مزیت، گریبان اصلاح طلبی را گرفته است. برای این چالش‫های اساسی، باید فکری اساسی کرد. در وضعیتی که هنوز نسخه‫ای برای خروج از بحران ارائه نمی‫شود، سخن از هر تغییری در جریان، چندان مورد اقبال جامعه نمی‫گیرد.»

روزنامه شرق: با این کارها آب رفته به جوی برنمی گردد

روزنامه اصلاح طلب شرق نیز به پیام اخیر موسوی خویینی ها واکنش نشان داد و نوشت: «با این کارها آب رفته به جوی برنمی گردد.»

این روزنامه مطرح کرد: توصیه انتخاباتی موسوی‌خوئینی‌ها برای شرکت در انتخابات 1400 به اصلاح‌طلبان و تشویق و تهییج مردم به وسیله این جناح سیاسی قابل تأمل است. به‌زعم خوئینی‌ها، این عملکرد سیاسی موجب می‌شود اصلاح‌طلبان دوباره هژمونی ازدست‌رفته خود را بازیابند. اما سؤال اساسی اینجاست که آیا شرایط سیاسی و اجتماعی کنونی با این توصیه‌ها دچار پویایی می‌شود و آب رفته به جوی باز خواهد گشت؟

این روزنامه می نویسد: « اینک نادیده‌انگاشتن ضروریات اجتماعی و سیاسی، به معنای ندیدن مردم است؛ مردمی که تضادی بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نمی‌بینند. بنابراین اثبات اینکه مخالفان توسعه دموکراسی چه کسانی هستند، اینک چندان دغدغه مردم نیست و کارایی ندارد؛ آن‌هم اثبات برای چه و در برابر چه کسانی. شاید آنچه بتواند مردم را به پویایی وادارد و به سمت جناح‌های سیاسی بازگرداند که زمانی خودشان آنها را برساخته‌اند، ‌درک و بیان شجاعانه ضروریات اجتماعی است. باید با مردم سخن گفت، نه با جناح‌های سیاسی و نه تهدید نهادهای رسمی. برای ایجاد پویایی در مناسبات اجتماعی، باید به مرکز این مناسبات انگشت گذاشت؛ مرکز درد تا بیمار فریاد بزند: «بله، بله همین‌جاست». مرکز درد الان کجاست؟ چرا کسی از مرکز درد سخنی به میان نمی‌آورد؟»

زید آبادی: جناب خوئینی‌ها فکر نان باش که خربزه آب است!

احمد زیدآبادی روزنامه نگار اصلاح طلب بیان می کند: « ظاهراً آقای خوئینی‌ها تصور می‌کند که نخبگان و فعالان و تحلیلگران سیاسی منتظر دستور وی و مردم سرخورده و ناراضی هم منتظر دستور نخبگان و فعالان و تحلیلگران سیاسی‌اند تا همۀ مشکلات را نادیده بگیرند و به سوی انتخابات شتاب کنند!»

وی می نویسد: « اصل داستان این تغییر و جایگزینی هم البته جدی به نظر نمی‌رسد و به نظرم آقای خوئینی‌ها نیز چون دلیل دیگری برای تحریک مخاطبان به شرکت پرشور در انتخابات نداشته آن را بهانه‌ای برای طرح منویات خود قرار داده است! به آقای خوئینی ها لازم است یادآور شد که این دور خود چرخیدن‌ها گرهی از کلاف سردرگم مصائب این کشور نمی‌گشاید پس بهتر است به فکر نان باشد که گفته‌اند خربزه آب است!»

انتهای پیام/

  • منبع خبر : راه دانا

    نظرات

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.