1399-01-12 21:45
930
0
68003

مرور انتظارات رهبر انقلاب از فضای مجازی

انتظارات رهبر انقلاب از تقویت فضای مجازی به حدی پررنگ است که ایشان در آغاز سال ۹۹ نیز بار دیگر بر لزوم قوت و برتری فضای مجازی به عنوان یکی از ابزارهای قوی شدن تاکید کردند.

به گزارش گلستان ما، رهبر انقلاب اسلامی بالغ بر ۸ سال پیش و در روز ۱۷ اسفندماه سال ۹۰، در حکمی به تاسیس شورای عالی فضای مجازی دستور دادند و پس از آن نیز بارها بر لزوم ساماندهی این فضا و توجه به مزایا و معایب فضای مجازی خطاب به مسئولان و مردم، تاکید داشتند.

ایشان در سالی که گذشت در اجتماعات مختلف به بیان نقطه نظرات خود در خصوص فضای مجازی پرداختند و خطاب به مسئولان وظایفی را محول کردند.

در فضای مجازی مردم را مأیوس نکنید

رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری در ۴ مهرماه ۹۸ با انتقاد از برخی افراد که در سخنان خود و یا در فضای مجازی مردم را مأیوس می‌کنند، گفتند: «پرهیز از ناامید کردن مردم از مهم‌ترین کارها است، چون اگر امید نباشد هیچ کار بزرگی انجام نمی‌شود؛ البته امید به آینده یک امید کاذب نیست، بلکه آینده کشور واقعاً روشن و امیدوارکننده است.»

لزوم به روزرسانی ابزارها در فضای مجازی

معظم له در تاریخ ۲۱ مهرماه در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام‌حسین (ع) خطاب به ایشان گفتند: «ببینید امروز چه چیزی لازم داریم. در مورد ابزار بایستی به‌روز باشید. تنوع در ابزار هم جزو چیزهایی است که بایستی مورد توجه باشد. مسئله فضای مجازی، امروز جزو ابزارها است؛ مسئله بازی جنگ، امروز جزو ابزارها است؛ به اینها بایستی توجه کنید.»

با عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی مقابله شود

رهبر انقلاب اسلامی در تاریخ ۸ اردیبهشت ماه در دیدار با جمعی از فرماندهان و مدیران نیروی انتظامی، نقش نیروی انتظامی را در تحقق شعار سال یعنی «رونق تولید» و همچنین تأمین امنیت فضای مجازی مهم برشمردند و خاطرنشان کردند: «نیروی انتظامی باید به‌صورت جدی با عوامل ناامن‌کننده فضای مجازی مقابله کند.»

ایشان با تاکید بر اینکه امروز فضای مجازی در زندگی مردم، دیگر مثل ۵ سال و یا ۱۰ سال پیش نیست، اظهار داشتند: «گسترش فضای مجازی یک گسترش بسیار وسیع و عظیمی است. این فضای مجازی منافعی دارد، امکاناتی دارد، خطراتی هم دارد، خطرات بزرگی هم دارد. اگر چنانچه این فضا برای مردم ناامن باشد، ضررش را مردم می‌برند.»

برنامه ریزی دشمن برای نفوذ اطلاعاتی از طریق فضای مجازی

ایشان در تاریخ ۱۱ اردیبهشت در دیدار معلمان و فرهنگیان با بیان اینکه امروز دشمن ما از همه اطراف مشغول تهاجم است؛ اظهار داشتند: «از لحاظ اطلاعاتی، مشغول برنامه‌ریزی‌اند که نفوذ اطلاعاتی کنند؛ از لحاظ فضای مجازی، دارند برنامه‌ریزی می‌کنند برای اینکه از این طریق به کشور ضربه بزنند. در این زمینه ملت ایران باید آرایش مناسب بگیرد، باید خودش را در همه بخشهای مختلف آماده کند.»

حضرت آیت الله خامنه‌ای با بیان اینکه همین دانشمندان گوناگونی که کشور را از لحاظ فناوری نانو جزو پنج کشور اول دنیا قرار دادند، در آموزش و پرورش تربیت شدند، خاطرنشان کردند: «اینکه در دنیای اینترنت، در دنیای مفاسد گوناگون اخلاقی و در دنیای ماهواره، این جور جوان را تربیت کنید، این خیلی هنر است.»

تقوا در فضای مجازی از نیازهای جامعه است

رهبر انقلاب در ۲۵ تیرماه در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور تقوا در فضای مجازی را از نیازهای جامعه دانستند و افزودند: «یکی از گرفتاری‌های امروز ما، رواج دروغ، تهمت، شایعه و مسائلی از این قبیل در فضای مجازی است که باید در خطبه‌های نماز جمعه، لزوم رعایت تقوا در فضای مجازی تبیین شود.»

مقام معظم رهبری همچنین در ۲۰ مردادماه ۹۸ در دیدار با اعضای هیئت دولت، از رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت خواستند از فروع و از حواشی، به جد پرهیز کنند.

ایشان تاکید کردند: «در غالب دوران‌ها ما زیاد دچارحواشی و فروع بوده‌ایم. امّا حالا با پدید آمدن فضای مجازی و این حواشی‌ای که در فضای مجازی و مانند اینها هست، بیشتر هم این فروع و این حواشی و امثال اینها زیاد می‌شود؛ از آنها هرچه ممکن است پرهیز کنید.»

تقویت شبکه ملی اطلاعات

از سوی دیگر در آذرماه سال ۹۸ حسن روحانی، رئیس جمهور اعلام کرد که مقام معظم رهبری دستوری در خصوص تقویت شبکه ملی اطلاعات صادره کرده اند که این دستور در شورای عالی فضای مجازی پیگیری خواهد شد.

وی گفت: «بنا بر دستور مقام معظم رهبری دولت قصد دارد شبکه ملی اطلاعات را تا حدی تقویت کند که مردم برای رفع نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند.»

تأکید مجدد در روزهای آغازین سال ۹۹

رهبر معظم انقلاب امسال نیز در نخستین روزهای سال ۹۹ در سخنان زنده و تلویزیونی، قوت و برتری در فضای مجازی را از جمله ابزارهای قوی شدن برشمردند.

واکنش‌های فضای مجازی به اظهارات رهبر انقلاب

اظهارات رهبر انقلاب با واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی روبرو بود.

برای مثال سجاد بنابی نائب رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت در توئیتر در برداشت خود از اظهارات رهبر انقلاب نوشت: «فضای مجازی امروز حاکم بر زندگی مردم دنیا است و قوت در این زمینه حیاتی است. اما هنوز عده‌ای هستند که به دنبال محدودسازی در دسترسی به فضایی هستند که باید در آن قوت داشت.»

از سوی دیگر برخی دیگر از کاربران از اظهارات مقام معظم رهبری برداشت متفاوتی داشته و اینطور نوشته اند که «منظور از قوت در فضای مجازی، وابستگی به زیرساخت و فناوری بیگانه نیست. بلکه داشتن زیرساخت بومی قدرتمند و تاثیرگذار در جهان است و نیز مالکیت حداقل یک رسانه جهانی تا بتوانیم حرف بزنیم و آنها پیام‌های ما را بنا به انتخاب‌شان حذف نکنند.»

در همین حال برخی کاربران معتقدند که «نباید قوت در فضای مجازی را مساوی ولنگاری و رها کردن فضای مجازی دانست.»

  • منبع خبر : مهر

    نظرات

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.