1398-05-23 12:30
1224
0
64956
غبار فراموشی بر اردوگاه دانش آموزی آشوراده؛

تنها اردوگاه آبی خاکی کشور اسیر تنهایی/ سکوت مهمان همیشگی اتراقگاه

تنها اردوگاه آبی خاکی دانش آموزی کشور به دلیل برخی از مشکلات و کمبود امکانات بلااستفاده باقی مانده و رونق این اردوگاه نیازمند همت مسئولان است.

به گزارش گلستان ما، اعظم محبی: سازه های فلزی آن از پشت نرده ها مشخص بوده و قفل بزرگی بر سر در آن زده شده است؛ گاهی صدای کلاغ و یا پرندگان دریایی سکوت اردوگاه را در هم می شکند... صدای همهمه و خنده و شادی دانش آموزان جای خود را به خاموشی عمیقی داده و به نظر نمی رسد به این زودی ها گره از کار تنها اردوگاه آبی و خاکی دانش آموزی کشور باز شود.

اردوگاه دانش آموزی آشوراده که قراربود میزبان کودکان و نوجوانان باشد و صدای آواز و هیاهوی دانش آموزان در فضای آن بپیچد هم اکنون غباری از فراموشی و تعلل بر آن نشسته است.

این اردوگاه در زمینی به مساحت حدود چهار هکتار ساخته شد و در سال ۹۴ مدیرکل وقت آموزش و پرورش گلستان از اختصاص بودجه ۱۸ میلیارد تومانی در آن زمان برای تکمیل آن خبرداد اما این پروژه که سرمایه ای ارزشمند در استان بوده به دلیل ایرادات محیط زیست، بلااستفاده رها شده است.

در خصوص نقش و اهمیت اردوگاه ها با کارشناس امور تربیتی گفتگو کردیم، مهین کرامت زاده به خبرنگار مهر گفت: اردوگاه‌ها با هدف رشد شخصیتی، اجتماعی و مهارتی دانش آموزان ساخته می شوند.

کارکردهای اردوگاه

کرامت زاده گفت: اردوگاه آشوراده با تجهیز امکانات لازم، قابلیت استفاده گردشگری و بوم گردی را داشته و می تواند پذیرای اردوهای دانش آموزی استان های مختلف هم باشد.

وی همچنین بیان کرد: احداث این اردوگاه ملی دانش‌آموزی در این جزیره در رونق اقتصادی به ویژه اقتصاد گردشگری تاثیر بسیار مهمی دارد.

ظرفیت میزبانی از ۲۰۰ دانش آموز

رئیس آموزش و پرورش شهرستان بندرترکمن در خصوص اردوگاه به خبرنگار مهر گفت: اردوگاه آبی خاکی آشوراده گلستان دارای ۹ سوئیت بوده و توان میزبانی از ۲۰۰ دانش آموز را دارا است.

مسعود ایمری با اشاره به ایرادات محیط زیست برای بهسازی و تکمیل پروژه، گفت: بنا داشتیم که محیط ایمن با تمام امکانات برای دانش آموزان فراهم کرده و تمام مسائل در آن لحاظ شود که محیط زیست ایراداتی به سازه ها وارد کرده و کار متوقف است.

وی با بیان این که بنا است اردوگاه را با مصالح سازگار با محیط و البته هزینه متعارف بهسازی کنیم، به امکانات اردوگاه گریزی زد و ادامه داد: این مکان دارای زمین ورزشی مناسب برای ورزش هایی مثل فوتبال، والیبال و غیره است، همچنین امکاناتی مانند سالن پذیرایی و سلف سرویس دارد.

اردوگاه دانش آموزی آشوراده در صورت تجهیز توان خدمت رسانی به دانش آموزان دیگر استان ها را هم داردرئیس آموزش و پرورش شهرستان بندرترکمن بیان کرد که اگر محیط زیست با روند بهسازی اردوگاه و سوئیت های آن موافقت کند از نظر اعتبار و تجهیز و بهسازی مشکلی نداریم.

وی با بیان این که اردوگاه موقعیت مناسبی در جزیره داشته و دسترسی آن مطلوب است، تأکید کرد: اردوگاه دانش آموزی جزیره آشوراده در صورت تجهیز بیشتر ضمن تأمین نیازهای اردویی گلستان می تواند به اردوهای دانش آموزی دیگر استان ها هم خدمت رسانی کند.

نبود اتوبوس دریایی

فرماندار بندرترکمن هم در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: ایراداتی در زمینه جابجایی دانش آموزان به جزیره وجود دارد و باید مسائل ایمنی در آن رعایت شود.

الیاس هیوه چی به ایمنی پایین قایق ها برای تردد دانش آموزان اشاره کرد و ادامه داد: قایق هایی که هم اکنون برای تردد مسافران آشوراده استفاده می شود ایمنی کافی برای تردد دانش آموزان را نداشته و به دلیل این که جزیره فاقد اتوبوس دریایی است، استفاده دانش آموزان از این اردوگاه ممکن نیست.

وی با بیان این که هم اکنون از اردوگاه به صورتی جزئی استفاده می شود، گفت: برای گسترش فضای اقامتی چند اسکلت فلزی ایجاد شده اما محیط زیست مازندران به آن اعتراض کرد.

هیوه چی خاطرنشان کرد: ساختمان اردوگاه هم نیازمند بهسازی و مرمت است تا اردوهای دانش آموزی در آن جا برگزار شود.

البته محمدرضا کنعانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان هم به خبرنگار مهر گفت که در صورت رعایت اصول زیست محیطی و همخوانی سازه ها با محیط هیچ ایرادی به بهسازی و نوسازی اردوگاه وارد نیست و آن ها می توانند کار خود را ادامه دهند.

آشوراده تنها جزیره‌ ایرانی در دریای خزر که در قلب شبه‌جزیره‌ی میانکاله واقع شده است. این سرزمین با بالا آمدن آب از شبه جزیره‌ی میانکاله جدا افتاده و از ۲۰ سال پیش تاکنون به دلیل طغیان آب و سیل‌های پی ‌در پی خالی از سکنه است.

اما در سال های اخیر به ویژگی گردشگری این جزیره توجه شده و آشوراده با پوشش گیاهی متنوع و جانوران فوق العاده خشکی و دریایی و طبیعت بکر و زیبا، می تواند بستر اجرای طرح های تفریحی توریستی باشد.

وجود اردوگاه دانش آموزی با مساحت چهار هکتار در این جزیره با مالکیت وزارت آموزش و پرورش، نقطه مثبتی جهت برنامه ریزی تفریحی برای فرزندان و بزرگسالان است که باید با تعامل و همفکری مدیران مربوطه هر چه سریعتر به باز کردن گره های اجرایی آن همت گمارد.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.