1398-02-30 06:32
998
0
63340
گزارش؛

چالش‌های پیش روی طرح رمز دوم یکبار مصرف/ از ترافیک بروکراسی اداری تا دست و پاگیر بودن تراکنش‎های اینترنتی

بانک مرکزی در طرحی برای امنیت بیشتر تراکنش های اینترنتی سعی کرد با استفاده از اپلیکیشن‌های موبایلی این مسئله را اجرا کند اما پیش روی این طرح، مشکلات و چالش های مختلفی وجود دارد و به نظر می رسد بایستی این طرح قبل از اجرا و نهایی شدن بیشتر چکش کاری شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ ماجرای رمز دوم کارت بانکی با اقداماتی که بانک مرکزی برای اصلاح و امنیتی سازی بخش تراکنش های بانکی اینترنتی تدارک دیده است، وارد فاز جالبی شده است. پس از اینکه بانک مرکزی اعلام کرد که مردم برای دریافت رمز دوم یکبارمصرف به بانک ها مراجعه کنند، برخی از مردم وقتی به شعبه های مختلف مراجعه کردند باسردرگمی خاصی از سوی کارمندان بانک مواجه شدند.

به نوعی مشاهدات میدانی این موضوع را تایید می کند حتی کارمندان بانک نیز از این طرح چندان اطلاع خاصی نداشتند و در جواب مراجعه کنندگان مطرح می کردند که باید نرم افزار بانکی را بر روی گوشی های خود نصب کنند اما وقتی سئوال می شد که چه نرم افزاری جوابشان سردرگم کننده و نشان از این بود که نمی دانند که مراحل ثبت نام  در ین حوزه چیست. بعد از مدتی مطرح شد که این طرح بانکی به طور موقت از سوی بانک مرکزی معلق شده است. اما پشت پرده این موضوع توقف موقت این طرح بانکی به چند مشکل مهم در این حوزه باز می گردد.

در این زمینه ابتدا مطرح شد که رمز دوم یکبارمصرف به دلیل اینکه بانک ها برای این کار درخواست کارمزد 20 هزار تومانی کرده اند تا اطلاع ثانوی از دستور کار بانک مرکزی خارج شده است. اما این مشکل را رئیس کل بانک مرکزی برطرف کرد و عنوان کرد که اجرای رمز دوم پویای بانکی رایگان است.

عبدالناصر همتی، در اینستاگرام خود در این باره توضیح داد: «در قضیه تبدیل رمز دوم ایستای بانکی به رمز پویا به حوزه فناوری تاکید کردم که دقت بیشتری بکنند، اجرای طرح برای تأمین امنیت حساب‌ها، نبایستی به کسب و کارهای نوپا لطمه بزند و در اجرای آن هیچ هزینه‌ای نباید به مشتریان بانک‌ها تحمیل شود.»

اما مشکلات این طرح به همین جا ختم نمی شود.  یکی از دلایل بانک مرکزی برای تأخیر در اجرای رمزهای یکبارمصرف، غیرفعال شدن اپلیکیش‌های موبایلی بانک‌هاست ولی چرا بانکها از سرویس پیامک برای ارسال رمز یکبارمصرف استفاده نمی‌کنند؟ پاسخ این سئوال هم کمی عجیب و جالب است.

بانک مرکزی در پاسخ تاکید کرد که سیاست این بانک دریافت هزینه از مردم برای فعال کردن رمز یکبار مصرف نیست و اگر بنا به ارائه این رمز از طریق پیامک باشد، مشتریان باید کارمزد را به بانک پرداخت کنند.

ضمن آنکه اگر بنا باشد پیام کوتاه به سرویس اصلی ارائه رمز دوم یکبار مصرف تبدیل شود مشکل دیگری به غیر از هزینه های بالای این سرویس وجود دارد و آن این است که حدود ۷۰ درصد اطلاعات شماره تماس مشتریان که در اختیار بانک‌هاست، اعتبار ندارد و اشتباه است.

اما به هر جهت بایستی در این خصوص چند مشکل اساسی که پیش پای مردم برای دریافت رمز دوم بانکی به صورت یکبار مصرف است را در این جا شرح داد: 

1-  سواد فناوری لازم در این خصوص وجود ندارد: بسیاری از مردم هنوز در استفاده از عابر بانک ها مشکل دارند و در حوزه اینترنت بانک ها نیز این مشکلات وجود دارد. پیچیده شدن این ماجرا بیشتر از اینکه موجب تسهیل و امن کردن تراکنش های اینترنتی شود باعث مشکلات بیشتر برای مردم می شود که بایستی به سواد فناوری در این حوزه دست پیدا کنند. در این حوزه رسانه ها دست به کار آموزش شدند و مردم برای اینکه بدانند چطور بایستی مشکل خود در این حوزه را برطرف کنند همواره به جستجو درباره اطلاعات این مسئله می پردازند اما اطلاع رسانی دقیق و مناسب نیست. 

2- اجباری بودن استفاده از گوشی های اندروید دار: بسیاری پیشتر با وجود اینکه گوشی تلفن همراه اندرویدی نداشتند با استفاده از کامپیوتر می توانستند تراکنش های بانکی را انجام دهند اما امروز با ایجاد طرح ارسال رمز یکبار مصرف به گوشی های تلفن همراه توسط اپلیکیشن های خاص مردم بایستی به گوشی تلفن اندروید دارد مجهز شوند. باید این سئوال را از مسئولان ذی ربط پرسید که برای حل این موضوع آیا چاره ای اندیشیده اند.

3-  ترافیک اداری بانکی رمز دوم یکبار مصرف: استفاده از رمز دوم بانکی یکبار مصرف باعث ترافیک اداری و بوروکراسی بانکی دیگری می شود که حالا مردم مجبور هستند که برای هر کدام از بانک های خود که بسیاری از آنها با چند بانک کار می کنند  به بانک ها مراجعه کنند که این موضوع وقت زیادی از مردم و سیستم بانکی می گیرد. متاسفانه در ایران کارت های بانکی فراوانی وجود دارد درحالی که در کشورهای مختلف مردم اغلب از یک کارت بانکی استفاده می کنند و مشکلات رمزهای فراوان و کارت های بانک های مختلف را ندارند.

4- بانک ها مهیای ارائه تسهیلات رمز دوم یکبارمصرف هستند؟: سردرگمی در بانک ها در ارائه خدمات بانکی رمز دوم یکبار مصرف محرز است. بسیاری از مراجعه کنندگان بعد از اینکه بانک مرکزی اعلام کرد که می توانند از طریق بانک ها برای اخذ این مسئله مراجعه کنند اقدام کردند و متاسفانه به در بسته خوردند. به نظر می رسد بانک ها خودشان در این حوزه توجیه نیستند.

5-  لزوم نصب نرم افزارهای مختلف بانکی: مشکل دیگری که برای این طرح وجود دارد نرم افزارهای مختلف بانکی است. هر بانکی نرم افزار خاص خود را برای تراکنش های مالی و همچنین اخذ رمز دوم یکبارمصرف طراحی کرده است. بنابراین افراد بایستی برای تراکنش های اینترنتی متوسل به نصب چند نرم افزار در گوشی تلفن همراه خود شوند که این موضوع نیز مشکلاتی برای مردم ایجاد می کند. متاسفانه دیده می شود که این طرح به جای اینکه تراکنش های اینترنتی را تسهیل کند بیشتر اسباب زحمت مردم در موارد مختلف شده است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.