هنرمندان کشورمان در دفاع از مواضع محکم و تأثیرگذار اثر فاخر "قلادههای طلا"، ریزبینی، دقت و شجاعت ابوالقاسم طالبی، این کارگردان انقلابی را ستودند و این اثر سینمایی را سندی برای افشای فتنهگری جریانهای متعدد در داخل و خارج کشور در آشوبهای سال 88 خواندند.
به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ در سالگرد یومالله 9 دی و در حالی که مردم منتظر تماشای معدود آثار سینمایی تولیدشده با موضوع فتنه 88 و قیام حسینی 9 دی بودند، فیلم سینمایی "قلادههای طلا" ساخته هنرمند نامدار انقلاب اسلامی ، ابوالقاسم طالبی ابتدا از شبکه افق سیما و با اندکی وقفه از شبکه سراسری پخش شد. حاشیههایی که برای پخش این سریال در سالروز 9 دی ایجاد شد موجی از واکنشها را از سوی مردم در شبکههای اجتماعی ایجاد کرد. انتشار مصاحبه گلایهآمیز یکی از مسئولان واجا در اعتراض به پخش این فیلم سینمایی، گمانهزنیهای ابوالقاسم طالبی کارگردان این اثر را در مورد اخلالهای عمدی برای جلوگیری از پخش این فیلم سینمایی از شبکههای سیما به واقعیت تبدیل کرد اما شب گذشته، طالبی با انتشار رشته توئیتی، از تقدیر رهبر معظم انقلاب از این اثر فاخر خبر داد که پایانی بر همه حاشیهسازیها بود.
وی در صفحه توئیتر خود نوشت:
امشب (نهم دی ماه ۹۷ ساعت بیست سى دقیقه) از بیت حضرت رهبرى با بنده تماس گرفتند و پیام ایشان را به اطلاع بنده رساندند، حضرت آقا فرمودند دیشب مجددا فیلم شما را از شبکه افق دیدم آفرین آفرین آفرین؛ دست شما درد نکند از قول من به بازیگران سلام برسانید·
یک مقام آگاه در واجا هم پیامى داده که ما بودیم که نمى گذاشتیم قلاده هاى طلا پخش بشه! این فیلم مشحون از تهمتهاى ناروا به سربازان گمنام امام زمان (عج) است، از نظر صاحب این قلم، 98 درصد بچههاى واجا گل هستند...
ولى چند نفرى هم بدجورى دائم شِکَرک میزنند براى فتنهگرها و سعى دارند براى من نقطه ضعفى درست کنند و آنرا بزرگ کنند تا اماننامه لیبرالیسم را امضا کنم و مثل خیلى از همکاران، بى خیالِ مبارزه با لکه هاى سیاه در پهنه نورانى و خورشیدفامِ جمهورى اسلامى شوم و بى آبرو در لاک خود فرو روم.
اگر بند بند استخوانهایم را جدا سازند و اگر سرم را بالاى دار ببرند، اگر زنده زنده در آتش بسوزانندم، هرگز امان نامه لیبرالیسم را امضا نمى کنم و دست از اندیشه هاى نورانى امام خمینى (س) و جانشین خلفش حضرت سید على روحى فدا بر نمیدارم.
انتشار این توئیت علاوه بر آنکه از شب گذشته تا امروز با استقبال کاربران توئیتر و دیگر شبکههای اجتماعی روبرو شده و به سرعت در حال انتشار است، واکنش چهرههای مختلف هنری کشور را نیز به همراه داشته است. هنرمندان کشورمان در گفتوگو با رسانهها در دفاع از مواضع محکم و تأثیرگذار اثر فاخر "قلادههای طلا"، ریزبینی، دقت و شجاعت این کارگردان انقلابی را ستودند و این اثر سینمایی را سندی برای افشای فتنهگری جریانهای متعدد در داخل و خارج کشور در آشوبهای سال 88 خواندند.
پرویز شیخطادی، کارگردان فیلم شکارچی شنبه در گفتگو با پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرسدرباره مباحث مطرح شده درباره فیلم قلاده های طلا و کارگردان آن یعنی ابوالقاسم طالبی، بیان کرد: هر فیلمی در مقطع زمانی خودش در تمامی ابعاد قابل بررسی است یعنی اگر فیلمی در دهه 60 ساخته می شود توقع تکنیکی در حد دهه 60 مورد انتظار است و نباید فیلم دهه شصتی را با فیلم دهه 90 مقایسه کرد.
شیخ طادی در ادامه بیان کرد: فیلم قلاده های طلا در زمان خودش کار قابل توجهی بود از جمله در بخش های اکشن و برخی از بازی ها قوی بود، اما این که کسی بیاد با زحمت زیاد و احتیاط زیادی که معمولا در این حوزه ها از سوی دستگاه های مرتبط صورت می گیرد، کار کند، واقعا سخت است و راضی کردن همه برای یک کار سیاسی در کشور ما کار بسیار دشواری است که مثلا کسی دلگیر و ناراحت نشود.
وی افزود: موضوعی که در آن زمان آقای طالبی به آن می پردازد از نظر رهبری قابل احترام بوده و پاسخ هم داده شده است، از نظر ما و مردم هم همینطور است، اگر هر موضوع سیاسی را هنرمندان وارد شوند و به درستی تحلیل و واکاوی کنند و رویکردی عاقلانه و عادلانه داشته باشند این کار جزو ضرورتی ترین کارهاست و همین الان هم لازم است هنرمندان وارد عرصه سیاست شوند و بحث عدالتخواهی را به شکل جدی مطالبه کنند و درباره آن کار کنند بحث اختلاس ها و خطراتی که مفاسد گوناگون به دنبال دارد و برای کشور خطر جدی است باید پرداخته شود و آقای ابوالقاسم طالبی و خیلی از فیلمسازها باید ورود کنند.
شیخ طادی در پاسخ به سوالی درباره ریشه های تخریب این فیلم گفت: ریشه یابی این کار بحث گسترده ای است، کار حساسی که انجام شده مخالفان و موافقان زیادی پیدا می کند ، گاهی به دلیل اینکه منافع یک جناح به خطر می افتد شروع به تخریب می کنند، گاهی اوقات اعتبار سازنده را زیر سوال می برند و این مساله در سیاست زیاد دیده می شود و وقتی که نمی توانند یک اثر را تخریب کنند می گویند بهتر است سازنده را زیرسوال ببریم ، این یک حربه است به عنوان مثال می گویند قد آقای طالبی کوتاه است؛ خب این چه ربطی به فیلمش دارد؟
وی ادامه داد: این ها ترفندهای سیاسی است که وارد سینما هم شده است که برخی از جامعه هنری ممکن است تحت تاثیر این ترفندها قرار بگیرند.
کارگردان فیلم روزهای زندگی در پایان گفت: اتفاقات مشابهی که در برخی کشورها رخ می دهد، برای آن ها ده ها فیلم ساخته می شود چون ابعاد گسترده ای دارد، حوادث سال 88 اتفاق بزرگی بود که می توانست عواقب بسیار خطرناکی مثل سوریه داشته باشد و یک پشیمانی تاریخی برای عوامل آن داشته باشد؛ وقتی چنین اتفاقی رخ می دهد یک فیلم برای آن کافی نیست و نیازمند آن است که از ابعاد مختلف بررسی شود.
انسیه شاه حسینی در گفتگو با "تیتریک":
هجمه برندگان به "قلاده های طلا" جایگاه کنونی شان را از انقلاب دارند/ نظام برای ادامه نیازی به سیاهی لشگر فریب خورده خنثی ندارد
انسیه شاه حسینی، کارگردان فیلم سینمایی شب بخیر فرمانده در گفتگو با خبرنگار "تیتریک"، گفت:وقتی شخصی مثل مقام معظم رهبری که رهبر این انقلاب است فیلم قلاده های طلا را مورد توجه قرار می دهد همین مهم نشان می دهد که سازنده فیلم در راستای اهداف انقلاب اسلامی حرکت کرده است بنابراین اگر مثل یک معادله دو مجهولی هم که به این قضیه نگاه کنیم، طبیعی است خیلی از کسانی که در این راستا نمی خواهند حرکت کنند این فیلم ها را دوست نداشته باشند و نسبت به آن هجمه وارد کنند .
کارگردان فیلم سینمایی زیباتر از زندگی افزود: اگرچه بیشتر افرادی که الان منتقد و مخالف انقلاب به ویژه در زمینه مسایل فرهنگی و اقتصادی شدند کسانی هستند که موقعیت و جایگاه کنونی شان را از این انقلاب دارند. شخصا هنر پیشه هایی را در زمینه سینما، تئاتر و تلویزیون می شناسم که پیش از انقلاب هنرمندان درجه سه تئاتر بودند و بعد از انقلاب در سینما و تلویزیون به آنها توجه شد و صاحب نام، نان و زندگی شدند در مقابل به جای اینکه شاکر باشند بیشتر لگدپراکنی می کنند.
شاه حسینی در ادامه یادآور شد: این هجمه ها و لگدپراکنی ها نشان می دهد انقلاب خوشبختانه پس از 40 سال مسیر خودش را درست طی می کند و کسانی که به دروغ و با تظاهر خود را در این صف قرار داده بودند، خود به خود از این صف جدا می شوند. از طرفداران این انقلاب حتی اگر 2 نفر وفادار باقی مانده باشد خیلی بهتر از سیاهی لشگر یک سری از آدم های فریب خورده یِ خنثی شده هستند که در این سمت می آیند.
وی بیان کرد: اگر فیلم هایی مثل قلاده های طلا مورد هجمه قرار می گیرد جای تعجب نیست زیرا همیشه به هنرمندان این چنینی بی توجهی می شود، اگر اینها 6 سال بیکار و خانه نشین شدند اتفاقا نشان دهنده این است که چقدر کارشان درست و در راستای انقلاب است. شخصا کار ابوالقاسم طالبی را دوست دارم و همیشه کارشان را تحسین می کنم.
امیدوارم مقام معظم رهبری به کسانی که بودجه های فرهنگی دستشان است، گوشزد کنند که حواسشان به فیلمسازان ارزشی باشد. اگر سرمایه اولیه با اکران این گونه فیلم ها برنگردد چون این نوع فیلم حرفی برای گفتن و روشنگری در جامعه دارد مهم نیست و اولویت با هدف و رسالت ارزشمند اثر است.
کوروش زارعی:
فیلم قلاده های طلا دست فتنه گران را رو کرد/ کسی که اپوزیسیون نیست مورد هجمه بدخواهان است
به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛ کورش زارعی،نویسنده، بازیگر و کارگردان مطرح تئاتر و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به واکنش های تند اخیر نسبت به کارگران فیلم قلاده های طلا اظهار کرد: هنرمندانی که برای انقلاب و در راستای سربلندی اهداف نظام خلق اثر می کنند همواره مورد تهاجم مخالفانی قرار دارند که منافعشان در آسیب به نظام و انقلاب است.
وی گفت:کسی که اپوزیسیون نیست، ژست روشنفکری نمی گیرد و از دل برای ناموس و وطن کار می کند، همواره مورد هجمه بدخواهان و دشمنان قرار می گیرد که حملات اخیر به ابوالقاسم طالبی موضوع جدیدی در عرصه هنر سینما نیست.
زارعی افزود: فیلم سینمایی قلاده های طلا دست فتنه گران رو کرده و نقش تعیین کننده اجانب، سردمداران غربی، ایادی استکبار و صهیونیست در حوادث فتنه ۸۸ به نمایش می گذارد.
این هنرمند تصریح کرد:کسی که حریت دارد و هنر خود را در راه آزادی و تعالی جامعه اسلامی به کار می گیرد همواره با مخالفت هایی روبروست تا روند کار را تحت الشعاع قرار دهند.
کارگردان مطرح تئاتر و تلویزیون ادامه داد:ابوالقاسم طالبی مردی شریف، حزب الهی، متدین و کاربلد است و فیلم قلاده های طلا از لحاظ فنی و محتوایی بسیار قوی است که به ابعاد پنهان فتنه ۸۸ پرداخته است.
وی گفت: دراین فیلم نقش استکبار و استبداد در ایجاد آشوب های انتخابات و هدایت گری عوامل خارجی در فتنه۸۸ را به وضوح نشان می دهد.
زارعی عنوان کرد: حوادث سال۸۸ یک دعوای خانوادگی بود که آمریکا و اسرائیل به دنبال بهره وری از این ماجرا بودند که با روشنگری جامعه و هدایت های بی دریغ معظم له، دشمن به اهداف خود نرسید.
بازیگر مطرح هرمزگانی اظهار کرد: نمایش فیلم ارزشی قلاده های طلا به مناسب ۹دی موجب شد تا دشمنان خارجی که در تحقق اهداف شوم و استکباری خود نافرجام مانده اند با کینه توزی از کارگران مطرح کشورمان واکنش های غیر حرفه ای نشان دهند.
کارگردان و تهیهکننده ایلامی:
هدفگذاری دقیقی روی "قلادههای طلا" انجام گرفته است/پیام تقدیر رهبری همچون آبی بر روی آتش بود
"قدرت باقری"، کارگردان و تهیه کننده ایلامی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی ایلام بیدار در خصوص فیلم سینمایی قلاده های طلا گفت: در واقع نقطه گذاری دقیقی در رابطه با فیلم قلاده های طلا انجام گرفته به طوریکه به درستی به موضوعات فتنه پرداخته شده است.
وی اظهار کرد: تقدیر رهبر معظم انقلاب از این فیلم هم عین دلخوشی یک فرمانده به سرباز است و در حقیقت این تقدیر همچون آبی بر روی آتش بود.
باقری افزود: برای آقای طالبی افتخار است که رهبری مهر تأییدی بر این فیلم فاخر که در رابطه با فتنه است، بزند و ایشان به خوبی مزد خود را گرفت.
کارگردان و تهیه کننده ایلامی ادامه داد: بنده از نزدیک با آقای طالبی دیدار داشته ام و بسیار انسانی باشخصیت، معتقد و جسور هستند که البته زحمات زیادی را در حوزه سینما کشیده است.
وی بیان کرد: هنر این کارگردان موفق در به تصویر کشیدن ظلم های استعمار و بکارگیری هنر و ترویج ارزش ها جای بسی تقدیر دارد و قابل تحسین است.
باقری عنوان کرد: در روزگاری که کمتر کسی به این قبیل موضوعات توجه می کند و هنر باعث توهین به خیلی از ارزش ها شده و حتی برخی کارگردان ها از این پله به موفقیت هایی رسیده اند لذا تولید چنین محصولاتی مایه دلگرمی است.
کارگردان و تهیه کننده ایلامی اضافه کرد: متأسفانه جریانی تلاش می کند تا هنر ضد ارزشی را ترویج کند لذا اگر به اثر کارگردان قلاده های طلا حمله می شود نباید تعجب کرد و این قبیل رفتارها دور از انتظار نیست.
کارگردان کردستانی:
قلادههای طلا بیانگر واقعیتهای پنهان فتنه 88 بود
حسین ورمقانی در گفتگو با خیرنگار کُردتودی، با اشاره به ساخت فیلم قلاده های طلا اظهار داشت: یک هنرمند انقلابی در لحظه ای که احساس می کند به حضور با صلابت و آمیخته با بینش و بصیرت وی نیاز است بدون هیچ نوع چشم داشتی در مسیر ارزش ها و آرمان های انقلاب اسلامی قدم بر می دارد و هنر خود را به تصویر می کشد.
ورمقانی ادامه داد: این یکی از ویژگی های بارز در وجود آقای ابوالقاسم طالبی است که عمل به موقع و مناسب با مقتضیات زمان دارد.
این کارشناس هنری خاطر نشان کرد: فیلم قلاده های طلا در واقع فیلمی با موضوع حساس و جنجالی در مورد وقایع سال ۸۸ بود که سرشار از نکات عبرت آموزی برای همگان است.
وی بیان داشت: در این فیلم طالبی مردم را از آشوبگران جدا می بیند و درگیری طرفداران انتخاباتی را در قالب نزاع خواهر و برادر در یک خانواده به تصویر می کشد که این درگیری به تدریج با آگاهی بخشی کم می شود.
ورمقانی با بیان اینکه در فیلم قلاده های طلا به نقش انگلیس و مخالفین نظام به طور واضح اشاره می شود افزود: این فیلم یک خانه تیمی را نشان می دهد که سلطنت طلبان، منافقین و مأمور MI۶ همگی علیه جمهوری اسلامی دست به دست هم داده اند.
این کارگردان تئاتر قروه ای می گوید: طالبی یکی از فیلمسازان شاخص ژانر سیاسی در سینمای انقلاب اسلامی است و فیلم قلاده های طلا در مورد یکی از جنجالی ترین موضوعات پس از انقلاب ساخته شد. او سریال «به کجا چنین شتابان» را هم در نقد فساد اقتصادی ساخت و به طورکلی طالبی کارگردان جسور و صریحی است و موضوعاتی که برای فیلمسازی انتخاب می کند منحصربه فرد هستند.
وی با اشاره به ساخت فیلم سینمایی یتیم خانه ایران، ادامه داد: فیلم یتیم خانه ایران یکی دیگر از آثار قدرتمند سینمای کشور است که باز هم ساخته و پرداخته آقای ابوالقاسم طالبی است و قطعه ای گم شده از تاریخ معاصر ایران را به تصویر می کشد که باید همه مردم به تماشای آن بنشینند.
ورمقانی در ادامه گفت: فیلم هایی که از آنها نام برده شد نشان دهنده قدرت کارگردانی و تهیه کنندگی آن آثار هستند که توانسته اند در سینمای ایران اسلامی بدرخشند و در این میان باید قدردان حضور چنین افرادی در صحنه سینما و تئاتر بود و زمینه فعالیت بیش از پیش انان را ایجاد نمود.
فعال فرهنگی اصفهان:
قلادههای طلا، تصویرگر یک برهه تاریخی در ایران بود/اگر این فیلم نبود حمله به پایگاههای بسیج یادمان میرفت
جمال طاهری در گفتوگو با صاحب نیوز بابیان اینکه بعد از فتنه ۸۸ اثرهای مختلفی در سینما و تلویزیون، پایانه نامهها و تلهفیلمهایی داشتیم اما قلادههای طلا یک فیلم خاص است، اظهار کرد: این فیلم هیجانی پلیسی است و ژانر سینمایی که مخاطب را به مشاهده این فیلم بنشیند را داشت و هنوز هم دارد.
فعال فرهنگی گفت: این فیلم تحلیل دارد و داستانگویی نمیکند که ما خوب بودیم و آنها دشمن، پشت خیلی از دیالوگها مزونهایی وجود دارد.
وی ادامه داد: یکی از این دیالوگها بود جاسوسهایی که از بهایی، ضدانقلاب، سلطنتطلب و سرویسهای جاسوسی دورهم بودند، به یکدیگر میگفتند که هرکدام از ما چه قلادههایی داریم و تنها فرق ما این است که تو قلادهای طلا است و همه ما حیوان دست آموز سرویسهای جاسوسی دشمنان در ایران هستیم.
طاهری تأکید کرد: دیالوگهای مختلفی را در قلادههای طلا میبینیم که یکی از آنها زمانی که سفیر انگلیس روسری خانمی که برای انگلیس کار میکند و برمیدارد و میگوید این پرچم مسلمانان را ازسرت بردار که در آخر هم میبینیم که این خانم بعد توسط خود عوامل خودشان کشته و قربانی میشود.
وی اضافه کرد: قلادههای طلا توانست دشمن و برخی شبه خودیها را عصبانی کند، این فیلم، فیلم موفقی بوده و قلادههای طلا در اکران هم موفق بود و توانستن آمار قابلتوجهی از فروش بلیت را به خود اختصاص داد.
این فعال فرهنگی بابیان اینکه کارگردان هم برای این سنگ تمام گذاشت یکی از نقاط قوت قلادههای طلا، موسیقی حماسه ـ پلیسی آن بود که هنوز در برخی از میان برنامههای کشور استفاده میشود، تصریح کرد: برای این موسیقی از متخصص خارجی استفاده کردند که یک اثر بینالمللی ارائه شود.
طاهری بیان کرد: حوادث ایران در ۸۸ جنبه بینالمللی هم داشت و هنوز با اتفاقاتی که اصحاب فتنه در سال ۸۸ رقم زدند برای به قدرت رسیدن خودشان، تفکرات برخیها در خارج از کشور متأثر از جوسازیها و دروغگوییها است که فتنه گران در ۸۸ ایجاد کردند و به طریقی میخواستند معاویه صفتانه به قدرت برسد.
وی ادامه داد: برای اینکه با این تفکرات مقابله کنیم نیاز بود یک کار بینالمللی و در سطح سینمایی دنیا ساخته شود که قلادههای طلا تا حدی این کار را توانست دیده شود.
این فعال فرهنگی بابیان اینکه انتظار ما از این کارگردان این بود که آثار دیگر سینمایی هم بسازند و با دیگر آثار خود بدرخشد، گفت: انقلاب اسلامی که از معدود صداهایی است که برای آزادی بلند میشود.
وی با تأکید بر اینکه تقدیر دوباره رهبر انقلاب از این فیلم، مظلومیت حقایق فتنه ۸۸ را میرساند، تصریح کرد: قلادههای طلا از معدود آثاری بود که توانست واقعیتهای ۸۸ را به مردم نشان دهد.
طاهری افزود: هنر کارگردان قلادههای طلا در ویژگیها مختلف فیلم از بازیگری، روان بودن و تداعی فتنه ۸۸ را در این فیلم انجام داده و سندسازی کرده است.
وی با تأکید بر اینکه اگر قلادههای طلا نبود، حمله به پایگاههای بسیج را یادمان میرفت و یادمان میرفت که چگونه سعی میکردند تهران را تگزاس تبدیل کنند که با فداکاری بسیجیها این اتفاقاً نیافتاد، تشریح کرد: حضور مؤثر منافقین، بهاییها، سلطنتطلبها در این جریان را داشت و یادمان میرفت و به شیوخ فتنه خلاصه نمیشد.
این فعال فرهنگی بیان کرد: داشت یادمان میرفت که سرویسهای اطلاعاتی و جاسوسی دشمنان چقدر در فتنه حضور فعال و مؤثر داشتند، خیلی نکات مهم را داشت از یادمان میرفت اما قلادههای طلا همانگونه رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که هنر وقایع را زنده و جودانه میکند، این کار را برای فتنه ۸۸ و وقایع آن کرد.
وی تصریح کرد: لازم است که کارگردانهای دیگر هم در این عرصه و عرصههای تاریخی کشور ورود جدی کنند و از حقایق جامعه ایران خود را دور نبینند.
طاهری با اشاره به تخریب و هجمههای اخیر به فیلم قلادههای طلا، گفت: تقدیر دوباره رهبری پس از سالها که خودشان در اوج اخبار و اطلاعات فتنه ۸۸ بودند، اینگونه بعدازاین همهسال یک فیلم را تقدیر میکنند، تمام نقدهایی که میشود را خط بطلانی میکشند.
وی بابیان اینکه برخی از نقدهایی که شده مشخصاً نقد نبود و بهنوعی کینههایی بود که نمیتوانستند به دلیل قدرت این فیلم مخفی شوند، تأکید کرد: قلادههای طلا مانند باطل کننده سحر برای دروغهای رسانههای معاند و فتنه گران بود و فتنه گران سعی کردند برای تحریف تاریخ از عنصر فراموشی استفاده کنند.
این فعال فرهنگی ادامه داد: قلادههای طلا تصویرگر یک برهه تاریخی در ایران بود.
کارگردان مستند نانگزیدهها:
روشنگری فتنه ۸۸ نیازمند آثاری مانند قلادههای طلا/ پرداختن به موضوعات سیاسی در فیلم دید مردم را روشنتر میکند
به گزارشدیار آفتاب؛ محمدرضا حاج محمد حسینی کارگردان اراکی تاکنون ۱۳ اثر در حوزه مستند، نماهنگ و فیلم داستانی کوتاه تولید کرده است و با شبکه افق، شبکه مستند، سازمان اوج، سازمان مستند، سازمان مساجد، سپاه پاسداران، جامعه المصطفی همکاری داشته است.
محمدرضا حاج محمد حسینی یکی از کارگردانان فعال در استان مرکزی و کارگردان مستند «نان گزیدهها» در رابطه با ژانر سیاسی سینمای ایران و فیلم قلادههای طلا در گفتگو با دیار آفتاب؛گفت: در فضای سینمایی کشور نتوانستیم در ژانر سیاسی توانمند پیش برویم و دلیل آن این است که در این زمینه حواشی نادرستی ایجادشده است.
حاج محمد حسینی ادامه داد: متأسفانه حواشی ایجادشده پیرامون برخی از موضوعات اجازه نمیدهد که فیلمسازان به سمت ساخت این شکل از فیلمها حرکت کنند.
وی ضمن تأکید بر اهمیت رعایت برخی از خطوط قرمزها عنوان کرد: بر اساس برخی از حساسیتهای خاص برخی از فیلمهایی که شاید حرف خاصی هم نداشته باشند چند سالی توقیف میشوند و یا مورد اصلاح قرار میگیرند و این خود باعث کنار ماندن این ژانر میشود.
این فعال هنری تصریح کرد: پرداختن به برخی از مسائل در فیلم و ارائه آن به جامعه منجر میشود که جامعه راحتتر و با دیدی بازتر با مسائل مطرحشده کنار بیاید.
وی ضمن بیان اینکه امروزه فیلم و رسانه بیشترین تأثیر را بر مخاطب میگذارد اظهار کرد: مطمئناً در فیلم و نمایش درک دقیقی از موضوع ارائه میشود که شاید فرد تا قبل از دیدن آن نمایش چنین درکی از این موضوع نداشته باشد و این مهم در مسائل سیاسی نیز برقرار است و پرداختن به این دست مسائل درک و فهم مردم را نسبت به موضوعات سیاسی دقیق میکند و دید آنها را بازتر و روشنتر خواهد کرد.
کارگردان مستند نان گزیدهها ضمن اشاره به اینکه فیلم یا مستند، تأثیر بسیاری نهتنها بر جامعه بلکه بر مسئولین دارد تشریح کرد: برخی فیلمها و مستندها کاتالیزری خواهند بود برای حرکت سریعتر مسئولین برای شنیدن و رسیدگی به مطالبات و خواستههای مردمی که این مهم در مستندی مانند نان گزیدهها محقق شد.
وی در رابطه با فیلم قلادههای طلا بهعنوان یکی از فیلمهای ژانر سیاسی سینمای ایران بیان کرد: مطمئناً در رابطه با فتنه نمیتوان ۸ ماه اتفاق مهم و حساس را در ۹۰ دقیقه گنجاند و فقط باید به بخشهایی از آن اشاره کرد که از اهمیت بالایی برخوردار است.
حاج محمد حسینی عنوان کرد: ابوالقاسم طالبی در این حوزه کار مهمی را انجام داد و با جمعکردن مهمترین وقایع آن سال، بهصورت خلاصه، به ۸ ماه فتنه در کشور پرداخت.
وی ویژگی قلادههای طلا را پرداخت داستان گونه به فتنه ۸۸ دانست و تصریح کرد: در این فیلم نقش گروههای داخلی و خارجی اعم از سازمان مجاهدین و جاسوسهای بریتانیایی بهخوبی به نمایش درآمده بود.
این فعال هنری خاطرنشان کرد: باید کارهای زیادی مانند قلادههای طلا در راستای روشنگری اتفاقات سال ۸۸ ساخته شود تا بتوانیم بسیاری از موضوعات رخداده در آن سال را پوشش دهیم.
نویسنده سریال رنج پنهان:
"قلادههای طلا" فیلمی خوشساخت است/تقدیر رهبری از آقای طالبی نشان داد کار خوب دیده میشود
حمیدرضا سبحانی نژاد در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با حمایت از ابوالقاسم طالبی کارگردان فیلم "قلادههای طلا" اظهار کرد: فیلم قلادههای طلا به نظر من یکی از آثار بسیار خوب سینمای ایران بود و جای این ژانر سیاسی که مسائل اطلاعاتی، امنیتی و مباحث مبتلا به جامعه را مطرح میکند به شدت در سینمای ایران خالی است.
وی افزود: با توجه به انتخابات و رویدادهای سیاسی رخ داده در جامعه، مردم نیز دغدغهها و علایق سیاسی دارند؛ ضمن اینکه اخباری سیاسی نیز در کشور منتشر میشود؛ لذا یک نیاز ذهنی به این قضیه از نظر ژانر و محتوایی وجود دارد.
این فیلمنامه نویس تصریح کرد: قلادههای طلا یکی از معدود فیلمهایی است که مخاطب از قصه عقبتر بود؛ به عبارتی در بسیاری از آثار سیاسی ساخته شده به حدی به بدیهیات اشاره شده و دچار خودسانسوری میشوند که مخاطب کاملا میتواند پایان فیلم را پیشبینی کند.
وی ادامه میدهد: فیلمنامه قلادههای طلا نیز فیلمنامه بسیار خوبی است؛ البته من بخشهای ابتدایی فیلم که به مباحث سیاسی واقعی اشاره داشت؛ نمیپسندم چون با این کار فیلم تاریخ مصرف پیدا میکند؛ اما بحث بده بستانها و روابط و اینکه به شعور مخاطب به شدت احترام گذاشته شده از نقاط قوت فیلمنامه است همچنین محتوای فیلم مخاطب را درگیر کرده و گرهگشایی آن نیز به شدت در ذهن بیننده ضربه زننده است.
سبحانی نژاد تصریح کرد: به نظر من فیلمنامه این فیلم سینمایی ضربه آهنگ بسیار خوبی دارد و استفاده از بازیگران مطرح و بضاعتهای آنها در شکلهای غیررایجی که مرسوم است، به نوعی آشنازدایی با ذهن مخاطب میکند.
وی عنوان کرد: این فیلم پایان بندی مناسبی دارد و در واقع عناصری که به عنوان نیروهای ضدنظام انتخاب میشوند؛ کاملا عناصر مشخصی هستند که براساس تحلیل و اشراف نویسنده و کارگردان اتفاق افتاده یعنی به صورت کاریکاتوری نیستند.
این فعال فرهنگی بیان کرد: متاسفانه در برخی از آثار سیاسی شخصیتهای منفی به شدت کاریکاتوری هستند، اما در این فیلم خیلی واقعی، جاندار و براساس مستندات به تصویر کشیده شده؛ به طوریکه هم برای مخاطب عام و هم برای مخاطب خاص دارای جذابیت است.
وی در ادامه گفت: در این ژانر ما نمونههای موفقی از سینمای هالیوود، اروپا و به ویژه آلمان را داریم؛ در مورد بحث جنگ سرد و ژانر سیاسی فیلمهای خوبی ساخته شده و به نظر من قلادههای طلا میتوانست شروعی برای تولید این ژانر باشد و البته میتواند لزوما رنگ و بوی جناحهای سیاسی را دربرنگیرد تا همه جناحهای سیاسی این نوع نگرش و فیلمها را دنبال کنند.
این نویسنده تصریح کرد: معتقدم آقای طالبی بسیار هوشمندانه و متعهدانه عمل کردند و فیلم قلادههای طلا میتواند هم امروز و هم 10 سال آینده یک فیلم کاملا نو و خوش ساختار باشد به شرط آنکه به این مسئله توجه شود که مخدوش کردن و نشان دادن چهرههای سیاسی حتی اگر نقاط منفی در عملکرد آنها دیده میشود؛ به نفع نظام نخواهد بود.
مدیر تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کشور:
قلادههای طلا فرصتی طلایی برای بازروایی فتنه ۸۸/ پیام مقام معظم رهبری به ابوالقاسم طالبی ختم تمام شبهههاست!
محسن سلیمانی فارسانی مدیر تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کشور در گفت و گو با جهانبین نیوز، به تاثیرات هنر در شفاف سازی و روشنگری وقایع و حوادث روز جامعه اشاره و گفت: در رخداد کشوری، می توانیم با یک نگاه هنرمندانه به آن پرداخته و تاثیرات شگفت آن را در مخاطب ببینیم.
وی با بیان اینکه قلاده های طلا براساس یک رخداد در کشور ساخته و پرداخته شد، تصریح کرد: این فیلم نفوذ عده ای که دلشان برای نظام نمی سوخت و قصد تفرقه افکنی در جامعه را داشتند به تصویر کشید.
مدیر تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با بیان اینکه در این فیلم قضاوت به خود ببینده داده شده است، خاطر نشان کرد: مردم به خوبی بادیدن این فیلم فهمیدند این رخداد و حادثه تلخ در کشور براساس پیشرفت ملت نبوده و عده ای قصد بازگردانی از ادامه حرکت وپیشرفت ملت را دارند.
وی به توزیع و پخش محافظه کارانه برخی فیلم ها در صداو سیما اشاره و اظهار کرد: متاسفانه در توزیع و پخش فیلم ها همیشه یک سری محافظه کاری هایی وجود دارد که به شعور مخاطب خدشه وار می کند؛ چرا که وقتی کاری تولید می شود و دارای یک سری شاخصه ها و ساختار خوب است بایستی به خوبی نیز به آن پرداخته شود.
سلیمانی به اکران خوب قلاده های طلا در سینماهای کشور و استقبال خوب مردم اشاره و گفت: انصافا قلاده های طلا دارای همه شاخصه ها و ساختارهای خوب است اگر بخوایم در اکران آن کوتاهی کنیم بی انصافی است؛ اگر در صدا وسیما این فیلم به خوبی به تصویر کشیده نشده است بخاطر همان محافظه کاری ها است.
وی به پیام مقام معظم رهبری به ابوالقاسم طالبی اشاره و گفت: وقتی شخص اول مملکت که خودعالم به همه علوم است و اشراف کامل به موضوع دارند از فیلم تقدیر میکنند دیگر حجت برهمه تمام می شود.
مدیر تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کشور به جلسات متعدد مقام معظم رهبری در طول سال با اصحاب هنر اشاره و تاکید کرد: حضرت آقا با هیچ کسی تعارف ندارد اگر فیلمی دارای ضعف باشد بیان کرده و اگر نقاط مثبت نیز داشته باشد می گویند.
سلیمانی تاکید کرد: مقام معظم رهبری حجت را برهمگان تمام کردند و مهر تائید را بر ساختار و محتوای خوب این فیلم زدند دیگر هیچ شبهه ای وجود ندارد و باید در نشر این فیلم اهتمام جدی تری داشته باشیم.
مدیر تئاتر انقلاب و دفاع مقدس کشور با بیان اینکه قدرت ملت ایران در برابر استکبار ستیزی بی مانند است، افزود: نه گفتن در برابر استکبار بسیار هزینه بر است و باید تمام هنر جامعه به کار گرفته شود تا با آموزه های دینی و در قالب های هنری به خوبی ضرورت ها، ارزش ها و آنچه مردم در حوزه فرهنی و سبک زندگی و مقاومت می خواهند پیشرفت کند.
دفاع تمامقد هنرمند مشهدی از همرزم خود در جبهههای جنگ و فرهنگ؛
«قلادههای طلا» شایسته تقدیر رهبری بود/ وقتی فیلمی علیه آمریکا باشد، جیغها بلند میشود
ماشاالله شاهمرادی زاده در گفتوگو با صبح توس پیرامون ابعاد محتوایی فیلم سینمایی قلادههای طلا اظهار کرد: آشنایی و رفاقت بنده با ابوالقاسم طالبی به دوران جنگ برمیگردد و این هنرمند را بهصورت کامل میشناسم از همین رو میتوانم اعلام کنم که فیلمنامه قلادههای طلا با صداقت کامل نوشتهشده است.
وی با اعلام اینکه خودم نیز در جریان ساخت این فیلم بودم، گفت: قلادههای طلا فیلمی بود که بهتمامی جوانب پرداخته بود، باوجوداینکه کارگران این فیلم را فردی از جناح راست میشناسیم ولی در این اثر هنری یک جانبه به موضوع نگاه نکرده بود و قضاوت درستی داشت.
هنرمند مشهدی با بیان اینکه باید از فیلمهایی همچون قلادههای طلا بسیار ساخته میشد، افزود: به عقیده بنده بهترین فیلم طالبی به نظر فنی و سینمایی قلادههای طلاست چراکه برای آن زحمتهای بسیاری متحمل شده بود.
شاهمرادی زاده در مورد حواشی و نقد غیرمنصفانه این فیلم گفت: ماشینی که در حال حرکت است با سنگاندازی اطرافیان مواجه میشود، فیلمهای بسیاری در کشور ساخته میشود ولی کسی به آنها چیزی نمیگوید ولی این فیلم که میخواهد راجع به مسائل سیاسی کشور و علیه آمریکا و اسرائیل بگوید، جیغ و هوار نیروهای داخلی آنها بلند میشود.
وی تصریح کرد: این مسئله از اول انقلاب وجود داشت است و این حواشی تنها مربوط به فیلم قلادههای طلا نیست؛ زمانی که فیلم طوفان شن با حضور بنده اکران شد، تمامی مجلهها علیه ما سخن میگفتند، این حواشی موجب شد که رهبری این فیلم را نبینند؛ رهبری پس از پنج سال فیلم را دیدند و به شمقدری اعلام کردند این فیلم خیلی خوب است پس چرا علیه آن سخن گفتند؟
هنرمند مشهدی عنوان کرد: بهگونهای این فیلم را کوبیدند که گویی عوامل اسرائیل و آمریکا در روزنامهها و رسانهها ما مستقر هستند، برخی افراد پول جمهوری اسلامی ایران را میگیرند ولی برای آمریکا کار میکنند.
شاهمرادی زاده افزود: فیلم قلادههای طلا شایسته تقدیر رهبری بود، اگر به فیلمهایی که بنده در آن ایفای نقش کردم در جشنواره جایزه بدهند آن را به طالبی تقدیم میکنیم.
اگر "قلاده های طلا" به عشق مثلثی و خیانتهای زن و شوهری میپرداخت مورد هجمه قرار نمیگرفت/ هدف هجمه ها به این فیلم هجوم به فرهنگ انقلاب است
تهیه کننده و مدیرکل صداوسیمای سیستانوبلوچستان:
"قلاده های طلا" ادای دین سینما به انقلاب بود/ ظهور فتنه ثانویه و بیماری در سینمای ایران
محمود دولت کرستانی در گفتگو با عصرهامون اظهار کرد: در جریان فتنه 88 با یک جریان نفوذ روبه رو بودیم که به دنبال ضربه زدن به اصل نظام و رهبری بود که در سایه این هدف شوم شان به امنیت جامعه، آرامش مردم و اموال عمومی ضربه زدند و یک جشن و سرور ملی که ناشی از انتخاب آزادانه آنها بود را به صحنه درگیری خیابانی و اهانت به مقدسات و شعائر تبدیل کردند.
وی ادامه داد: فتنه 88 موجب شد تا برخی بیگانگان خارج نشین به خود اجازه دهند تا درباره مسائل داخلی کشور اظهار نظر کرده و مقدمات تحریم های بیشتر علیه مردم ایران را فراهم کنند و طبیعتاً این موارد نیاز داشت تا اصحاب قلم، هنر وسینما به جریان روشنگری ورود کنند که خوشبختانه حضور طالبی به این عرصه با موفقیت خوبی همراه شد.
به گفته کردستانی؛ فیلم قلاده های طلا راوی مصایبی بود که در آن سال بر مردم کشور تحمیل شد و محتوای آن تنها روشنگری پشت صحنه ها، آشکار سازی لایه های پنهان فتنه و شفاف سازی جریان های نفوذ در برخی جمع ها و گروه ها بود که به طور جد نسبت به فعالیت های هدایت شده خطرناک از خارج کشور هشدار داد.
وی تاکید کرد: خشم و عصبانیت مخالفان همیشگی انقلاب از این فیلم جای تعجب نداشت اما اینکه عده ای در پوشش خودی در داخل کشور نسبت به آن موضع گرفتند نشان می دهد که این افراد با عقاید منفی خود در گروه آمریکایی ها و انگلیسی ها و براندازان نظام هستند و هر چه سریع تر باید موضع شفاف خود در این زمینه را اعلام کنند.
وی با اشاره به اینکه تنها دو جبهه حق و باطل وجود دارد و اعلام مواضع دوپهلو و میانه معنا و مفهوم ندارد گفت: هجمه به فیلم قلاده های که تنها بیانگر مظلومیت مردم و نیروهای نظامی کشور در مقابله با آشوبگران بود و در پی آن گوشه نشین کردن برخی عوامل ساخت و بازیگران این فیلم، ناشی از یک بیماری سخت و عوام زدگی در سینمای ایران است که باید این ساختار اشتباه شکسته شود.
مدیرکل صداوسیمای سیستان وبلوچستان تاکید کرد: شخص ابوالقاسم طالبی به عنوان کارگردان این فیلم محصول و نتیجه اندیشه های اسلامی است و وابستگی خاصی به حزب و جناحی نداشته و تحت حمایت هیچ ارگانی نمی باشد و علت موفقیت وی در کارهایش تنها تلاش برای خدمت به مردم و مملکت است که در فیلم قلاده های طلا به عینه دیده می شود.
وی افزود: طالبی با ریشه های های عمیق دینی و مذهبی که دارد جزو افراد شاخص تربیت یافته مکتب اسلام است و چون فیلم ساخته او منطبق با خواست و اراده مردم و انقلاب بود و حرف دل آنها را بازگو کرد با مقبولیت عمومی نیز مواجه شد.
کردستانی تاکید کرد: برخی ها می خواهند آثار، مستندات و تصاویر مربوط به فتنه 88 محو شود و برای این خواسته خود تلاش می کنند و گویا به طور کل به واژه فتنه حساسیت پیدا کرده اند و علناً به دنبال حذف آن از رسانه، فضای مجازی و حتی محافل عمومی هستند که به فضل الهی قلاده های طلا کار خودش را کرد و اثری جاودان در سینمای ایران به ثبت گذاشت.
وی ادامه داد: شخص مقام معظم رهبری همواره آثار فرهنگی و سینمایی کشور را رصد کرده و به دقت این موارد را مورد تحلیل قرار می دهند که اگر قلاده های طلا توسط ایشان مورد تفقد قرار نمی گرفت جای تعجب داشت چون تنها کسانی از این قبیل فیلم ها و آثار حمایت می کنند که مفهوم و محتوای غنی آن را می دانند و برای تشویق سازندگان ازآنها تقدیرمی کنند.
کاگردان بجنوردی:
تحمل "قلادههای طلا" برای نفوذیهای غربگرا سنگین بود /طالبی مجاهدی است که راهش را انتخاب کرده است
رضا خدادادی، فیلمساز، تهیه کننده و کارگردان خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار عصر اترک درباره تخریب و هجمه های وارده به فیلم قلاده های طلا به کارگردانی ابوالقاسم طالبی اظهار کرد: فیلم قلاده های طلا دارای ساختاری درست، مخاطب پسند و دارای فیلم نامه ای بسیار جذاب برای مخاطبان است.
خدادادی تصریح کرد: این فیلم جزو معدود فیلم هایی است که ساختاری کاملا فنی و درست دارد و محتوای این فیلم هر چند درباره واقعه فتنه سال 88 است اما مهمترین نکته در محتوای این فیلم مسئله نفوذ است.
به گفته وی، این فیلم، سیستم امنیتی و اطلاعاتی نظام جمهوری اسلامی ایران را به چالش کشانده است و کارگردان این فیلم می خواهد نشان دهد که تا به چه حدی این مسئله جدی است و در بدنه امنیتی ترین سیستم اطلاعاتی کشور، نفوذ شکل گرفته است.
وی همچنین افزود: این فیلم بیان می کند که این فتنه در خارج از کشور شکل نگرفت بلکه نفوذی های داخلی، فتنه سال 88 را رقم زدند.
خدادادی در ادامه بیان کرد: این فیلم روایت می کند که این نفوذی ها با تفکرات لیبرالیستی و غرب گرایی خود در ارکان اصلی این نظام جا باز کرده اند درحالیکه باور این مسئله برای عده ای بسیار سخت است.
در عین حال، وی با بیان اینکه فیلم قلاده های طلا با زبان هنر این مسئله را برای مردم بازگو کرده که قطعا این زبان در اذهان مخاطبان ماندگار تر باقی می ماند، اذعان کرد: به همین دلیل است که نفوذی ها علیه تهیه و تولید این فیلم واکنش نشان داده اند و دوست ندارند که مردم این فیلم را ببینند.
وی همچنین تصریح کرد: بسیار طبیعی است هنگامیکه قرار است تا مردم از موضوعی بسیار مهم مطلع شوند یک حرکت مقاومتی از سوی مخربان شکل گیرد.
فیلمساز، تهیه کننده و کارگردان خراسان شمالی افزود: بنابراین، این نفوذی ها هجمه هایی را به تولید این فیلم و کارگردان آن وارد کرده اند چون که نمی خواهند دست آنان رو شود.
وی در بخشی دیگر از سخن خود درباره هجمه وارده به کارگردان فیلم قلاده های طلا برای تولید این فیلم اظهار کرد: نفوذی های لیبرال گرا و غرب گرا در حالی ابوالقاسم طالبی را مورد هجمه و تخریب بیانات خود قرار داده اند که مقام معظم رهبری قبلا تحسین خود را برای تولید این فیلم ابراز کرده و پیشنهاد داده است که همه این فیلم را ببینند.
وی همچنین تصریح کرد: هرگاه هر متفکری و هر اندیشمندی که با جریان مقاومت همراه شده است جبهه نفاق و فتنه نیز در مقابل آنها قرار گرفته اند و به تخریب این متفکران پرداخته اند و این رفتار مخربان یک رفتار طبیعی است و ابوالقاسم طالبی نیز از این موضوع مستثنا نشده است.
خدادادی در خاتمه بیان کرد: طالبی یک مجاهدی است که راه خود را انتخاب کرده است و تحمل فیلم قلاده های طلا نیز برای مخالفان و نفوذی ها بسیار سنگین بوده است که دست به تخریب او زده اند درحالیکه باید از این کارگردانان حمایت شود.
«قلادههای طلا» از لحاظ محتوا و فنی جز فیلم های خوب سینماست/ ساختن فیلم با موضوع فتنه 88 از جهات مختلف سخت است
محمدرضا امیرخانی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا در خصوص فیلم قلاده های طلا گفت: فیلم قلاده های طلا یک فیلم سیاسی – واقعی است که به تبع سیاسی بودنش واکنش های متفاوتی را از گروه های سیاسی مختلف به همراه دارد.
وی با بیان این که این فیلم ارتباط خوبی با بیننده برقرار می کند اظهار داشت: فیلم قلاده های طلا مصایب را حکایت می کند که در سال 88 مردم آن را بخوبی درک کردند و همین قرابت حکایت و کارگردانی خوب این فیلم، مخاطب را تا انتهای فیلم با خود همراه می کند.
نویسنده رادیو و تلویزیون یزد تاکید کرد: فیلنامه این اثر نشان می دهد که برای نوشتن آن تحقیقات زیادی انجام شده و از این نظر تقریبا مستند واقعی هست.
امیرخانی با اشاره به سکانس های مختلف این فیلم گفت: قسمت هایی از فیلم که صحنه های اغتشاشات و تظاهرات را به تصویر می کشید به گونه ای طراحی و اجرا شده است که کاملا واقعی به نظر می رسید و این هنر و قدرت کارگردان فیلم را نشان می دهد.
وی اذعان داشت: در این فیلم سعی شده سر منشاء حوادث و فتنه سال 88 مشخص شود و به خوبی ارتباط آشوب گران و فتنه گران با خارج از کشور به تصویر کشیده شده است.
این نویسنده رادیو و تلویزیون در خصوص بازی بازیگران این فیلم گفت: در مجموع انتخاب بازیگران خوب بود اما ادر این میان امین حیایی در نقشی متفاوت از سایر نقش هایش در این فیلم بسیار خوب دیده شد.
امیرخانی قلاده های طلا جز روشنگری و نمایان ساختن پشت پرده ابعاد پنهان فتنه نیست تصریح کرد: شاید زبان و کلام در بسیاری از مسائل غیر عینی مانند مسئله نفوذ ناتوان باشد اما طالبی با نویسندگی قوی و کارگردانی بی نظیر خود توانسته به این جزئیات با ظرافت تمام بپردازد بدون آنکه در ذهن ببینده سوال مجهول دیگری پیش بیاید.
وی با اشاره به تحسین رهبری در خصوص این فیلم افزود: مطمئنا وقتی شخصیت مانند رهبرمعظم انقلاب با آن نگاه ژرف خود از یک اثر هنری تقدیر و تحسین می کنند نمی توان به کیفیت و ارزش آن اثر شک کرد و علیرغم تمام ظرفیت های این فیلم، تقدیر رهبری مهر تایید بر تمام این ظرفیت هاست و به نظر من طالبی در این فیلم به آنچه یک هنرمند انقلابی آرزو دارد رسید.
متنقد سینما در یزد گفت: هنوز کسانی که در فتنه 88 آشوب گران را همراهی کردند در کشور زندگی می کنند و علیرغم اینکه از امنیت و امکانات این نظام بهره مند می شوند هنوز دل در گرو فتنه گران دارند و طبیعی است وقتی اثری قدرتمندی چون قلاده های طلا با مهر تایید رهبری روشنگری می کند برنتابند و به تخریب هایی علیه آن دست بزنند که مطمئنا این تحرکات در قبال آثار پر ارزشی چون قلاده های طلا هیچ است و نمی تواند بر ارزش آن خدشه ای وارد کند.
کارگردان سینما و تلویزیون:
جای فیلمسازی در زمینه فتنه۸۸ خالیست/ طالبی قلادههای طلا را با جسارت ساخت
محمدرضا امامقلی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر شاخص، درباره واکنش وزارت اطلاعات به پخش فیلم قلادههای طلا در رسانه ملی اظهار کرد: هر نهادی و افرادی که نسبت به پخش این فیلم موضع گیری داشتند باید پاسخگو باشند که بعد از گذشت یک دهه از این اتفاق در کشور چه کاری انجام دادهاند؟!
وی افزود: چرا بعد از گذشت حدود یک دهه از فتنه ۸۸، فقط باید شاهد پخش تنها یک فیلم با این موضوع باشیم؟ و باید از نهادهایی مانند سازمان سینمای کشور سوال کرد که در زمینه ساخت فیلم درمورد فتنه چه سرمایه گذاری شده است؟
این مستند ساز تصریح کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری نباید اجازه دهیم ظلمی که در حق مردم میشود به دست فراموشی سپرده شود.
وی با اشاره به اینکه هر اثر هنری اگر دیده شود باید مورد نقد واقع شود، گفت: اگر اثر هنری بعد از پخش مورد نقد واقع نشود جای تعجب خواهد داشت؛ اما باید دید افرادی که نقد میکنند جدا از اینکه انتقادشان وارد خواهد بود یا خیر، خودشان در این زمینه چه کاری انجام دادهاند؟
امامقلی در ادامه بیان کرد: این سوال را باید پرسید شما که منتقد هستید چه اثر هنری یا چه حرکت شاخص رسانهای طی این دهه درخصوص فتنه۸۸ انجام دادهاید؟!
این فیلمساز و کارگردان خاطرنشان کرد: تمام نهادها در این مسئله دخیل هستند و آنهایی که حامی هنرمندان هستند و خود هنرمندان در راس آنها باید بررسی کنند که تا چه حد علاقه نشان دادند تا در این راستا کار کنند.
وی اظهار کرد: تقدیر مقام معظم رهبری از برخی آثار در واقع میتواند نقشه راهی باشد که جای چه موضوعاتی در نقشه سینمای ایران خالی است و زمانی که این آثار مورد تقدیر رهبری قرار میگیرند به نظر میآید که این کارها باید جدیتر گرفته شوند.
امامقلی افزود: باتوجه به اینکه هیچ اثری در حوزه فتنه۸۸ نداشتیم و هیچ کس جسارت نکرده بود که در این زمینه کار کند لذا تنها هنرمندی که در این عرصه کار کرده است باید مورد تقدیر واقع گیرد.
کارگردان سینما و تلویزیون یادآور شد : به خاطر داریم که در خصوص فیلم “آژانس شیشهای” ساخته آقای حاتمیکیا نیز موضعگیریهایی وجود داشت چون در شرایطی بود که دولت سازندگی روی کار بود اما مشکلاتی وجود داشت که این جریان برای اقشار جامعه در کشور ایجاد کرده بود و لذا این فیلم سروصدای زیادی کرد.
امامقلی ادامه داد: آقای حاتمی کیا بعد از تلاش فراوان و رفت و آمدهای بسیار برای اخذ مجوز از نهادها گفته بود می خواهم فیلمی بسازم که تنها یک گلوله در آن شلیک شود و دقیقا همان اتفاق نیز رخ داد و خیلی هزینههای آنچنانی برای نهادهای نظامی نداشت.
وی افزود: دیدم که مقام معظم رهبری از ” آژانس شیشهای” آقای حاتمی کیا به عنوان یک کار اثربخش و تک اثر در حوزه دفاع مقدس تقدیر کردند چراکه کسی که در عرصه گفتن حرفها و روشنگری افکار عمومی خط شکنی کرده بود همین فیلم آقای حاتمی کیا و تکرار آن در قلاده های طلا بود.
این فیلمساز و کارگردان تصریح کرد: ما باید به فکر چاره باشیم تا اتفاقات مهمی که در کشور رخ میدهد چطور باید برای نسلهای آینده، تاریخ نگاری شود و در این عرصه هنرمندانی که با جریان انقلاب غیر همسو هستند را نمیتوان مورد هدف قرار داد چون سیر و روند کاری آن مشخص است اما هنرمندانی که در جبهه انقلاب اسلامی در حال حرکت هستند باید دست بجنبانند تا با تک اثر مواجه نشویم.
وی اضافه کرد: وقتی تک اثر ورد نقد و هجمه قرار گیرد صبیعتا هم صدایی رسانههایی که علیه انقلاب هستند بسیار زیاد خواهد بود و تا زمانی که در مسائل مهم همچون فتنه۸۸ در حوزه سینما تک اثر باشیم خیلی موفق نخواهیم بود.
امامقلی ابراز کرد: قلادههای طلا از لحاظ فرمی و محتوایی کاری بود که در زمره آثار سینمای زمان خودش در آثار متمرکز روبه بالای سینما بود گرچه هر اثری انتقاد خواهد داشت و مفهوم از انتقاد نیز انتقاد به سمت پیشرفت است اما نقد قلادههای طلا به عنوان تنها اثر در سینمای داخلی سخت است چراکه باید تنها به عنوان یک اثر مورد ارزیابی قرار گیرد.
این مستندساز بیان کرد: در سینمای بین الملل خیلی جای پیشرفت داریم، خصوصا در سینماهای این چنینی که در حقیقت مبنای آن بر اتفاقات سیاسی داخل کشور ارائه شود اما جسارت فیلم ساز برای ورود به این عرصه قابل تحسین است.
وی ابراز کرد: قلادههای طلا به خوبی دیده شد، گرچه معمولا اثرهایی که رنگ و بوی سیاسی دارند که آن هم در فضای دو قطبی سیاسی کشور ساخته میشود طبعا مخاطبینشان دو قشر هستند به گونهای که یا بسیار موافق و یا به شدت مخالف هستند.
امامقلی در پایان افزود: بسیار دشوار است تا این آثار را جزو آثار عامه یا همه پسند قرار داد اما به هرحال مخاطب خودش را برای قشری از جامعه که برایشان اهمیت داشت تا از اتفاقات سال ۸۸ جویا شوند، پیدا کرد.
در حال به روزرسانی....
انتهای پیام/
© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد