1397-09-28 12:34
381
0
59677
گزارش؛

ماهیگیری رسانه های اصلاح طلب از انتصاب و استعفای داماد روحانی/ رسانه های زنجیره ای: خانه مخالفان دولت عروسی است!/ خبر توبیخ وزیر و ابطال حکم داماد روحانی شایعه بود؟ + تصاویر

رسانه‌های اصلاح طلب که حامی دولت هستند واکنش قابل تاملی به انتصاب و فشار افکارعمومی در شبکه های اجتماعی به ماجرای این استخدام فامیلی نشان دادند.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه دانا؛ ماجرای انتصاب « کامبیز مهدی زاده فرساد» دامان رئیس جمهور به عنوان معاون وزیر صنعت معدن تجارت از جمله اقدامات وزیر جدید این وزارتخانه بود که با جنجال زیادی در شبکه‌های اجتماعی همراه بود. اصلاح طلبان ابتدا با عدم تایید رسانه‌های اصلاح طلب همراه شد و سپس از توبیخ رئیس جمهور نسبت به این انتصاب سخن گفتند اما وقتی پایگاه اطلاع رسانی دولت خبر انتصاب داماد روحانی را به طو رسمی منتشر کرد همه این صحنه‌سازی‌ها فرو ریخت. نه توبیخی در کار بود و نه فشاری بلکه بعد از اینکه این انتصاب درشبکه‌های اجتماعی بازتاب ویژه‌ای یافت و با هشتگ «#استخدام_بنفش» همراه شد، داماد رئیس جمهور خود از سمت‌اش استعفا داد تا این غائله تمام شود. جالب اینجاست که همین هشتگ هم از سوی خبرگزاری دولت جعلی و کار ربات‌ها عنوان شد.

خبرگزاری دولت: هشتگ «استخدام بنفش» کار ربات‌های مخالفان دولت بود

در همین رابطه خبرگزاری ایرنا نوشت: « در این میان یکی از هشتگ‌هایی که در روز گذشته با کمک همین ربات‌های توئیتری به ترند اول توئیتر فارسی تبدیل شده است، هشتگ #استخدام_بنفش بوده است که از جانب مخالفان داخلی دولت ترند شده است. بررسی‌های حاصل از داده‌کاوی نشان می‌دهد که در مجموع بیش از 45 هزار توئیت و ریتوئیت با این هشتگ منتشر شده است. هشتگی که نه تنها هیچ یک از چهره‌های سیاسی مخالفت دولت در آن مشارکت نکرده‌اند بلکه سلبریتی‌های توئیتری این جریان سیاسی نیز در آن اقدام به انتشار هیچ توئیتی نکرده‌اند.»

اما رسانه‌های اصلاح طلب چه واکنشی به این انتصاب فامیلی و به نوعی خویشاوندسالاری در دولت نشان دادند.

آرمان: خونه مخالفان دولت عروسی است!/سرخوردگی حامیان اصلاح طلب از انتصابات فامیلی

روزنامه آرمان نزدیک به حزب کارگزاران درباره این انتصاب نوشت: «انتصاب‌های فامیلی به مثابه عید مخالفان دولت است و آنها در این روزها بسیار خرسند هستند، چراکه می‌دانند برای انتخابات‌های 98 و 1400 می‌توانند با پررنگ کردن حضور اقوام مسئولان در پست‌های دولتی به جامعه چنین القا کنند که اعتدالگرایان و اصلاح‌طلبان بر خلاف وعده‌های خود عمل می‌کنند. بنابراین صلاحیت کسب اعتماد مردم را ندارند. مخالفان دولت در روزهای اخیر این پروژه را با آب و تاب فراوان آغاز کرده‌اند. »

این روزنامه اصلاح طلب در روز بعد وقتی خبر استعفای داماد رئیس جمهور منتشر شد، در مطلبی با تیتر « داماد روحانی رفت اما اقوام بقیه هستند»، نوشت: « به‌طور حتم رئیس‌جمهور چندان از انتصاب دامادش به عنوان وزیر صمت خشنود نبوده است، چراکه شعار دولت او شایسته‌سالاری است و با فرض حضور کامبیز مهدی‌‌زاده در دایره شایستگان اما این سوال در صورت عدم استعفای او بی‌پاسخ می‌ماند که آیا شایسته‌تر از داماد رئیس‌جمهور برای جلوس بر کرسی معاونت وزیر صمت و ریاست سازمان زمین شناسی در کشور حضور نداشت؟ اگر انتصاب مهدی‌زاده بدون اطلاع و نظرخواهی از رئیس‌جمهور صورت گرفته باشد، اما عیان است که استعفای او با نظر و تاکید دکتر روحانی است.»

این روزنامه می افزاید: «بدون شک این انتصاب اعتمادها به شعارها و وعده‌های رئیس‌جمهور را دچار خدشه می‌کرد و موجبات گلایه حامیان دولت می‌شد. از سوی دیگر به‌طور حتم با انتصاب فرزندان و دامادان مسئولان با ادعای شایسته بودن آنها جامعه حامی جریان اصلاحات و اعتدال در انتخابات‌های 98 و 1400 از رأی دادن به کاندیداهای این دو جریان امتناع کرده یا دچار تردید می‌شوند. روز گذشته دلسوزان پیشنهاد کردند برای بازگرداندن اعتماد به جامعه، اقوام مسئولان از سمت‌های خود استعفا دهند و کنار بروند. یک عضو فراکسیون امید با اشاره به انتصاب‌های فامیلی گفت: به هر حال، در وضعیت و شرایط خاص کشور و مشکلاتی که مردم دارند، با شنیدن این ‏نکات، هیچ چیزی جز سرخوردگی و ناامیدی به آنها دست نمی‌دهد.»

شرق: فرش قرمز برای نورچشمی‌ها/ قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها راه جولان ژن‌های خوب را باز کرد

روزنامه اصلاح طلب شرق با بیان اینکه با رفتن بازنشسته ها راه برای نورچشمی‌ها در دولت باز شده است، نوشت: « بعد از رفتن یک بازنشسته و خالی‌شدن جای او قاعدتا باید نیروی جوان جای او را پر کند اما اینکه چگونه این نیروی جوان انتخاب شود، می‌تواند باعث جنجال شود. نمونه به‌روز آن انتصاب و همچنین استعفای داماد رئیس‌جمهوری از معاونت وزارت صنعت، معدن و تجارت است. کامبیز مهدی‌زاده هفته پیش به معاونت وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی منصوب شده بود. هرچند این شایعه منتشر شد که حسن روحانی به این انتصاب اعتراض کرده اما در فضای مجازی به‌شدت علیه این انتصاب به وزیر و دولت اعتراض شد. در نهایت داماد روحانی استعفا داد.»

این روزنامه می افزاید: «درهر‌حال باید دید این قانون در نهایت باعث می‌شود چه کسانی و با چه شرایطی بر صندلی بازنشستگان بنشینند و این قانون فرش قرمزی برای سوءاستفاده ژن‌های خوب پهن خواهد کرد یا خیر؟»

قانون: مردم این قصه‌ها را باور نکردند / خبر توبیخ وزیر و ابطال حکم داماد روحانی شایعه بود؟

روزنامه قانون نیز در مطلبی با عنوان «دامادهایی با حاشیه زنجیره‌ای» درباره خبر توبیخ وزیر از سوی رئیس جمهور به خاطر این انتصاب نوشت: «این قصه‌ها باور مردم نشد و رسانه ها نیز نسبت به این واکنش‌های از پیش تعیین شده چندان رویکرد مثبتی نداشتند و در همین حال، تابناک از رسانه‌های نزدیک به محسن رضایی در گزارشی با اشاره به اقدامات صورت گرفته نوشت که هرچند تاکنون تنها خبر رسمی از واکنش نهاد ریاست‌جمهور و دفتر رییس جمهور تایید صدور حکم معاون وزیری برای داماد حسن روحانی بوده و غیر از آنچه این نماینده مجلس گفته خبر رسمی دیگری از واکنش رییس جمهور به این اقدام وزیر صمت مشاهده نشده است، باید منتظر ماند و دید در نهایت آیا خبر مربوط به توبیخ وزیر و ابطال حکم صادر شده برای مهدی زاده از سوی «رضا رحمانی» صحت خواهد داشت یا خیر؟»

خبر توبیخ وزیر توسط روحانی از سوی رسانه‌های اصلاح طلب منتشر شد اما جالب اینجاست که خود رسانه‌های اصلاح طلب نیز این شایعه را باور نکردند. هر چند که بعد از این شایعه خبر رسمی انتصاب داماد رئیس جمهور منتشر شد و مهر باطلی بر روی این خبرسازی رسانه‌های اصلاح طلب با هدف آرام سازی افکارعمومی زد. 

این اصلاح طلب با مطرح کردن این موضوع که خبر انتصاب داماد روحانی بسیار منفی بود و اثرات بدی در افکارعمومی ایجاد کرد نوشت: « دامادهایی با حاشیه‌های زنجیره‌ایبی‌شک اگر همه مسائل کشور روی ریل باشد و مشکلات گریبان مردم را پاره نکرده باشد، انتصاب افرادی که منتسب به مسئولان هستند و شایستگی لازم را نیز دارند چندان قابل تامل نیست و تا این حد اعتراض به آن صورت نمی‌گیرد. ولی در زمانی که بنا به گفته مسئولان دولتی و حاکمیتی وضعیت اشتغال و اقتصاد کشور تا این حد نابود است، چرا باید اجازه داد که افراد حاشیه‌های فراوانی ایجاد و اذهان عمومی را درگیر خود کنند؟! به نظر می‌رسد بعد از افشا شدن انتصاب پسر رحمانی‌فضلی در وزارت‌ اقتصاد، مسئولان برای آنکه با مشکل روبه رو نشوند افرادی را برای کار معرفی می‌کنند که فامیلی‌شان با آن‌ها همخوانی ندارد ولی نمی‌دانند که ماه همیشه پشت ابر نخواهد ماند و روزگاری این اقدامات و تبعیض‌ها گریبان‌گیر آن‌ها خواهد شد.»

سکوت برخی از رسانه‌های اصلاح طلب و قدرت شبکه‌های اجتماعی

جالب اینجاست که روزنامه‌های دیگر اصلاح طلب مانند «اعتماد» و «ابتکار» تقریبا در این باره سکوت اختیار کردند اما باید تاکید کرد که شبکه‌های اجتماعی قدرت خود را در حوزه فشار برای انصراف و لغو حکم داماد روحانی به خوبی نشان دادند.

در همین رابطه شبکه اجتماعی توییتر با ترند کردن هشتگ «استخدام بنفش» نشان داد که چگونه در این راستا موثر واقع شده است. یکی از کاربران این شبکه اجتماعی درباره این تاثیرگذاری کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشت: «استعفای داماد روحانی، نتیجه قدرت شبکه های اجتماعی، رسانه ها افکار عمومی بود.»به هر جهت توئیتر و شبکه های اجتماعی نشان دادند که قدرت پروپاگاندا گونه رسانه‌های اصلاح طلب برای اثرگذاری بر افکارعمومی تا چه حد کاهش یافته است.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.