1396-08-26 13:37
1984
0
46625
مرکز بهداشت گالیکش منتشر کرد:

دیابت و راه‌های پیشگیری از آن

دیابت یک بیماری مزمن است که در اثر نارسایی پانکراس در تولید انسولین، یا عدم تأثیر انسولین بر ارگان‌های هدف ایجاد می‌شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، واحد پیشگیری مرکز بهداشت و درمان گالیکش با انتشار مقاله‌ای دیابت و راه‌های پیشگیری از آن را بررسی کرده است که در ذیل می‌خوانید:

دیابت یک بیماری مزمن است که در اثر نارسایی پانکراس در تولید انسولین، یا عدم تأثیر انسولین بر ارگان‌های هدف ایجاد می‌شود. طی سال‌های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگ‌ترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است.

مطالعات در سال 2014 شیوع دیابت در جمعیت 18 سال به بالای جهان 9 درصد بوده است. در سال 2012 دیابت عامل مستقیم مرگ یک و نیم میلیون انسان در سرتاسر جهان بوده است. بیش از 80 درصد موارد مرگ ناشی از دیابت در کشورهایی با درآمد کم تا متوسط اتفاق می‌افتد.

بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان جهانی بهداشت، در سال 2030 بیماری دیابت هفتمین عامل مرگ انسان خواهد بود. بر اساس مختلف در حال حاضر حدود 4.5 تا 5 میلیون نفر در کشورمان مبتلابه دیابت هستند که نیمی از آن‌ها از بیماری خود بی‌اطلاع‌اند. اگرچه سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده است تا سال 2035 تعداد مبتلایان به دیابت در ایران 6.5 میلیون نفر افزایش یابد،اما با توجه به تغییر برآوردهای سال‌های اخیر این سازمان، انتظار می‌رود تعداد بیماران در کشورمان تا دو دهه دیگر بیشتر از رقم فوق باشد.

در دیابت نوع یک انسولین به میزان کافی تولید نمی‌شود و فرد نیازمند تزریق‌های روزانه انسولین است. علت دیابت نوع یک مشخص نیست و بادانش فعلی بشر، این بیماری قابل‌پیشگیری نیست.

90 درصد موارد دیابت، از نوع دو است که ارتباط نزدیکی با وزن بالای بدن و عدم تحرک بدنی دارد. علائم بالینی هر دو نوع دیابت مشابه است هرچند علائم در نوع دو اغلب از شدت کمتری برخوردارند. به همین جهت دیابت ممکن است تا سال‌ها بعد از ایجاد، بی علامت باشد و گاه زمانی تظاهر پیدا می‌کند که عوارض درازمدت آن به وقوع پیوسته باشند.

امروزه موارد دیابت نوع دو در کودکان هم مشاهده می‌شود. دیابت خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. در یک مطالعه چندملیتی، علت مرگ 50 درصد از بیماران دیابتی بیماری‌های قلبی و سکته مغزی گزارش شد. نوروپاتی اندام در کنار کاهش خون‌رسانی خطر بروز زخم در پای بیماران و عفونت آن را افزایش می‌دهد و ممکن است به قطع اندام منجر گردد. رتینوپاتی دیابتی یک علت مهم نابینایی است و درنتیجه آسیب تجمعی درازمدت به عروق خونی کوچک شبکیه اتفاق می‌افتد.

یک درصد از موارد نابینایی در سرتاسر جهان قابل انتساب به بیماری دیابت است. دیابت در میان شایع‌ترین علل نارسایی کلیه قرار دارد. خطر مرگ دارد. خطر مرگ در بیماران دیابتی درمجموع دو برابر همتایان غیر دیابتی است. برخی مداخلات ساده در شیوه زندگی در پیشگیری یا به تأخیر انداختن دیابت نوع دو تأثیر دارند. برای پیشگیری از دیابت نوع دو و عوارض آن، افراد باید:

_ وزن خود را در حد مناسب حفظ کنند.
_ تحرک و فعالیت بدنی داشته باشند- حداقل 30 دقیقه فعالیت منظم با شدت متوسط در اکثر روزهای هفته لازم است.
_ رژیم غذایی مناسب شامل5 -3 وعده میوه و سبزیجات در روز مصرف کنند و مصرف قند و چربی‌های اشباع را کاهش دهند.
_ از استعمال دخانیات بپرهیزید.

تشخیص زودرس بیماری با آزمون‌های نسبتاً ارزان قابل انجام است. مداخلاتی که در کشورهای درحال‌توسعه قابل انجام و به‌صرفه هستند عبارت‌اند از:

_ درمان و کنترل پرفشاری خون
_ مراقبت از پای بیماران دیابتی
_ غربالگری و درمان رتینوپاتی
_ کنترل چربی خون
_ غربالگری نشانه‌های زودرس بیماری کلیوی ناشی از دیابت

مرکز بهداشت شهرستان گالیکش هم گام با تمام مراکز بهداشتی درمانی در سطح کشور، در راستای پیشگیری از مرگ زودهنگام، مراقبت‌های مختص میان‌سالان (30تا59 سال) و سالمندان (60 سال به بالا) را در کلیه سطوح ارائه‌دهنده خدمتی به گروه هدف ارائه نموده و مراقبین سلامت و پزشکان ،بعد از انجام مراقبت‌ها (بررسی شیوه زندگی فرد، انجام آزمایش‌ها قند و چربی خون و....)، میزان احتمال بروز بیماری‌های قلبی عروقی فرد در 10 سال آینده را برای هر فرد برآورد نموده و راهکارهای مؤثر و پیشگیرانه را به فرد آموزش می‌دهند.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.