1403-04-20 06:52
234
0
90650
یادداشت؛

ورزش بانگاهی به آموزه‌های اسلامی و سنت‌های ایرانی

احمد پایین‌محلی، فعال اجتماعی استان گلستان در یادداشتی به ترویج آموزه‌های اسلامی با بهره‌گیری از ورزش پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» - احمد پایین‌محلی؛ نخستین چیزی که در این چند دهه به خصوص از ورزش در ذهن ما متبادر می‌شود ورزش‌هایی است که جنبه نمایش،قدرت،لذت و یا بعد مالی وتجاری دارد.

این نوع نگاه ریشه در فرهنگ غرب جدید دارد چراکه ورزش را به‌عنوان بعد ظاهری  وهدف‌های مذکور تعریف می‌کند درحالی‌که ورزش نخست به سلامت جسم، دوم سلامت روح و نهایتا بعد حفاظتی در انسان اثربخش است و در به یک فرح روحی منتج می‌شود که لذت راهم همراه دارد.

مثلا در زیبایی اندام  یا برخی ورزش‌هایی چون وزنه‌برداری یافوتبال  یا ورزش‌های رزمی که نیاز به سرعت وقدرت بالاست هدف نمایش بدن هست که بعضا با داروهای شیمیایی و کراتینه در اصطلاح دوپینگ می‌کنند.

دراینجا هدف برنده شدن و برد در بازی برای کسب قهرمانی ودریافت جوایز نقدی است در حالیکه در فرهنگ ایرانی ورزش پهلوانی یا زورخانه ای به ما درس اخلاق وازخود گذشتگی یاد می‌دهد.

در فرهنگ ما هدف از ورزش سلامت جسم وروح ورشد این دوباهم است.همینطور ورزش‌هایی که جنبه مبارزه بادشمن دارد و یا برخی ورزش‌هایی که جنبه سرگرمی یا تفریح دارد، اما چنانچه اشارت رفت در فرهنگ مدرن برخی ورزش‌ها دچار انحراف شده و یا با فرهنگ ایرانی واسلامی همخوانی ندارد چنانچه ورزش‌های خشن مبارزاتی که منجر به مرگ طرف مقابل یا مبارز می‌شود در فرهنگ اسلامی حرام و  نیز ممنوع میباشد چنانچه کشتی کج ممنوع شده است.

در فرهنگ اسلامی نیز بر ورزش تاکید شده ودر کلام بزرگان ما ورزش‌هایی چون تیراندازی، اسب سواری، شنا مورد توجه بوده است و مقام معظم رهبری جوانان رابه سه اصل تهذیب وورزش وتحصیل دعوت کردند.

 امروزه ما با یادگیری سنت ایرانی و ورزش‌های مورد توجه دراین سنت‌ها مثل کشتی  می‌توانیم به تقویت هویت فرهنگی خودمان بپردازیم و ورزش‌های به روز نیز با پیوستی که عنوان شد بلامانع است به نحوی که مثلا فرد می‌تواند پرورش اندام یا وزنه برداری کار کند ولی از دوپینگ فاصله بگیرد.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.