1402-09-23 08:00
560
0
87888
گلستان در آستانه سفر کاروان دولت کار و کرامت «9»؛

هزار و یک پازل برای رسیدن به توسعه گردشگری گلستان

گردشگری گلستان برای رسیدن به توسعه نیاز به یک نقشه راه دارد و توسعه گردشگری متوازن انتظار مردم و فعالان این بخش از دولت سیزدهم است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ از گردشگری به‌عنوان اقتصاد سوم استان گلستان یاد می‌شود که هیچگاه نتوانسته جایگاه خود را پیدا کند، گرچه مسئولان دولت‌ها با طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را در این حوزه دنبال کردند اما نتوانستند نقشه راه مدونی برای رسیدن به آن ظرفیت‌های گلستان در حوزه گردشگری برسند.

وجود سنت‌ها، آداب‌ورسوم، باورهای دینی مختلف در کنار آثار تاریخی - فرهنگی نظیر کاروان‌سراها، آب‌انبارها، بادگیرها، عمارت‌های تاریخی و همچنین آثار مذهبی روستا مانند بُقاع متبرکه، امامزاده‌ها، مساجد، کلیساها در کنار آبشارها و تالاب‌ها تا کوه و جنگل و ساحل بستر مناسبی برای آن است که پای هر گردشگری به گلستان باز شود؛ اما میزان ماندگاری مسافران در گلستان چنگی به دل نمی‌زند و عمده گردشگری گلستان به‌واسطه وجود خویشاوندان در روستاهای استان گلستان و از استان‌های هم‌جوار صورت می‌گیرد.

در حال حاضر بیشترین تمرکز مسئولان دولت سیزدهم به جزیره آشوراده و حل مشکلات آن است و اقدامات خوبی در این جزیره صورت‌گرفته ولی آن چیزی که حائز اهمیت است این است که ظرفیت‌های گردشگری استان گلستان همگی مثل جزیره آشوراده حائز اهمیت و بخشی از هویت تاریخی استان به شمار می‌رود و از سویی دیگر هر شهرستان ظرفیتی برای توسعه دارد که باعث خواهد شد نبض اقتصاد گردشگری در آن نقطه زنده بماند.

یکی از مسائلی که همواره به آن تأکید شد برندسازی اهداف گردشگری در گلستان است؛ اما گاهی گردشگران با حضور در این نقاط یا از فقر خدمات رنج بردند و یا آنکه ظرفیت‌های اقامتی متناسب و ارزان در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد و به زبان دیگر به جیب گردشگر برای ماندگاری بیشتر توجه نمی‌شود.

یکی از اهداف گردشگری استان گلستان در فصل بهار بر اساس آمار منتشر شده شهرستان بندر ترکمن و ساحل آن است که تقریباً حتی آب‌خوردن هم در اختیار مسافران و گردشگران قرار نمی‌گیرد حالا دیگر خدمات به گردشگر بماند.

این در حالی است که در این منطقه سایت ۲۲ هکتاری پشتیبان گردشگری جزیره آشوراده تعریف شده که می‌توانست باعث رونق گردشگری این منطقه شود.

از سویی دیگر ظرفیت‌هایی بزرگ گلستان مثل دیوار دفاعی گرگان به‌عنوان یک هدف گردشگری هنوز جایگاهی در کشور ندارد، مسئولان دولت سیزدهم گرچه قول‌هایی برای احیای مار سرخ تاریخ گلستان دادند اما روند به‌کندی پیش می‌رود.

داربست‌های برج قابوس سالیان سال است که چشم گردشگران را آزار می‌دهد و انتظار است که مسئولان برای مرمت اساسی آن اقدام عاجل داشته باشند و یا خالدنبی که می‌توانست اقتصاد گردشگری را در آن منطقه زنده کند و یا گلفشان نفتلیجه یک پدیده زمین‌شناسی نادر و زیبا است که در شهرستان گمیشان استان گلستان و در کرانه‌های شرقی دریای خزر قرار دارد.

حتی بیابان‌ها و ترکمن‌صحرا می‌توانست مثل کشورهای عربی موردتوجه گردشگران قرار گیرد، آن چیزی که صنعت گردشگری را رنج می‌دهد عمدتاً زیرساخت است و باتوجه‌به آنکه در بسیاری از مکان‌های اهداف گردشگری تنها نظارت بر دوش مسئولان گردشگری استان است از سوی شهرداری‌ها و نهادهای که متولی این اماکن گردشگری هستند برنامه‌ریزی اساسی صورت نگرفته و تعریف چشم‌اندازی را که بتواند اقتصاد گردشگری استان را تکان دهد نمی‌بینیم.

از سویی دیگر مسئولان تأکید دارند که حل مشکلات روستائیان و ایجاد ارزش‌افزوده برای تولیدات روستانشینان در حوزه‌های مختلف مانند زراعت، باغداری، صنایع‌دستی و گردشگری از جمله سیاست‌های است که به تحقق توسعه پایدار در روستاها جامعه عمل می‌پوشاند و به این منظور در سال‌های اخیر توسعه بوم‌گردی‌ها موردتوجه قرار گرفته که نیاز است در دولت سیزدهم نیز این سیاست پیگیری شود و اعتبارات ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.

گرچه برخی شهرستان‌ها مانند گنبدکاووس، کلاله و گرگان به سبب تنوع ظرفیت‌های بخش کشاورزی مانند باغداری، زراعت، پرورش گاو و گاومیش، اسب، شتر و زنبورداری بیشترین متقاضی احداث مزارع گردشگری کشاورزی بیشترین درخواست‌های حوزه گردشگری بخش کشاورزی را ارائه کردند؛ اما تقریباً می‌توانیم بگوییم سبد گردشگری در حوزه سلامت، کشاورزی و خدمات سهم قابل‌توجهی ندارد درحالی‌که بیشترین اشتغال و نیاز استان در این بخش‌ها قرار دارد و ابتکارات و استفاده از تکنولوژی می‌تواند باعث آن شود که سهم گردشگری در این بخش افزایش یابد.

بنا به گفته مسئولان گلستان جزو ۱۰ استان برخوردار از مواهب طبیعی و جز ۱۰ استان محروم از برخورداری از اعتبارات است، به‌منظور خروج از این روند و حرکت به سمت توسعه گردشگری و اقتصادی، رسانه می‌تواند نقش پیشرو و بسیار مؤثری را ایفا کنند ما به‌عنوان مطالبه‌گر بخش رسانه در آستانه سفر رئیس‌جمهور خواستار آن هستیم که نقشه راه گردشگری در ریل توسعه استان ترسیم شود تا رسانه‌ها با ظرفیت مطالبه‌گری خود بتواند به اقتصاد این حوزه کمک کنند.

انتهای خبر/
 
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.