1402-09-21 09:52
627
0
87860
گلستان در آستانه سفر کاروان دولت کار و کرامت «۸»؛

انتظار مرزنشینان گلستان؛ حضور رئیسی در قلب مشکلات نقاط مرزی

رفع کمبود آب، ضعف ولتاژ برق، کمبود مراکز آموزشی و درمانی و راه‌های دسترسی مهمترین انتظار مرزنشینان از رئیس‌جمهور در سفر به این استان است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»،  ۳۴۸ کیلومتر مرز خاکی، ۹۰ کیلومتر مرز آبی مشترک با کشور ترکمنستان همواره در امنیت کامل بوده و این را ما مدیون مردم غیور مرزنشین هستیم که عمدتاً آنها از اقوام ترکمن هستند.

 شهرهای گنبدکاووس و مراوه‌تپه عمده جمعیت مرزنشینان استان گلستان را تشکیل می‌دهند که بخش عمده‌ای از جغرافیایی سیاسی استان گلستان را شامل می‌شود و لذا مردم مرزنشین استان گلستان خواستار رسیدگی به مشکلات و دغدغه‌های آنان در سفر رئیس‌جمهور به گلستان هستند.

 شغل اهالی مرزنشین گنبدکاووس و مراوه‌تپه دامداری و کشاورزی است به‌طوری‌که ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی گلستان توسط مرزنشینان کشت می‌شود و مرزنشینان با ۴۵۰ هزار رأس دام سبک در کنار عشایر سهم عمده‌ای در تأمین گوشت قرمز دارند.

 خون‌گرمی و میهمان‌نوازی مردمان ترکمن این دیار که زبانزد عام و خاص است باعث شده آنها با وجود مشکلات فراوان آماده پذیرای رئیس‌جمهور و کاروان دولت کار و کرامت باشند.

 مرزنشینان گاهی حوادث و بلایای طبیعی مانند سیلاب، زلزله و رانش زمین و گاهی با وعده‌های فراموش شده مسئولان در مهم‌ترین مسئله حیاتی آنها یعنی تأمین زیرساخت و ارائه خدمات آزرده‌خاطر شدند؛ ولی هیچگاه این مباحث باعث نشده که آنها از خادمین خود در دولت روی‌گردان شوند.

 شاید اگر بخواهیم عمق عقب‌ماندگی گلستان را به نمایش بگذاریم باید به مناطق مرزی استان رجوع کنیم و با روی کار آمدن دولت سیزدهم و آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با شعار تحول به نفع مردم انتظار دارند که مشکلات آنها در اولویت کار مسئولان قرار گیرد.

 کمبود آب آشامیدنی از روستاهای مرزی موضوعی است که بارها مورد تقاضای مردم این منطقه قرار گرفته است، گرچه اقداماتی از سوی نهادهای مردمی و گروه‌های جهادی برای حل مشکلات این منطقه صورت‌گرفته ولی خیلی از این پروژه‌ها در گیرودار تأمین اعتبار است و اختصاص اعتبار به آن می‌تواند گره‌گشای آنها باشد.

 به‌ویژه اجرای طرح از شالیزار تا جالیز که به‌صورت کشوری توسط بسیج سازندگی پیگیری می‌شود و تحقق آن در گلستان با اولویت نقاط مرزی می‌تواند گره برخی از این مشکلات و عدالت اجتماعی را فراهم سازد.

 سد نرماب و چهل چای مینودشت می‌تواند پایان‌بخش بخشی از مشکلات کمبود آب مناطق مرزی باشد؛ ولی این پروژه بیش از ۱۰ سال است که هنوز به ثمر نرسیده و مردم مرزنشین گلستان چشم‌انتظار تزریق اعتبار و سرعت‌بخشیدن به این پروژه در گلستان هستند.

 ضعف ولتاژ برق و جاده‌های نامناسب دسترسی از دیگر موضوعات مرزنشینان است، گرمای طاقت‌فرسا از یک سو و قطعی آب و برق از سویی دیگر باعث می‌شود به‌ویژه در فصل تابستان شرایط زیست مناسب در مناطق مرزی گلستان فراهم نباشد.

 گرچه از سال ۹۶ مسئولان در تلاش بودند که با ایجاد واحد نیروگاه خورشیدی مشکلات این مناطق را کمتر کنند؛ اما به دلایل مختلف مثل عدم استقبال سرمایه‌گذار دو طرح مهم در این بخش به نتیجه نرسید.

 کمبود مدارس شبانه‌روزی از دیگر موضوعات و خواسته‌های مرزنشینان است، به دلیل دوری روستاهای مرزی از نقاط شهری تقویت مدارس شبانه‌روزی مسئله‌ای است که باعث می‌شود که عدالت تحصیلی و آموزشی را شاهد باشیم.

بهسازی راه‌های استان از دیگر موضوعاتی است که باید به آن توجه شود، رفع این مشکلات به‌ویژه تأمین آب موردنیاز بخش کشاورزی و دام‌ها از طریق رودخانه اترک و تأمین حق آبه سد شیرین دره خراسان شمالی از دیگر موضوعات و انتظارات مرزنشینان است.

 رونق تجارت چمدانی مرزنشینان از دیگر موضوعاتی است که مرزنشینان انتظار دارند و توجه به تعاونی مرزنشینان استان گلستان نیز می‌تواند بخشی از مشکلات اقتصادی آنها را برطرف کند.

 انتهای خبر/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.