1402-05-31 09:40
1352
0
86189
اراده نمازگزارانی که فقر را ریشه‌کن کردند؛

مسجد وامنان الگویی برای ریشه‌کنی فقر و بیکاری

مسجد وامنان الگویی برای ریشه‌کنی فقر و بیکاری در گلستان به شمار می‌رود؛ امام جماعت این روستا می‌گوید تریبون مسجد باعث شده خرد جمعی برای حل مشکلات روستا به وجود بیاید.

گلستان ما-داود خاندوزی؛ رشد و توسعه روستای وامنان امروز بر کسی پوشیده نیست و با یک بررسی کوچک در خصوص توسعه اقتصاد این روستا که روزی جوانان آن برای کسب روزی حلال مجبور به تحمل رنج سفر به استان‌های همجوار بودند می‌توان به این نتیجه رسید که حجت‌الاسلام «محمد احمدی» روحانی این روستا و امام‌جماعت مسجد حضرت ابوالفضل (ع) وامنان کاری کرده کارستان و توانسته مسجد این روستا را کانون تحرک اقتصادی آن قرار دهد.

 وقتی به شاکله این اقدامات نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که اگر امروز وامنان به روستای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده نمی‌تواند از نگاه اعتقادی و اراده مردمی مؤمن که تصمیم گرفتند با اتحاد زنگار فقر را از چهره روستا بزدایند غافل شد و نکته جالب آن است که همه این فعالیت‌ها از کانون مسجد رقم خورده است.

 بر اثر این شکوفایی در این روستا بالغ بر ۱۰۰ خانوار کوچ معکوس داشتند و امروز مردم این روستا علاوه بر تولید زعفران به تولید گیاهان دارویی و اسانس‌ها و عرقیات مشغول شدند و تقریباً می‌توانیم بگوییم که اگر کسی اهل کار و تلاش باشد بی رزق‌وروزی نمی‌ماند.

 اقتصاد مقاومتی، راهکاری است که از سوی مقام معظم رهبری برای سروسامان دادن به وضعیت اقتصادی ایران مطرح شد و اهالی این روستا از مسجد وامنان توانستند آن را توسعه دهند البته نباید از نقش امام‌جماعت این روستا به‌سادگی عبور کنیم، حجت‌الاسلام احمدی در حدود ۲۶ سال پیش بستر توسعه زعفران را در این روستا آغاز کرد و امروز این روستا به سمت صنعتی‌شدن اقدامات خود در حوزه تولید زعفران و عرقیات برخی از گل‌های دارویی مثل گل آویشن و گل محمدی و غیره می‌رود.

 پس از این شکوفایی مردم تصمیم گرفتند که تعاونی روستا را راه‌اندازی کنند و محور فعالیت‌ها از طریق این تعاونی دنبال شود.

 حجت‌الاسلام احمدی در خصوص نقش مسجد در این توسعه و شکوفایی اقتصادی روستا می‌گوید: مساجد کانون حل مشکلات به شمار می‌رود و این تصور غلطی است که بپنداریم که تنها مسجد برای اقامه نماز و عبادت‌کردن تعریف شده است.

 این امام‌جماعت یادآور شد: علاوه بر نمازگزاری در مساجد باید فعالیت‌های اعتقادی و اجتماعی و توجه به مشغله فکری مردم نیز توجه شود، محور اصلی فعالیت روستا مسجد بود و در مسجد مردم جمع می‌شدند و در خصوص مشکلات و مسائل مختلف گفتگو می‌کردند و راهکاری برای حل آن به دست می‌آورند.

 وی ابراز داشت: مردم از تریبون مسجد با بسیاری از مسائل مختلف آشنا شدند و نظرات و پیشنهادها خود را ارائه کردند و خردهای فردی به خرد جمعی تبدیل شد و باعث شد راهکاری برای حل مسائل به وجود بیاید.

 بر اساس این الگو تبلیغات اسلامی درصدد است که بتواند مساجدی چون حضرت ابوالفضل (ع) وامنان و امام‌جمعه این روستا که با ابتکار خود باعث شده تقریباً ۶۰ هزار کشاورز از درآمد بهتری برخوردار شوند را الگویی برای دیگر مساجد سطح استان گلستان تعریف کند و زمینه شکوفایی و حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی را از بستر مسجد تقویت کند.

 در این راستا حجت‌الاسلام عباس گرزین گفت: در گلستان شاهد فعالیت‌های شاخص در مساجد هستیم، مبلغان و هیئت‌امنای مسجد توانستند خدمات خوبی ارائه کنند که موردتوجه مردم قرار گرفته است، در روستای وامنان فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی صورت‌گرفته و تحول خوبی در خانواده و مردم آن منطقه روبه‌رو بودیم.

 این مقام مسئول یادآور شد: ۹۱ مسجد در سطح استان گلستان فعالیت‌های مختلفی دارند تا به الگوی تراز انقلاب اسلامی نزدیک شوند و بتوانند این مساجد به نیازهای جامعه و گرایش جوانان به مسائل مذهبی و اعتقادی داریم.

 گرزین متذکر شد: دو هزار مسجد در سطح استان گلستان فعال است و تلاش می‌کنیم باهمت شورای فرهنگ عمومی و دستگاه‌های تابع آن این مساجد را تقویت کنیم و با اصلاح برخی قوانین دست‌وپاگیر و توانمندسازی هیئت‌امنا و مبلغین شرایطی را فراهم سازیم که مساجد ما به مساجد تراز انقلاب اسلامی رسیده باشند.

 همچنین نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی به تقویت مساجد در تراز انقلاب اسلامی تأکید کرد و گفت: مسجد نخستین بنایی است که رسول مکرم (ص) برای رشد فرهنگ و اجتماع جامعه ایجاد کرد و مسجد را باید نخستین سنگر رشد بنایی اسلامی دانست.

 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسجد کارکردهای گوناگونی از قبیل اعتقادی، معنوی، آموزشی و دفاعی و غیره دارد و در دوره شکل‌گیری انقلاب اسلامی مسجد به یک کانون آگاهی و اجتماعی تبدیل شده است.

 منتظری بیان کرد: امام (ره) از مسجد سنگر یاد می‌کند و تأکید دارد که و سنگر مسجد نباید خالی شود، دولت منابع دوران دفاع را به‌تنهایی نمی‌توانست تأمین کند و استفاده از ظرفیت مردم برای پیشبرد اهداف عالی دفاع مقدس بسیار تعیین‌کننده بود.

 وی ابراز داشت: در دوره ثبات و آرامش یکی از اساس و راهبردهای ما شکوفایی اقتصادی است و امروز می‌توانیم از ظرفیت مردم برای گره‌گشایی‌ها استفاده کنیم، نقش اصلی موکب‌ها در ایام اربعین مردم هستند و باید ظرفیت مردم را باور کنیم و به‌خوبی از آن استفاده کنیم.

 این مقام مسئول ابراز داشت: مسجد دانشگاه عمومی است و با برنامه‌ریزی هیئت‌های اندیشه‌ورز می‌توانیم از این ظرفیت برای رفع نیازهای اساسی اقتصادی کمک کرد و برای اقدامات اقتصادی از این ظرفیت استفاده کنیم.

 منتظری یادآور شد: از تعریف الگویی مناسب برای مسجد تراز انقلاب غافل شدیم، در مسجد مدیریت‌های مختلف داریم، کانون فرهنگی و اوقاف و بسیج حضور دارند و در دو سال گذشته به این موضوع تأکید داشتیم تا همه دستگاه‌های مرتبط به مسجد برای تبیین این الگو پا پیش بگذارد و کمیسیون فرهنگی مجلس نیز بر این مسئله پافشاری دارد.

 وی بیان کرد: در تلاش هستیم که پس از برنامه هفتم توسعه زمینه ایجاد مسجد در تراز انقلاب اسلامی را فراهم سازیم.

 قطعاً در گلستان از ظرفیت مساجد می‌تواند برای حل معضلی که از آن به‌عنوان «عقب‌ماندگی گلستان» یاد می‌شود عبور کنیم، بسیاری از اتفاقات خوب استان باهمت گروه‌های جهادی که برخاسته از دل مسجد بوده رقم خورده و مردم گلستان هیچگاه خاطرات سیل خروشان سال ۹۸ و حضور نیروهای متدین تربیت‌یافته مسجدی را فراموش نمی‌کنند.
 انتهای خبر/


 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.