1402-04-12 09:29
616
0
85575
دبیر خانه کشاورز گلستان تأکید کرد:

بلاتکلیفی قیمت گندم؛ زخم به سفره مردم

دبیر خانه کشاورز گلستان گفت: دولت باید حدود ۵ میلیون تن گندم از کشاورزان بخرد، اگر قیمت اصلاح نشود، ممکن است کشاورزان گندم‌شان را تحویل ندهند.

علی‌قلی‌ایمانی در گفتگو با گلستان ما گفت: چون هنوز قیمت گندم توسط شورای قیمت‌گذاری مصوب و ابلاغ نشده بازرگانی دولتی براساس نرخ قبل گندم را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کند و یک هزار تومان نیز پاداش تحویل به ازای هر کیلو برای کشاورزان در نظر گرفته شده است.

دبیر خانه کشاورز گلستان ادامه داد: اختلافی بین مجلس، دولت و شورای قیمت‌گذاری باعث شد در سال ۱۴۰۲ قیمت گندم براساس قیمت شهریور سال گذشته یعنی ۱۳ هزار تومان مصوب و قیمت‌گذاری شود ولی رفته رفته براساس نرخ ارز قیمت‌ها تغییر کرد و شورای قیمت‌گذاری تصمیم گرفت بر این قیمت تجدید نظر کند ولی دولت بیان کرده منابعی برای آن ندارد.

ایمانی بیان کرد: تأکید مجلس این است که دولت قیمت را در شورای قیمت‌گذاری مصوب کند و کسری بودجه آن را در قالب لایحه در مجلس شورای اسلامی پیگیری کند، اگر قیمت گندم ۱۱ هزار و ۵۰۰ یا ۱۷ هزار تومان باشد دولت با کسری منابع رو به رو است و مجبور است این کار را انجام دهد.

وی متذکر شد: وزیر صنعت، معدن و تجارت به دلیل مشکلاتی که وجود داشت این مسأله را به تأخیر انداخت تا زمانی که وزیر برکنار شد و سرپرست مسئولیت را برعهده گرفت و سرپرست نیز تن به این کار نداد و در کمیسیون کشاورزی سه بار با حضور سرپرست صمت جلسه برای این منظور برگزار شد و همه به توافق رسیدند که نرخ ۱۷ هزار تومان برای گندم سال جاری معقول است ولی این نرخ باید در شورای قیمت‌گذاری مصوب شد.

ایمانی تأکید کرد: وزیر جدید صمت نیز این قول را داده که در هفته جاری جلسه را برگزار کند و وقتی این نرخ مصوب شد توسط رئیس شورا که رئیس محترم جمهور است ابلاغ خواهد شد و پس از آن نرخ مصوب و قانونی می‌شود که ضمانت اجرایی پیدا می‌کند.

وی ابراز داشت: بازرگانی دولتی در حال حاضر به قیمت سال قبل گندم را خریداری می‌کند، دولت با کمبود منابع رو به رو است و باید ردیف اعتباری برای خرید گندم مشخص شود و باید این مراحل قانونی طی شود و پس از آن باید دولت به فکر تأمین منابع باشد تا بتواند مابه التفاوت مطالبات کشاورزان را بپردازد.

این مقام مسئول متذکر شد: شعار سال نیز مهار تورم و رشد تولید در نظر گرفته شده و این شعار نیز دولت را در مسائل مالی به شکل انقباضی در آورده که در امر خرید گندم این مسأله معقول نیست و دولت در حال خرید کالا است و باید بهای آن را نیز بپردازد.

ایمانی تأکید کرد: این وضعیت باعث شد بخشی از گندم سر از انبار‌های بخش خصوصی در بیاورد و حتی خروج گندم از کشور نیز شاهد باشیم، نزدیک به پنج میلیون تن گندم به صورت تضمینی خریداری شده و باید بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن دیگر دولت گندم از کشاورزان خریداری کند و اگر اصلاح قیمت اتفاق نیفتد ممکن است کشاورزان تمایل به تحویل گندم نداشته باشد.
انتهای خبر/۴۲۰۲

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.