1402-04-05 08:47
565
0
85500
واحدهای صنفی گرفتار افزایش بی‌رویه اجاره بها؛

برای مشکل بزرگترین خانواده اقتصادی کشور میانجی‌گری کنید

مسئولان برای رفع مشکل بزرگترین خانواده اقتصادی کشور میانجی‌گری کنند تا اصناف با آرامش بیشتری به کسب و کار خود بپردازند.

به گزارش گلستان ما، تابستان معمولا فصل سررسید مستاجران است، مسئله بازار اجاره بها در این روزها نقل محافل شده و چشم‌های مستاجران واحدهای تجاری و خانگی به این است که وضعیت اجاره بها برای دوره جدید چگونه رقم می‌خورد از آنجا که ثباتی در بازار قیمت وجود ندارد هر کس قیمت مورد نظر خود را تحمیل می‌کند، سری به بنگاه‌های معاملاتی و یا سایت‌های خرید و فروش مجازی هم بزنید هر روز با یک قیمت جدید مواجه می‌شوید، که می‌طلبد مسئولان برای رفع مشکل بزرگترین خانواده اقتصادی کشور میانجی‌گری کنند.

درویشعلی حسن‌زاده مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان در همایش استانی روز ملی اصناف و تجلیل از پیشکسوتان عرصه اصناف و بازاریان استان گلستان اظهار کرد: افزایش بی‌رویه اجاره بها واحدهای صنفی، حذف رابطه استاد شاگردی در صنوف، عدم تخصیص تسهیلات مستقل به این بخش بخصوص واحدهای تولیدی صنفی، بیمه تامین اجتماعی برای کارگاهه‌ای دارای زیر ۳۵ نفر کارگر، عدم تفکیک گرانی و گران فروشی و تامین هزینه‌های پرسنلی با توجه به واگذاری امور بازرسی و نظارت بر اصناف به اتاق‌های اصناف از مهمترین مشکلات و دغدغه‌های اصناف است.

وی از اصناف به عنوان بزرگترین خانواده اقتصادی کشور یاد کرد و افزود: نقش مهم آنها در توسعه اقتصادی، تولید و صنعت بر کسی پوشیده نیست.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان گلستان بیان کرد: اصناف با جمعیت بیش از ۳ میلیون واحد صنفی و ضریب اشتغال ۷٫۵ میلیون نفر، بزرگترین خانواده اقتصادی کشور هستند و نقش مهم آنها در توسعه اقتصادی، تولید و صنعت بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه اصناف پل ارتباطی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده هستند، گفت: در تلاش هستیم نیازهای فعالان این حوزه را برای مرتفع شدن به دست اندرکاران منعکس کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: ایجاد فضای جدید کسب و کار برای توسعه اقتصادی استان لازم و مستلزم آموزش است.

وی توجه به حوزه آموزش اصناف را بسیار مثمرثمر دانست و افزود: برای توسعه اقتصادی باید فضای جدیدی را در حوزه کسب و کار ایجاد کرده و آموزش‌ها و ارائه مِتُد روز را در دستور کار قرار دهیم.

حسن‌زاده با تأکید بر اینکه با ورود نسل جدید و حضور جوانان، شاهد تغییراتی در حوزه کسب و کار در برخی از صنوف هستیم، خاطرنشان کرد: این تغییرات مستلزم افزایش توأمان مهارت در کسب و کار است و آموزش نقش مهمی را در این زمینه دارد که در این حوزه باید به ۴ مقوله، توسعه فضای علمی، افزایش مهارت کسب و کار، توجه به ماده ۱۳ قانون نظام صنفی و آموزش‌های توانمند سازی و مهارتی توجه جدی نمود.

وی افزود: امروز اصناف متاثر از تغییر تکنولوژی هستند و باید خود را با این تغییرات و شبکه‌های نوین ارتباطی و فناوری همگام نمایند.

به گفته وی، سهم اصناف از تولید ناخالص داخلی بیش از ۱۸ درصد است و این نشان می‌دهد که نقش این قشر در حوزه اقتصادی چقدر بالاست.

حسن زاده گفت: در حوزه ایجاد اشتغال، در سال گذشته بخش صنعت، معدن و تجارت استان موفق به ثبت بیش از ۱۱ هزار شغل در سامانه رصد شد که بیش از ۸۰۰۰ نفر آن در حوزه اصناف بوده است و این خود گویای نقش مهم این بخش در اشتغالزایی است.

حسن‌زاده تعداد پروانه‌های کسب صادر شده استان گلستان در سال گذشته را ۱۱ هزار و ۱۵۰ فقره پروانه صدور اولی عنوان کرد که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۲۶ درصدی داشته است.

وی همچنین گفت: در حوزه تمدید پروانه کسب نیز ۴ هزار و ۲۰۰ فقره پروانه صنفی طی سال گذشته در استان تمدید شد که نسبت به مدت مشابه قبل از آن رشد ۴٫۵ درصدی داشته است.

حسن زاده افزود: با توجه به مشقاتی که در حوزه اصناف در کشور وجود دارد، ظرفیت تأثیرگذاری این بخش در رونق اقتصادی کشور هم مشهود است و می‌طلبد که دولت توجه ویژه‌ای را به این بخش داشته باشد.

وی، افزایش بی‌رویه اجاره بهاء واحدهای صنفی، حذف رابطه استاد شاگردی در صنوف، عدم تخصیص تسهیلات مستقل به این بخش بخصوص واحدهای تولیدی صنفی، بیمه تامین اجتماعی برای کارگاههای دارای زیر ۳۵ نفر کارگر، عدم تفکیک گرانی و گران فروشی و تامین هزینه‌های پرسنلی با توجه به واگذاری امور بازرسی و نظارت بر اصناف به اتاق‌های اصناف را از مهمترین مشکلات و دغدغه‌های اصناف برشمرد.

انتهای پیام

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.