1402-03-30 05:03
639
0
85421
دسترنج تولیدکنندگان در معرض بی‌مهری است؛

بد خلقی با گندم‌های کشاورزان!

گندم کشاورزان این روزها به چوب جوانه زده با قیمت پایین از کشاورزان خریداری می‌شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از راه اترک، امسال خیلی از کشاورزان منطقه کلاله و مراوه‌تپه نتوانستند برداشت محصول داشته باشند و کل محصول آنها به طور کامل از بین رفت.

به گفته مسئولین مرتبط با امور کشاورزی شرق گلستان، امسال تنها در منطقه کلاله نزدیک به ۱۵ هزار هکتار زمین کشاورزان از خشکسالی آسیب دید.

این در حالی است که در سال گذشته بالای ۱۷۰ هزار تن برداشت محصول گندم منطقه کلاله بوده، امسال در زمان خشکسالی این برداشت به ۶۰ هزار تن هم هنوز نرسیده است.

با این اوصاف و تلاش‌های کشاورزان از یک سو و تقلای دلالان از سوی دیگر برای خرید گندم از کشاورزان، کشاورزان منطقه تمایل خودشان را برای تحویل گندم به دولت نشان داده و سنگ تمام گذاشتند ولی این اقدام جهادی کشاورزان با بارش چند روزه باران مواجه شد و همین امر موجب شد که گندم برخی از مزارع دچار جوانه زدگی شود.

مجید از کشاورزان کلاله ای به خبرنگار راه اترک گفت: من گندم کشت شده ام کمی جوانه زد ولی کاملا خشک بود و فقط به خاطر کمی جوانه مجبور شدم محصولم را به گالیکش ببرم تا به دولت بدهم چرا که تاجران گندم من را بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان می خریدند!
علیرضا نیز در این خصوص به راه اترک گفت: من گندمم به هیچ وجه جوانه نزده بود، چرا که در ارتفاع بالا قرار داشت و دیر کاشت شده بود ولی وقتی برای تحویل به انبار غله بردم، بدون اینکه محصول من را نگاه کنند، از تحویل گندم من خودداری کردند!
وی گفت: من کشاورز چرا باید در این شرایط سخت که دوست دارم به مردم کشورم کمک کنم باید با این بی مهری مسئولین انبار غله روبرو شوم؟
رضا نیز از شهروندان کلاله ای که ۲ هکتار زمین دارد به خبرنگار راه اترک گفت: من دوست داشتم به کشورم و دولت مردمی و مردم خوبم کمک کرده باشم ولی متاسفانه مسئولین انبار غله بدون اینکه محصول من را نگاه کنند، برچسب جوانه زده به آن زدند و مرا به سمت تاجران و دلالان و در نهایت انبار غله گالیکش سوق دادند.

وی اضافه کرد: وسایل نقلیه ای که محصول را جابه جا می کنند، هر تن را نزدیک به ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان حساب می کنند.(شب خواب و ...) و من چطور و از کجا وقتی پول محصولم را دریافت نکرده ام، باید هزینه حمل را به آنها بدهم ؟
رضا اضافه کرد: ای کاش بعد از ثبت مقدام گندم در سامانه دولت، دولت هزینه کرایه و کمباین را به کشاورزان می داد تا کشاورزان کمتر خجالت بکشند.

کشاورزان از دولت سیزدهم می خواهند که یا به محصول آنها برچسب جوانه زده نزند و یا اگر محصولی هم ناخواسته(به خاطر بارش باران) جوانه زده، همین که کشاورز محصولش را به دولت تحویل داده، مشوقهایی را برای آنها در نظر بگیرند مانند: کمترین افت و ...

انتهای خبر/رضا جامی

  • منبع خبر : راه اترک

    نظرات

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.