1401-08-16 09:09
539
0
82167

سرنوشت پروژه های مهم گلستان در گروی تامین اعتبارات

بخشی از مطالبات اجرایی پروژه های مهم و زیربنایی استان مثل سدنرماب، زهکشی اراضی و دیگر طرح های آبرسانی و غیره که توسط قرارگاه خاتم انبیاء پیگیری می شود بنا است که از طریق تهاتر نفت پرداخت شود که از بودجه حذف شده و این مسئله دل نگرانی‎هایی را برای آینده این پروژه ها به وجود آورده است.

به گزارش گلستان ما؛ در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۱  یک بند به تبصره (۱) ماده واحده لایحه بودجه با پیشنهاد کمیسیون عمران در خصوص پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران الحاق شد.

در بندالحاقی به تبصره (۱) ماده واحده لایحه آمده است: دولت مکلف است از طریق شرکت ملی نفت ایران در صورت درخواست دستگاه‌های اجرایی ذیربط تا مبلغ ۹۰۰ هزار میلیارد ریال از خالص بدهی قطعی خود به اشخاص حقیقی و حقوقی تعاونی بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء و بخش‌های خصوصی که در چارچوب قوانین تا پایان سال ۱۴۰۱ ایجاد شده و همچنین اجرای تکالیف این قانون از جمله پرداخت تعهدات مربوط به طرح‌های عمرانی، دفاعی و هسته‌ای از محل تحویل نفت خام و میعانات گازی صادراتی به این اشخاص و بر اساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران تسویه و از طریق منابع و مصارف عمومی دولت و بر اساس جدول شماره ۲۱ این قانون با خزانه‌داری کل کشور اعمال حساب کند.

در لایحه بودجه 1401 دولت، 5.5 میلیارد یورو از طریق تهاتر نفت برای کل وزارت خانه کشور در نظر گرفته شده بود که از بودجه 1401 حذف شد، لذا تصمیم‌گیری برای تخصیص این اعتبار به ستاد تدابیر ویژه اقتصادی دولت ارجاع شد که از آن طریق دستگاه‌های دولتی می‌توانند پس از اعلام نیازهایشان و بررسی ستاد از این ظرفیت استفاده کنند

در استان گلستان نیز بخشی از مطالبات اجرایی پروژه های مهم و زیربنایی استان مثل سدنرماب، زهکشی اراضی و دیگر طرح های آبرسانی و غیره که توسط قرارگاه خاتم انبیاء پیگیری می شود بنا بود از طریق تهاتر نفت پرداخت شود که حذف این مسئله از بودجه نگرانی هایی را برای آینده این پروژه ها ایجاد کرده است.

این نگرانی ها در حالی است که عبدالجلال ایری، نماینده غرب استان گلستان از رایزنی با سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت این مطالبات خبر داد و گفت: توان مالی و اجرایی قرارگاه بسیار بالا است و باید از ظرفیت قرارگاه در اجرای پروژه های استان استفاده کنیم‌.


نماینده غرب استان گلستان در مجلس شورای اسلامی  ادامه داد: گلستان ظرفیت های زیادی دارد که دیده نمی شود و باید به این استان محروم قرارگاه توجه بیشتری داشته باشد.

ایری متذکر شد: هلدینگ‌های مختلفی باید در استان وارد عمل شوند تا بتوانیم پروژه های استان را پیگیری کنیم و به سرانجام برسانیم‌
با سازمان مدیریت و مجمع نمایندگان در خصوص تهاتر نفت صحبت کردیم و جمع بندی این شد که مطالبه که از قرارگاه دارند به عنوان درخواست طی مکاتبه ای ارائه شود و این مطالبات از سوی سازمان برنامه و بودجه به شکل تهاتر نفت انجام شود.

ایری خاطرنشان کرد: پروژه ۶ هزار هکتاری میگو  یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تخصیص اعتبار دارد و بندر سبز خزری به منظور صادرات چوب نیز در استان پیگیری می شود  که می تواند در این پروژه ها نیز قرارگاه وارد عمل شود.

 
وی گفت: شیرین سازی آب دریا مجوزات لازم گرفته شده و خرید تضمینی و تهاتر نفت انجام می شود و امید داریم این پروژه هرچه زودتر به مرحله اجرایی برسد.

این مقام مسئول تاکید کرد: زهکشی اراضی شمالی استان مطالبه مردمی است ، ۸۰ درصد زهکشی انجام شده و کانال ایجاد شده باید پل و ابنیه لازم در نظر گرفته شود تا مردم به آسانی بتوانند به کشاورزی خود برسند.

سیدحسین هوش السادات نیز در خصوص آخرین روند پروژه های استان گلستان اظهار کرد: موضوع سد نرماب کار بزرگی در استان است که صورت گرفته و تمام تلاش خود را برای اینکه بتوانیم هرچه زودتر این سد به مرحله آبگیری برسد انجام می دهیم.

 
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) ادامه داد: امیدواریم کف تراشی مخزن سد هرچه زودتر انجام شود و بتوانیم از سرمایه گذاری که در استان صورت گرفته صیانت کنیم و با آبگیری مخزن سد و اتمام دیگر اقدامات استان بتواند تنش های پیشروی آبی را آسان تر پشت سر بگذارد، نرماب پروژه مهمی است و امید دارم در استان به جد پیگیری شود.

هوش السادات ابراز داشت:اخیرا تفاهم‌نامه با وزارت کشاورزی منعقد کردیم تا بتوانیم زهکشی را در سه استان شمالی کشور توسعه دهیم و منابع آن نیز مشخص شده است و امید داریم بتوانیم با این پروژه کشاورزی را در این منطقه رونق ببخشیم.

وی افزود: در خصوص جمع آوری فاضلاب قرارگاه تجربیات خوبی دارد و در فاضلاب شهر اهواز به دلیل بالا بودن آب سطحی و شرایط زمین قرارگاه توانست پس از سفر رئیس جمهور و دستورات آیت الله رئیسی به خوبی عمل کند و در آن زمان بندی که رئیس جمهور بیان کردند اقدام کنیم و در این پروژه روش‌های جدیدی برای حفاری زیرزمینی و غیره استفاده شده که می توانیم آن را در شهرهای شمالی نیز بکار گیریم.

این مقام مسئول به پارک هزارپیچ گرگان اشاره کرد و گفت: امید داریم با تامین منابع بتوانیم این پروژه را هرچه زودتر به اتمام برسانیم.

هوش السادات افزود: در حوزه خلیج گرگان قرارگاه وارد میدان شده ابتدا باید کار لجستیک و جابه جایی دستگاه ها را انجام می دادیم که این مسائل زمان‌بر بود و با انتقال دستگاه کار سرعت خوبی پیدا کرده است و امید داریم این کار هر چه زودتر به اتمام برسد و رضایتمندی مردم حاصل شود.

وی تاکید کرد:  امید داریم در استان بتوانیم خدمات بیشتری را برای مردم عزیز داشته باشیم و در کنار بخش های دیگر بتوانیم در سازندگی استان ایفای نقش داشته باشیم و در رفع نیازهای استان بتوانیم اقدامات را توسعه دهیم و هرچه زودتر گلوگاههای که در استان مانع توسعه است را برطرف کنیم.

انتظار این است که با توجه به اهمیت این پروژه های زیربنایی در استان نمایندگان استان گلستان و مسئولان استان برای تحقق این اعتبارات که بخشی از آن در سفر رئیس جمهور به استان گلستان مصوبه  شده تلاش مظاعفی داشته باشند چرا که اجرایی این پروژه ها در رضایتمندی مردم از عملکرد دولت بسیار موثر است.

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.