1401-02-17 10:47
708
0
79882
دبیر قرارگاه ۱۷ ربیع استان گلستان:

یارانه آرد در جیب عده ای خاص می رفت/ افزایش چشمگیر قاچاق آرد به علت اختلاف قیمت جهانی

ابراهیم مهقانی گفت: اختلاف زیاد قیمت گندم و آرد در کشور با قیمت جهانی باعث سو استفاده برخی در قالب صادرات و برخی در قاچاق از این موضوع، در حوزه آرد شده است.

به گزارش گلستان ما؛ ابراهیم مهقانی، دبیر قرارگاه ۱۷ ربیع استان گلستان در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: دولت در بخش گندم و آرد، سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت می کرد که براساس بررسی های انجام شده، این یارانه بخش بسیار اندک و کوچک آن در جیب مردم و یا شبکه تنظیم بازار قرار می گرفت.

وی افزود: بخش اعظمی از آن در بخش قاچاق یا صادرات محصولات یارانه دار از کشور‌خارج می شد؛ یعنی کارخانجات تولید ماکارانی کشور‌ با آرد یارانه ماکارانی تولید می کردند و برای نفع شخصی صادرات می کردند.

مهقانی ادامه داد: قیمت رسمی گندم بالای ۱۱ هزار تومان اعلام شده است و کیسه آرد با قیمت اندکی به دست خبازی ها می رسد و با تفاسیر بالا، یارانه از جیب مردم به جیب عده ای خاص ریخته می شود.

دبیر قرارگاه ۱۷ ربیع استان گلستان تصریح کرد: در استان گلستان در هر روز، ۱۸ هزار و ۵۰۰ کیسه آرد یارانه ای در بین خبازی ها توزیع می شود و جای این سوال باقی است که چه مقدار از آن، سر سفره مردم خواهد آمد؟ و در این راستا، آمار می گوید بخش اعظمی از اینها در شبکه های خارج از شبکه های مدنظر و با قیمت های بالا به فروش می رسد.

وی گفت: بر همین اساس، آرد بخش صنف و صنعت از سوی دولت آزاد اعلام شد و این بخش شامل نان فانتزی ها، بخشی از شیرینی پزی ها، کارخانجات ماکارانی می شود که به دلیل افزایش ۱۳۰ تا ۱۵۰ درصدی قیمت گندم در جهان، قیمت گندم در ایران و جهان اختلاف زیادی پیدا کرد و ناگزیر برای تعادل بخشی قیمت با قیمت جهانی راهکارهای مختلفی ارائه شد و مسلما این اختلاف قیمت و وجود یارانه دولتی برخی را به قاچاق وسوسه کرده، به طوریکه شاهد افزایش ۱۵۰۰ درصدی قاچاق در این حوزه هستیم.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.