1399-01-31 10:09
1230
0
68253
مدیر منابع طبیعی گالیکش خبر داد؛

پیش بینی صادرات 16 تن قارچ ترافل از گالیکش

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش گفت: ‎پیش‎بینی می‎شود امسال 16 تن «قارچ ترافل» از عرصه‎های منابع طبیعی شهرستان گالیکش به کشورهای دیگر صادر شود.

به گزارش گلستان ما، صفر سیجانی در گفتگو با خبرنگار ما، اظهار کرد: برای نخستین بار، بهرهبرداری از «قارچ ترافل» به بخش خصوصی واگذار شد تا این قارچ به صورت اصولی جمعآوری شود.

وی افزود: در این راستا و برای نخستین بار علاقمندان و متقاضیان جمعآوری «قارچ ترافل» در یک سامانه ساماندهی شده تا آموزشهای لازم را ببینند.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش تصریح کرد: بر این اساس 600 نفر متقاضی جمعآوری «قارچ دنبلان» در سامانه ثبتنام کرده که از این تعداد 485 نفر آموزش اصولی جمعآوری این قارچ را دیده و گواهی لازم را دریافت کردند.

وی با بیان اینکه حتی جمعآوری اصولی «قارچ ترافل» توسط نیروی انسانی به منابع طبیعی و تکثیر این قارچ صدمه میزند؛ ادامه داد: در تلاش هستیم تا در سالهای آینده جمعآوری این قارچ تنها توسط حیوان آموزشدیده (سگ) صورت گیرد و افرادی میتوانند در جمعآوری این قارچ به بخش خصوصی همکاری کنند که سگ آموزشدیده داشته باشند.

سیجانی گفت: پیشبینی میشود امسال بخش خصوصی به طور میانگین 16 تن قارچ ترافل (دنبلان) را به کشورهای همسایه صادر کند.

وی درباره تعهدات بخش خصوصی در قبال واگذاری بهرهبرداری «قارچ ترافل» خاطرنشان کرد: در قبال بهرهبرداری و صادرات «قارچ ترافل» توسط بخش خصوصی، این پیمانکار موظف است تا 80 هکتار از اراضی منابع طبیعی شهرستان را به وسیله نهالکاری و کشت دانههای جنگلی احیا کرده و در نگهداری و حفاظت از این عرصهها به مدت یکسال کوشا باشد.

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گالیکش تاکید کرد: در حال حاضر ترکیه بزرگترین بهرهبردار و صادرکننده «قارچ ترافل» در دنیا است و با فرآوری این محصول به صورت فریز کردن، خشک کردن و تهیه سس توانسته 4 هزار نفر را در این حوزه اشتغالزایی کند.

وی افزود: در ایران این محصول خامفروشی میشود؛ و اگر ما هم بتوانیم این محصول را فرآوری کنیم ارزشافزوده آن افزایش پیدا میکند.

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.