1394-12-02 19:02
1119
1
27919

قرارداد نفتی اخیر با شعار التزام دولت به اقتصاد مقاومتی در تضاد است/ هشدار نخبگان به فسادهای فاجعه باری که در قالب این قرارداد رخ خواهد داد

دانشجویان نخبه گلستانی تاکید کردند: قرارداد نفتی اخیر، قراردادی کلی است که نگرانی هایی به همراه دارد و نقاط ابهام آن باید مشخص و شفاف شود.

به گزارش گلستان ما به نقل از دانشجو سلام، مدیران ارشد نفتی، نمایندگان مجلس، اساتید دانشگاهها و دانشجویان تشکلها در انتقاد از این قرارداد‌ها از باج‌دهی بی‌سابقه وزارت نفت به شرکت‌های خارجی خبر می دهند.

از زمان روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، متآسفانه در برخی موارد نه تنها شاهد تدبیری از سوی دولت نبودیم بلکه بی تدبیری و سوء مدیریت دولتمردان موجب آسیب جدی به تولید داخل و عملیاتی نشدن اقتصاد مقاومتی در کشور شده است از اینرو کارشناسان و نخبگان جامعه همواره نگرانی خود را از این گونه اقدامات دولت ابراز می کنند تا از واردات بی رویه، نفوذ غربی ها و شرکت های خارجی به ایران جلوگیری شود.

قرارداد نفتی اخیر از جمله این موارد است که پای غربی ها را به صنعت نفت نیز باز می کند و عملآ در قالب این قرارداد از  شرکت های خارجی دعوت کرده ایم که در صنعت نفت و گاز ما سهیم شود و این یعنی جفا در حق شرکت های ایرانی و سهمامدار شدن غربی ها در صنعت عظیم نفت ایران!!

13940706000899 42908 PhotoL

از اینرو قرارداد نفتی اخیر را موضوع گفتگو با چند تن از نخبگان دانشگاهی قرار دادیم و به بررسی این قرار داد از نگاه نخبگان پرداختیم که باهم می خوانیم:

سیدوحید میرمنافی دانشجوی نخبه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در این خصوص گفت: قرارداد نفتی اخیر با اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد، قراردادی کلی است که جزئیات آن شفاف نمی باشد و ابهاماتی به همراه دارد.

وی افزود: بر اساس قانون شرکت های خصوصی نباید در بخش بالادستی قرار گیرند اما در قالب این قرارداد شرکت خصوصی در صنایع بالادستی ، تولید ، اکتشاف و بهره برداری سهمامدار می شود و این قرارداد به نوعی برگشت به عقب است.

وی افزود: در قالب این قرارداد برای شرکت خارجی پاداش در نظر گرفته شده در حالی که در قراردادهای نفتی انتقال فناوری های نوین وظیفه شرکت خارجی است از طرفی شرکت های خارجی این اختیار را دارند که فناوری را در اختیار شرکت های دیگر قرار دهند

13940706001037 15083 PhotoL

میرمنافی نبود نهاد نظارتی مستقل را از دیگر ابهامات این قرارداد خواند و افزود:در گذشته این نهاد وجود داشته است و چنانچه بعد از انعقاد قرارداد مشکلی بوجود می آمد با وساطت نهاد نظارتی مستقل مشکل حل و فصل می شد، اما در قرار داد جدید طرفین قرار داد باید مشکل را حل کنند و در غیر اینصورت با وساطت مدیران ارشد بحث بسته می شود و تفکرات و سلایق مدیران ارشد دخیل در این موضوع است و از نهاد نظارتی مستقل خبری نیست.

این نخبه گلستانی در ادامه خاطرنشان کرد: در این قرارداد شرکت ملی نفت در یک طرف قرار دارد و شرکت داخلی و خارجی طرف دیگر،و براین اساس شرکت داخلی و خارجی در قالب یک شرکت در مقابل وزارت نفت قرار می گیرند و در آینده شرکت داخلی به عنوان رقیب در مقابل شرکت ملی نفت قرار خواهد گرفت و به  تضعیف شرکت ملی نفت منتهی می شود.

وی افزود: شرکت ملی نفت نقش واسطه را بازی می کند و انتقال فناوری از شرکت خارجی به شرکت داخلی صورت می گیرد و شرکت ملی نفت تنها سرمایه می دهد و چیزی دریافت نمی کند.

13940526000149 PhotoL

مجتبی ابوالحسنی، یکی دیگر از دانشجویان نخبه استان با بیان اینکه متأسفانه دولتمردان تدبیر و امید می خواهند«ما نمی توانیم» را به ملت تزریق کنند و دست به سوی غربی ها دراز کنند و تولید داخل و دانش بومی را در حاشیه قرار دهند گفت: در شرایط جنگ تحمیلی و تحریم ها کارشناسان و مهندسان ایرانی با تکیه بر توان داخلی به بازسازی تجهیزات و زیرساخت های صنعت نفت و گاز پرداختند و موفقیت های چشمگیری داشتیم و حتی در دورانی تولید نفت به اوج خود رسید و ما می توانیم را در عمل به اثبات رساندند.

وی افزود: حال شرکت های خارجی را دعوت می کنیم که در صنعت نفت ما سهیم شوند و این گونه اعمال دولت با شعار التزام به اقتصاد مقاومتی در تضاد است که در بیشتر موارد بر خلاف اقتصاد مقاومتی عمل می کند.

این دانشجوی نخبه در پایان هشدار داد :انعقاد این گونه قرارداد ها در دوران زنگنه با سابقه کرسنت نگرانی جدی بوجود می آورد که اگر این قرارداد اصلاح نشود و نظارت در روند اجرای آن نباشد فساد را بدنبال خواهد آورد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

محسن

2 تا سوال داشتم از خدمت تون ! 1 . مطابق چه معیاری این دو عزیز دانشجوی نخبه معرفی شدن ؟ مطابق تعریف بنیاد ملی نخبگان و یا اظهاراتی که با طبع سایت وزین گلستان ما مطابق است ؟2 . این دو عزیز در دانشگاه علوم کشاورزی در چه رشته ای مشغول تحصیلند که چنان کارشناسانه در موضوع اقتصاد مقاومتی و قرارداد های نفتی اظهار نظر کرده و انتقاد می کنند ؟امیدوارم 2 سوال حقیر ، بدون هیچ تغییری درج گردد .

0
0
پاسخ
1394-12-02 21:27

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.