1394-09-04 13:36
1740
0
23511
معاون مرکز «ماهر» کشور:

شبکه‌های اجتماعی بدون تبادل فایل نیز به اطلاعات شخصی دسترسی دارند/ ایران در شبکه جهانی اینترنت فقط یک «مصرف کننده» است

معاون مرکز ماهر کشور گفت: فضای سایبری فضایی بسیار مهم و حیاتی است و خساراتی که جنگ سایبری می‌تواند به دلیل عدم آگاهی بر جای بگذارد از بُعد هزینه‌های ریالی و اجتماعی اسف‌بار خواهد بود.

به گزارش گلستان ما ؛ محمد تسلیمی، معاون مرکز ماهر (مرکز مدیریت امداد و هماهنگی رخدادها) ظهر امروز در مراسم افتتاحیه مرکز تخصصی «آپا» در دانشگاه جامع گلستان گفت: اینترنت در دهه ۸۰ وارد کشور شد و ایران توانست به موازات آن با رشد خیلی خوبی از سرویس‌های اینترنتی استفاده کند.

وی با بیان اینکه ترافیک آپلود ایران در اینترنت در برابر دانلود تقریبا نزدیک به صفر است، متذکر شد: ما در واقع یک مصرف کننده هستیم و از سرویس‌های خارج از کشور استفاده می‌کنیم.

معاون مرکز ماهر کشور خاطرنشان کرد: با رشد شبکه‌ اینترنت در جهان و افزایش نمایی استفاده از ترافیک اینترنتی موضوع امنیت اطلاعاتی رنگ جدی‌تری به خود گرفت، پیرو همین امر نیز مرکز «ماهر» جهت پاسخگویی به رخدادهای امنیتی و پیشگیری و مقابله با حوادث سایبری ایجاد شد.

تسلیمی ادامه داد: یک مرکز با توجه به حجم عظیم ترافیک استفاده از اینترنت و تبادل اطلاعات در کشور نمی تواند پاسخگوی نیاز امنیتی باشد؛ بنابراین مراکزی مانند مرکز «گوهر» و «آپا» به عنوان زیرمجموعه ایجاد شدند که هر کدام به ترتیب، وظیفه‌ «واکنش هماهنگی رخدادهای سایبری» و «آگاهی رسانی، پشتیبانی و امداد رایانه‌ای» را بر عهده دارند.

وی تصریح کرد: مراکز آپا مراکزی هستند که همکار مرکز پیشگیری در حوزه تحقیقات کشور هستند؛ اما علاوه بر حوزه تحقیقات می‌توانند در سه حوزه «واکنش»، «پیشگیری» و «مدیریت» حوزه آی تی و سایبر نیز فعالیت داشته و یاری رسان باشند.

معاون مرکز ماهر کشور با بیان اینکه مرکز آپای دانشگاه جامع گلستان دهمین مرکز آپا در کشور است، افزود: فضای سایبری فضایی بسیار مهم و حیاتی است، خساراتی که جنگ سایبری می‌تواند به دلیل عدم آگاهی بر جای بگذارد از بُعد هزینه‌های ریالی و اجتماعی اسف بار خواهد بود؛ شبکه‌های اجتماعی می‌توانند حتی بدون ارسال اطلاعات به مشخصات فردی داخل گوشی دسترسی داشته باشند.

تسلیمی دومین وظیفه مراکز زیرمجموعه حوزه فناوری اطلاعات را موضوع «آموزش، اطلاع رسانی و هشدار» اعلام کرد و بیان داشت: ما باید امنیت را از افراد شروع کنیم؛ بنابراین لازم است علاوه بر امن کردن وسایل و تجهیزات به کاربران نیز آموزش بدهیم، در همین راستا دوره‌های آموزشی برای کودکان در رنج سنی بین سه تا ۱۸ سال با همکاری پلیس فتا و آموزش و پرورش طراحی شد که به زودی عملیاتی می‌شود.

وی از موارد مورد نیاز دیگر در حوزه سایبری را کدنویسی امن برشمرد و در این باره گفت: اگر کد نویسی امن در فضای تبادل اطلاعات وجود نداشته باشد امنیتی بوجود نخواهد آمد؛ بنابراین یکی از نیازمندی‌های اساسی ما کدنویسی امن شبکه است.

معاون مرکز ماهر کشور در پایان از قول حمایت نرم افزاری، سخت افزاری، تجهیزات شبکه ای و تخصصی از مراکز آپای کشور نظیر مرکز آپای دانشگاه جامع گلستان از سوی وزیر ارتباطات خبر داد./snn

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.