1403-07-22 19:30
37
0
91738
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان تاکید کرد؛  

افزایش هزینه‌ها دلیل کاهش سطح کشت پنبه

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان یکی از دلایل اصلی کاهش سطح کشت پنبه در گلستان را افزایش هزینه‌های مربوط به تولید این گیاه عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ علی‌اکبر مهقانی صبح امروز در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه عوامل مختلفی در کاهش سطح کشت پنبه در گلستان نقش داشته است، گفت: عوامل اقلیمی، بازرگانی و حمایتی در شکل‌گیری کاهش سطح کشت پنبه دخیل بوده؛ اما یکی از عوامل مؤثر در این امر موضوعات مربوط به بازرگانی است چرا که بسیاری از صنایع به واسطه پرداخت هزینه کمتر به خرید پنبه خارجی تمایل دارند.
وی افزود: اقلیم در پراکنش سطح و میزان سطح کشت پنبه مؤثر است؛ اما موضوعات درآمدی و هزینه کارگری نقش زیادی در این بحث دارند، در واقع می‌توان گفت نسبت به سال‌های گذشته هزینه‌های مربوط به تولید پنبه افزایش پیدا کرده و این امر نقش بسیاری در کاهش سطح کشت این محصول داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با اشاره به اقدامات حمایتی سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه کشت پنبه در استان گفت: کارهای زیادی برای کشت جایگزین و تطبیق با شرایط اقلیمی انجام شده است در واقع چون ما نمی‌توانیم با شرایط اقلیمی مبارزه کنیم باید خودمان را با این شرایط تطبیق بدهیم از این رو باید از اقداماتی همچون تغییر الگوهای کشت، تغییر کشت از فصلی به فصل دیگر، تغییر روش‌های آبیاری و ارقام متحمل به خشکی استفاده کنیم.
مهقانی از راه‌اندازی مرکز تخصصی پنبه با مشارکت‌بخش خصوصی به‌عنوان یکی از اقدامات مهم برای رفع چالش‌های مربوط به تولید پنبه نام برد و گفت: بسیاری از برنامه‌ها که جزو چالش‌های تولید پنبه در گلستان محسوب می‌شوند را می‌توانیم با کمک بخش خصوصی رفع کنیم، کمک بخش خصوصی بیشتر در مراحل فنی، کارشناسی و حمایت کارشناسی از موضوعات تخصصی پنبه است.

وی ادامه داد: در موضوعات مختلف مثل پایش مزرعه، رقم‌بندی پنبه در کارخانه‌ها پنبه پاک کنی، توسعه و ترویج ارقام جدید، مسائل فنی و حتی در موضوعات مربوط به کاهش هزینه تولید پنبه می‌توان از مرکز تخصصی پنبه کمک گرفت.
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با بیان اینکه یکی از مشکلات مهم در توسعه کشت پنبه بحث هزینه‌های کارگری است، افزود: حدود ۴۰ درصد هزینه‌های تولید پنبه در بخش کارگری خصوصاً حین زمان برداشت است. در این راستا جهاد کشاورزی پیشنهادها خوبی به کشاورزان ارائه کرده است، البته تأمین کمباین برای برداشت پنبه یکی از اقدامات مؤثر در کاهش هزینه‌های تولید محسوب می‌شود؛ اما تأمین کمباین با قیمت‌های بسیار زیاد میسر نیست؛ چون ارزبری خیلی زیادی دارد و باید یک‌سری تغییرات از جمله تغییر ردیف‌های پنبه و استفاده از ارقام زودرس با طول دوره رشد کمتر انجام شود.
مهقانی خاطرنشان کرد: پیشنهاد دادیم بخش خصوصی و یکی از کارخانه‌ها دولتی از این کمباین‌ها استقبال کنند تا در کوتاه‌مدت شاهد کشت و بهره‌برداری از پنبه در استان باشیم.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.