1403-02-24 11:41
253
0
89978
معرفی کتاب؛

موقعیت آخرالزمانی شیعیان و چهار خط استراتژیک

حسین پایین‌محلی در یادداشتی به معرفی کتاب «موقعیت آخرالزمانی شیعیان و چهار خط استراتژیک» پرداخت.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» - حسین پایین محلی؛ در دورانی زندگی می‌کنیم که در ادیان ابراهیمی به آن به‌عنوان آخرالزمان یاد کرده‌اند که پر از بلا و صدالبته بشارت‌هایی است و حتی ادیان فلسفی نیز از آن به دوران کالی یوگا یاد کرده‌اند. جالب اینجاست که اندیشه مدرن که مبتنی بر اسطوره‌های یونانی و باهدف احیا دولت‌شهرهای یونانی در غرب شکل گرفت و به قدسی زدایی از عالم پرداخت چه در فلسفه و چه در هنر و نهایتاً در عالم سیاست نیز به تولید و تبیین و ترویج آخرالزمان سکولار خود می‌پردازد. تأکید بر حاکمیت سیاهی بر جهان و انسداد تاریخی بشر و حاکمیت سرمایه‌داری نکته مشترک در اندیشه و هنر و سیاست غربی است که عده‌ای در ادبیات و رمان چون دنیای قشنگ نو آلدوس هاکسلی، اندیشه والتر بنیامین منتقد فرهنگی و سینمای آخرالزمان غرب و دولت‌های غربی که از دولت جهانی و نظم نوین جهانی یاد می‌کنند موید این است.

طبیعتاً اهل ایمان و انتظار عموماً و شیعیان خصوصاً باید شناخت جامعی از شرایط تاریخی کنونی داشته و استراتژی درستی در حرکت فردی و جمعی در حوزه مادی تا فرهنگی اتخاذ کنند.
مذهب شیعه با تأکید بر منابع چهارگانه مرجعیت فکری و فرهنگی حرکت ما را در رسیدن به نقطه موعود تاریخ راهگشاست. توجه به قرآن و روایات رسیده از ائمه هدی دستورالعمل تاریخی است که می‌تواند ما را از درهای بسته عبور دهد و کلید گشایش امور در آخرالزمان قبل از ظهور باشد.
لذا برماست که در حوزه فرهنگی و فکری اعم از اندیشه و هنر و سیاست به ترسیم خطوط اصلی و تبیین راهبردها بپردازیم.
یادداشت کنونی معرفی یک کتاب در این حوزه از استاد اسماعیل شفیعی سروستانی است که به ارائه چهار خط استراتژیک برای اهل ایمان و منتظران به‌خصوص شیعیان در موقعیت آخرالزمانی پرداخته است.
اولین فصل کتاب با تعبیری از مولای متقیان در باب حوادث و دوران قبل از ظهور شروع می‌شود که حضرت دوران پایانی قبل از ظهور را «شرالازمنه» معرفی کرده‌اند. دورانی که مردم در آن عافیت‌اندیش‌اند؛ لذا به‌زعم نویسنده همه ازمنه و امکنه‌ها برای شیعیان وضعیت قرمز دارند چرا که جنود شیطان در پی انهدام و انهدام مؤمنان جهانند.
وی در ادامه به ائتلاف خونین آخرالزمانی \ «صلیب، سلفی، صهیون \» اشاره می‌کند.
نویسنده ۴ خط استراتژیک در دوران پایانی رو به ظهور برای اهل ایمان عموماً و شیعیان خصوصاً ارائه می‌کند:
۱-استراتژی حفاظت و مراقبت تام از شیعیان آل محمد
در این مورد شفیعی سروستانی به عناوینی اشاره می‌نماید به جایگاه شیعیان نزد اهل‌بیت توجه می‌کند و با ذکر روایت ظهور سفیانی و عداوت او با شیعیان و قبولی این روایت در نزد همه فرق اسلامی علت چرایی این عداوت را هم ذکر می‌کند
وی در اهمیت دفع ضرر کردن از مؤمنین و مسلمانان، فضیلت شیعه، و ذکر ویژگی‌های مؤمنین در قرآن به روایاتی استناد می‌کند. اینکه مؤمنان صاحبان خردند، صاحبان نعمت محسوب می‌شوند، مخلص‌اند، و خداوند به آنان بشارت‌هایی فرموده
لذا مؤمنین دارای حقوقی‌اند و باید آنان را شناخت و حقوقشان را ادا کرد.
۲-استراتژی شناسایی مجاری و منافذ ورود خصم و انجام اقدامات بازدارنده:
نویسنده در این مورد به معرفی حکیم چینی سن تزو و کتاب معروف او\ «شیوه‌های جنگ\» می‌پردازد به ترسیم برخی استراتژی‌ها همت می‌گذارد.
۲-۱ نبرد با دشمنی آشکار و سلاحی آشکار: باید توجه کرد که پیروزی قبل از میدان، در عرصه برنامه و تفکر و پیش‌بینی و آمادگی رقم می‌خورد.
۲-۲ نبرد با دشمنی آشکار و سلاحی پنهان: در این زمینه باید متوجه بود که سلاح دشمن همیشه فیزیکی نیست؛ لذا مؤمنین بابصیرت کامل باید متوجه راهبردهای دشمن باشند.
۲-۳ نبرد با دشمنی پنهان و سلاحی آشکار:
این نبرد به‌مراتب پیچیده‌تر است؛ لذا میزان مطالعه در باب فرهنگ‌ها روش‌های آنان می‌تواند راهگشا باشد.
۲-۴ نبرد با دشمنی ناشناس و سلاحی پنهان:
در این حوزه نباید از نفوذها غافل بود
۳-اتخاذ استراتژی ایجاد شرایط مادی و فرهنگی عمومی برای گذار از سال‌های قبل از ظهور و استقبال از امام‌زمان (عج):
امروز شاهد بحران جهانی در همه زمینه‌ها هستیم به‌نحوی‌که گفتمان آخرالزمانی در همه حوزه‌ها حاکم شده: بحران محیط‌زیست، بحران آب، بحران جمعیتی، بحران هویت، و… به همین دلیل اهل ایمان و شیعیان باتوجه‌به آیات و روایات باید نقشه راه خود را ترسیم کنند. به‌نحوی‌که کنشگری آن‌ها در زندگی فردی و اجتماعی و در نحوه برخورد با دوست و دشمن مبتنی بر تولی و تبری باشد که در متون دینی آمده.
۴-خط چهارم استراتژیک: در زمین دشمن بازی نکنید!
در مواجه با دشمن باید فرمانده هوشمند باشد و با مشورت با اهل‌فن شرایط خود و دشمن را درست ارزیابی نماید و با موضع فاعلی دشمن را در شرایط انفعالی قرار دهد. غرب با طرح توسعه همه را در شرایطی که خود طراحی کرده قرار داده. ما باید باتوجه‌به مبانی فرهنگی خود حرکت کنیم و با انتخاب کنشگران به جلو برویم.
فصل بعدی با عنوان فی از تأخیر آفات و با عنوان فرعی کمرهای خود را محکم ببندید و چراغ‌ها را افروخته دارید شروع شده است. جمله‌ای منسوب به حضرت عیسی (ع) در انجیل لوقا. نویسنده در ادامه با تأکید بر آن که فرهنگ شرق در اثر غرب‌زدگی دچار خزان شده با ذکر عظمت تمدن شرق در گذشته به نقش روشنفکران غرب‌زده اشاره می‌کند (به‌عنوان مذهب ظاهر) و در نهایت از سوی دیگر نیز برخی به‌ظاهر اکتفا نموده‌اند و جلوی بیداری اسلامی را گرفته‌اند. وی در ادامه به مقوله توبه و تقیه اشاره می‌کند. اینکه باید با توبه در انفتاح را گشود و تقیه نیز جای خود را دارد.
عنوان فصل بعدی\ «شرط لازم ظهور\» است. اینکه ابلیس با جنود شیطانی انسی و جنی‌اش تمام تمهیدات فیزیکی و متافیزیکی را برای مقابله آخر و انتقام از عبدالرحمن گرد آورده‌اند
و اهل ایمان باید شرایط و تعالی خود مبنی بر معرفتی‌ای، آمادگی، ولایت‌پذیری (به فتحه) و ولایت‌پذیری (به کسره) را لحاظ کنند.
طوفان ملاحن و فتن عنوان فصل بعدی است. این ملاحن و فتن حاصل عمل انسان‌ها و توسعه شیطان است. مسیحیت صهیونیست آخرین مرحله قبل از ظهور را سیاه نشان می‌دهد درحالیکه این وضعیت حاصل عمل انسانی و دسیسه شیاطین است که باظهور بساط این ظلم وفساد برچیده خواهد شد:
ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَذِی عَمِلُوا لَعَلَهُمْ یَرْجِعُونَ ﴿۴۱﴾به سبب آنچه دست‌های مردم فراهم آورده فساد در خشکی و دریا نمودار شده است تا [سزای] بعضی از آنچه را که کرده‌اند به آنان بچشاند باشد که بازگردند (روم، ۴۱)
در ادامه به برخی فتنه‌های مهم اشاره می‌شود. چون: مباح شدن خون‌ها، ثروت‌ها، ناموس‌ها، و آشوبی که جهان را کر وکور واضطراب می‌سازد! و طاعونی که شایع شود!
در ادبیات آخرالزمانی مسیحی نیز در مکاشفات یوحنا صحبت از چهار سوار سرنوشت قبل از ظهور شده! سوار سپید (بیماری فراگیر)، سرخ (جنگ وخونریزی)، سیاه (قحطی)، و مرگ (دجال)
بشارت به باران رحمت (لطف بعداز قهر) عنوان فصل بعدی این کتاب است. که در کنار ملاحن و فتن به اتفاقات مبارک و خوش اشاره می‌شود چرا که با ظهور حضرت حوادث مثبت زیادی رخ خواهد داد.
فصل آخر با نام «طوفان از جا کنده شده است» است. چرا که حوادث نهایی بیداران را هوشیار و خفتگان رابیدار می‌کند.


انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.