1402-09-19 11:22
677
0
87813
گلستان در آستانه سفر کاروان دولت کار و کرامت «۷»؛

دولت سیزدهم و رسالت از عبور بحران تیرهای فرسوده و تأمین برق صنایع گلستان

تأمین برق در گلستان و توجه به فرسودگی شبکه تیرهای فرسوده از موضوعاتی است که در دولت سیزدهم و سفر دوم رئیس‌جمهور به گلستان نیازمند توجه و اهتمام جدی است.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ در اوج گرمای تابستان قطعی برق معضلی است که گاه‌وبیگاه گلستانی‌ها را آزار می‌دهد، از سویی دیگر گاهی به دلیل مشکلات تأمین انرژی و ازآنجایی‌که چاه‌های آب شرب استان نیز وابسته به برق است قطعی برق مزید بر قطعی آب نیز می‌شود و این مسئله رنج گلستانی‌ها را دوچندان می‌کند.
 
 همه ساله باتوجه‌به گرما و افزایش دما، میزان مصرف افزایش می‌یابد که در فصل تابستان این مصرف در روزهایی به اوج خود می‌رسد.
 
 از سویی دیگر صنایع که در زمستان به دلیل مشکلات تأمین گاز با مشکل هستند در تابستان هم به‌منظور صرفه‌جویی گاهی مجبور به استفاده از سوخت دوم و یا رعایت الگوهایی صرفه‌جویی شرکت توانیر می‌شوند و این مسئله هم باعث می‌شود که صنعت گلستان همواره در رقابت با تأمین زیرساخت‌های مهم مثل برق و گاز قرار گیرد.
 
 گرچه با تدابیر دولت سیزدهم موضوع جدول قطعی برق حل شد و تدابیری مسئولان اندیشیدند که مشترکین صنعتی کوچک خارج از شهرک‌های صنعتی با معضل کمتری روبه‌رو شوند.
 
 گرچه در سالجاری از سوی شرکت توانیر اعلام شد که تنها مشترکین داخل شهرک‌های صنعتی و مشترکین بالای ۵۰۰ مگاوات خارج از شهرک‌های صنعتی و مشترکین خارج از شهرک‌های صنعتی که با شرکت تفاهم‌نامهٔ دارد با محدودیت‌هایی برای صرفه‌جویی و تعطیلی یک‌روزه فعالیت کاری روبه‌رو شدند؛ اما برخی از شرکت‌ها از قطعی برق بدون اطلاع قبلی گلایه داشتند و در اظهارنظری حتی مسئولان صنعت از کمبود انرژی و برق به‌عنوان چالش اصلی صنعت استان یاد کردند.
 
 در دولت سیزدهم در سفر نخست به استان گلستان وعده احداث سیکل ترکیبی علی‌آبادکتول ۵۰۰ مگاوات را داده که این پروژه در دست اقدام است و امید است با افزایش میزان تولید نیروگاه مشکلات گلستان کمتر شود.
 
 اما برآیند همه و همچنین گزارش مجلس از مشکلات اولویت‌دار گلستان نشان می‌دهد که مسائل زیرساختی و تأمین انرژی شامل ۸۵ درصد مشکلات گلستان است و به نظر می‌رسد در سفر رئیس‌جمهور به استان با برداشتن مانع زیرساخت می‌تواند گلستان را به سمت رونق صنعت سوق دهد.
 
 در حوزه تولید برق از طریق انرژی خورشیدی، مزرعه‌های خورشیدی یا نیروگاه‌های کوچک پنج کیلوواتی توسط خانواده‌های تحت پوشش نهادهایی همچون بهزیستی و کمیته امداد با در اختیار قراردادن تسهیلات در استان اقدام شده که مورد استقبال قرار گرفته و دولت می‌تواند به ایجاد مزارعه خورشیدی در نقاط شمالی استان که عمدتاً لم‌یزرع است اقدام کند و این استان را به قطع تولید انرژی پاک تبدیل کند.
 
 از سویی دیگر برای‌آنکه گلستان بتواند به سمت طرح و برنامه‌های بلندمدت خود حرکت کنند به نظر می‌رسد که ایجاد نیروگاه در استان گلستان باید در دستور کار باشد.
 
 یکی دیگر از موضوعاتی که دولت باید به آن اهتمام داشته باشد برچیدن تیر برق‌های فرسوده است در سطح استان گلستان بیش از ۲۰۰ کیلومتر شبکه تیرهای برق فرسوده وجود دارد که این مسئله باعث می‌شود که در بحران‌ها گلستان دچار مخاطرات قطعی شبکه برق و ناپایداری آن شود.
 
 در سال‌های گذشته مسئولان به‌ضرورت جابه‌جایی ۱۰ هزار تیر برق فرسوده تأکید کردند و این مسئله بیانگر آن است که اگر اعتباری برای جابه‌جایی این تیر برق‌هایی فرسوده صورت نگیرد ممکن است مخاطراتی حتی برای جان انسان‌ها به همراه داشته باشد و انتظار است که در سفر رئیس‌جمهور به گلستان به این مسئله مسئولان اهتمام جدی داشته باشند.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.