1402-09-16 13:13
822
0
87775
گلستان در آستانه سفر کاروان دولت کار و کرامت «۳»؛

راه‌آهن گرگان - مشهد پروژه فراموش شده در دولت

گرچه قرار بود که راه‌آهن گرگان - مشهد بنا بود که در بازده زمانی پنج‌ساله اجرایی شود؛ ولی اقدامات مسئولان در این زمانه در مقام حرف باقی‌مانده است.

 به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ صدای تشویق و خوشحالی مردم از وعده‌ای رئیس‌جمهور سابق کشور در خصوص ایجاد راه‌آهن گرگان - مشهد شاید از یاد هیچ گلستانی نرود، گرچه گلستان استان طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ و نشدنی است اما مردم استان هیچگاه صدای روحانی را برای بیان این پروژه فراموش نمی‌کنند.

گرچه در سال‌های نخست نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعتبارات ناچیزی که در اختیار داشتند برای‌آنکه این آرزوی دیرینه مردم عملیاتی شود اعتباراتی را اختصاص دادند؛ اما آنچه مسلم است این پروژه هنوز پا نگرفته و در حد تجهیز کارگاه باقی‌مانده است.

احداث راه‌آهن گرگان - بجنورد - مشهد در حافظه تاریخی مردم گلستان سابقه طولانی دارد و با وجود شروع چندباره ساخت در دوره‌های گوناگون، تکمیل آن به دلیل کمبود بودجه متوقف شد.

کارشناسان معتقدند احداث این خط ریلی از زیرساخت‌های مهم ارتباطی و توسعه برای سه استان گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی محسوب می‌شود و اجرای آن نقش مهمی در بهبود و رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی منطقه، حمل‌ونقل ایمن و سریع مسافر و بار و نیز ترانزیت کالا خواهد داشت.

این پروژه یک‌خطه ۲۷ ایستگاه و حدود ۵۷۰ کیلومتر طول دارد و ابتدای مسیر آن از خروجی ایستگاه گرگان شروع شده و با عبور از شهرهای سرخنکلاته، فاضل آباد، علی‌آباد، خان ببین و دلند، رامیان و آزادشهر، گنبدکاووس، گالیکش، کلاله، پیش کمر، گرماب، تنگه، آشخانه، شیرین دره، دونگال، بجنورد، به یگان، شیروان، فاروج، قوچان و اخلمد به گلبهار مشهد ختم می‌شود.

گفته می‌شود ظرفیت جابه‌جایی سالانه این خط ریلی ۲ تا چهار میلیون مسافر و حمل تقریبی ۲ میلیون تن بار برای آن پیش‌بینی‌شده است که تحقق آن می‌تواند اقتصاد گلستان را که در بن‌بست مسیر ترانزیتی قرار دارد تکان دهد.

بااین‌حال اجرانشدن این مصوبه سبب شد تا ساخت آن به‌عنوان یک مطالبه عمومی همچنان مورد پیگیری مقامات استانی و نمایندگان قرار بگیرد که حاصل آن موافقت هیئت وزیران در آذر سال ۹۷ در اختصاص ۱۵ درصد سهم کارفرما برای پروژه راه‌آهن گرگان - مشهد از محل صندوق توسعه ملی و ۸۵ درصد فاینانس بود.

در سفر جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری سابق به گلستان در سال ۹۹ به همراهی وزیر راه و شهرسازی، خبر احداث راه‌آهن گرگان - مشهد ظرف پنج سال با کمک بازار سرمایه داده شد تا امید دوباره‌ای در دل مردمان این استان شمالی ایجاد شود.

گرچه عنوان شد که دولت از تمام ظرفیت خود برای تحقق آرزوی دیرین مردم گلستان و برقراری راه دسترسی ریلی به مشهد تلاش خواهد کرد؛ اما این پروژه در دولت دوازدهم در مقام حرف باقی ماند.

برای اجرای این پروژه مجمع نمایندگان گلستان در سال ابتدای دولت سیزدهم هشت جلسه با مسئولان راه‌آهن جمهوری اسلامی و وزارت راه و شهرسازی، اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی، آستان قدس رضوی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای پیداکردن راهکار تأمین منابع مالی احداث این پروژه برگزار کردند.

مطابق برآوردهای انجام شده در سال ۱۴۰۰ هزینه اجرایی پروژه راه‌آهن گرگان - مشهد ۳۵۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود که دولت باتوجه‌به مشکلات و تنگناهای مالی به‌تنهایی قادر به تأمین اعتبار این طرح نیست و باید از ظرفیت بخش خصوصی و بازار سرمایه در اجرای پروژه استفاده کرد.

این پیگیری‌ها منتج به آن شد که وزیر وقت راه و شهرسازی در خراسان شمالی به برنامه‌ریزی دولت برای اجرای این پروژه تأکید کند و به یاد کند که این پروژه در دستور کار کلان کشور است.

حالا سؤال مردم گلستان و حتی استان خراسان شمالی این است که آیا در سفر رئیس‌جمهور به گلستان این پروژه در دستور کار قرار خواهد گرفت؟ و یا آنکه حاشیه‌های زیست‌محیطی و برخی پروژه‌های دیگر باعث خواهد شد این پروژه نیز در مسیر عملکرد دولت دوازدهم قرار بگیرد.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.