1402-09-16 09:26
603
0
87770
گلستان در آستانه سفر دولت کار و کرامت «۲»؛

خام‌فروشی و سایه فقر بر گلستان

گرچه گلستان از ظرفیت و پتانسیل بالایی در حوزه کشاورزی، معادن و دامپروری برخوردار است؛ اما خام‌فروشی کمر اقتصاد این استان را شکسته و باعث شده که سایه فقر بر سر این استان سنگینی کند.

 به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» - داود خاندوزی؛ «کشاورزان محصولات خود را شخم زدند» خبری دردناک از یک اقتصاد ضعیف جامعه است که هرازگاهی در برخی از سال‌ها به سراغ کشاورزان گلستانی می‌آید و دلیل آن عدم وجود صنایع تبدیلی در استان گلستان است.

اگر به جدول آمار و ارقام تولیدات محصولات کشاورزی نگاه بیندازیم با ظرفیت‌های این استان باید مردم آن با واژه «فقر» غریبه باشند؛ اما در واقعیت ماجرا چیز دیگری است و ازآنجاکه میزان صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی استان گلستان کمتر از پنج درصد است سود محصولات کشاورزی یا به جیب دلالان می‌رود و یا ارزش‌افزوده آن به استان‌های دیگری که از صنایع تبدیلی بهتری برخوردار هستند می‌رسد و کشاورز گلستانی می‌ماند و سختی و مشقت کار و استرس همیشگی که آیا محصولش به قیمت می‌رسد یا خیر.

فاجعه خام‌فروشی سالیان سال است که گریبان این استان را گرفته و ابتکارات دولتمردان مانع از این ماجرا نشده است حتی این ماجرا به صنایع مثل دامپروری استان گلستان آسیب‌زده به‌طوری‌که در فصل‌های تابستان شاهد خروج هزاران کامیون به مقاصد استان‌های هم‌جوار هستیم که کاه و کلش محصولات کشاورزی استان را خارج می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود که دامپروری استان در فصول زمستان با بحران و گرانی نهاده‌ها روبه‌رو شوند.

از بحث کشاورزی عبور کنیم در بخش دامپروری نیز این‌گونه است حتی برخی از کار نجات شیر استان از اینکه شیر دام‌های گلستان بدون فراوری در اختیار کارخانه‌های استان هم‌جوار قرار می‌گیرد گلایه‌مند هستند.
 در بخش معادن نیز این مسئله بازهم رویت می‌شود، کمتر گلستانی است که مسئله معدن یورت آزادشهر را فراموش کرده باشد جایی که ۴۳ معدنچی در آن جان باختند اما گفته می‌شود که دفاتر مرکزی و پول‌های این معادن در استان‌های هم‌جوار گلستان است و می‌توان بگوییم در قبال سختی کاری که معدن‌کاران گلستانی با آن روبه‌رو هستند آورده آن برای استان ناچیز است، حتی استخراج کالای راهبُردی ید که گلستان نیز این مسیر را طی کرده و ما نتوانستیم صنایع تبدیلی آن را که زمینه اشتغال و سرمایه برای گلستان است را به وجود بیاوریم و سهم مردم گلستان از شورابه ید تنها مشکلات و مسائل محیط زیستی است.

با حضور دولت سیزدهم گمان می‌رفت که ساختار اقتصادی استان گلستان به سمت تولید و صادرات کالاها باارزش افزوده بالاتر رود برود؛ ولی آن چیزی که مسلم است در دو سال اخیر آن‌گونه که باید دولت به این مسائل ورود جدی نداشته و ما راه طولانی برای حل معضل خام‌فروشی در گلستان داریم.

همگان می‌دانند که هر چه ارزش‌افزوده بیشتری روی زنجیره به دست بیاورید محصولات به محصول نهایی نزدیک‌تر می‌شود و از مواد خام فاصله می‌گیرد و راهکار مقابله با خام‌فروشی مقابله با تولیدکننده نیست، راهکار مقابله با خام‌فروشی تنها از طریق سرمایه‌گذاری است و باید صنعتی ایجاد شود که بتواند آن ماده خام را مصرف کند.

توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید کالاهای با فناوری بالا که از اهداف و راهبردهای شعار امسال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» است به پیشگیری از خام‌فروشی منابع کمک می‌کند و موجب ایجاد ارزش‌افزوده در کلان صنعت استان می‌شود.

تحقق شعار سال و موضوع یاد شده البته نیازمند ریل‌گذاری و یک‌همت جمعی و جهادی از سوی ارکان حاکمیت به‌ویژه دولت و مجلس است و همراهی جدی جامعه به‌ویژه اقشار فعال در حوزه‌های علمی، پژوهشی و دانشگاهی، کارآفرینان، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی را می‌طلبد.

در آستانه سفر رئیس‌جمهور به گلستان انتظار است دولتمردان برنامه‌ای مدون برای حل آن به مردم گلستان ارائه کنند.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.